چگونه به کودکان شمارش اعداد را آموزش دهیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/29
چگونه به کودکان شمارش اعداد را آموزش دهیم

از چه سنی به کودکان شمارش اعداد را آموزش دهیم


شما می توانید آموزش مهارت های زیربنایی شمارش را قبل از ورود کودک به پیش دبستانی شروع کنید. این کار باعث بیشتر شدن آمادگی کودک برای یادگیری سایر مفاهیم ریاضی در آینده مانند جمع و تفریق خواهد شد. در حدود 12ماهگی، یکی از روش هایی که می توانید با آن آموزش اعداد و شمارش را شروع کنید این است که خودتان به عنوان الگوی کودک از اعداد استفاده کنید.به کودک بگویید چند سال دارد و عدد سنش را با انگشتان دست به او نشان دهید. از کودک سوال کنید چند سال دارد و او را تشویق کنید با انگشتان دستش به شما نشان دهد. حتی اگر کودک آمادگی لازم برای الگوبرداری از رفتار شما را ندارد، به این کار ادامه دهید. کودک به تدریج موفق خواهد شد که سنش را با انگشتان دستش نشان دهد. زماین که موفق به انجام این کار شد، به بگویید "درست است" و لبخند بزنید.

حتما فعالیت های آموزش را طوری طراحی کنید که سرگرم کنند و جالب باشند. هدف شما در این مرحله نشان دادن و الگوسازی مفاهیم است تا کودک بتواند آنها را درونی سازی کند. فشار آوردن به کودک و سرزنش کردن او به هیچ وجه پذیرفته نیست چون باعث ایجاد اضطراب و مانع یادگیری خواهد شد. پیشرفت کودکان با یکدیگر تفاوت دارد، بنابراین هر کودک زمانی که آمادگی لازم را داشته باشد، مفاهیم موردنظر را یاد می گیرد.شیوه های مختلفی برای آموزش مفاهیم اولیه مربوط به اعداد و شمارش وجود دارد. برای مثال، زمانی که در ظرف کودک غذا می ریزید، همزمان تعداد قاشق ها را با صدای بلند بشمارید و یا وقتی مشغول رنگ آمیزی هستید، به کودک یک مداد رنگی بدهید و به او بگویید "این یک مداد رنگی است" و بعد دو مداد رنگی به او بدهید و بگویید "حالا دو مداد رنگی داریم" و ...

در خانه یا محیط های دیگر به اشیا مختلف اشاره کنید و با صدای بلند آنها را برای کودک بشمارید. شمارش را به بخش جدایی ناپذیری از تعامل با کودک تبدیل کنید تا کودک بدون اینکه متوجه شود، شمارش را یاد بگیرد. زمان آموزش به کودک را کوتاه در نظر بگیرید و از هر فرصتی برای این کار استفاده کنید. محدوده زمانی توجه کودک در سنین پیش از دبستان بسیار کوتاه است و به همین دلیل باید خلاقانه به دنبال فرصت هایی باشید که بتوانید بدون از دست دادن توجه و علاقه کودک به او آموزش دهید. ممکن است کودک دوست داشته باشد همراه شما اشیا را بشمارد، در صورت امکان به او اجازه دهید همراه شما اشیا در حال شمارش را لمس کند.

برای کودکان سه و چهار ساله می توانید با استفاده از اسباب بازی هایی که معمولا از آنها استفاده می کنید، شمارش را تمرین کنید. عروسک پارچه ای، مکعب ها و حلقه های رنگی اسباب بازی های مناسبی برای شروع آموزش هستند. علاوه بر این می توانید رنگ ها را با استفاده از این اسباب بازی های به کودک آموزش دهید. زمانی که مشغول آموزش کودک سه یا چهار ساله خود هستید، به جنبه بازی و سرگرمی آن توجه زیادی داشته باشید. بازی و تعاملات لذت بخش مهمترین جنبه های آموزش و یادگیری در این سنین هستند. به جای هدف شما از بازی آموزش کودک باشد، به دنبال لحظات مناسب برای آموزش و یادگیری باشید.

برای اینکه کودک شما بتواند مفهوم عدد را یادبگیرد ابتدائی ترین کار استفاده از انگشتان دست خود او و شما می باشد ابتدا کمی سخت به نظر می رسد وممکن است شما خیلی عصبانی شوید ولی با گذشت زمان کودک شما این اعداد را یاد می گیرد این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر در حین یاد دادن به کودک خود عصبانی شوید یااینکه از کوره در بروید مسلما فرزند شما تمایلی به یاد گیری نخواهد داشت و از اینکه بخواهد ریاضی را یاد بگیرد بیزار می شود.

چگونه اعداد یک تا ده را به کودک آموزش دهیم


آموزش عدد صفر ، از کودک بپرسید که :
تو چند تا دم داری؟
تو چند تا شاخ داری؟
تو چند تا نوک داری؟

آموزش عد یک :
تو چند دماغ داری؟
تو چند زبان داری؟
تو چند سر داری؟

آموزش عدد دو :
تو چند تا چشم داری؟
تو چند تا گوش داری؟
تو چند تا دست داری؟

آموزش عدد سه:
یک مثلث بکشید و گوشه های آن را به کودک نشان دهید

آموزش عدد چهار:
چهار تا از خوراکی های خوشمزه را جلویش بگذارید واز او بخواهید که آنها را بشمرد

آموزش عدد پنج :
از کودک بپرسید هر دست چند تا انگشت دارد؟
از کودک بپرسید هر پا چند انگشت دارد؟

آموزش اعداد شش تا ده:
کودک را تشویق کنید تا شماره های مختلف را در اطراف خود بیابد مثل روی شماره گیر تلفن، شماره های ساعت، شماره ی پلاک خانه.
به کودک تعدادی مهره دهید و از او بخواهید در هر بار هر تعدادی را که نام بردید از ظرف خارج کند.
advertising