نگهداری از کودک توسط بستگان خوب است یا بد

سبک زندگیفرزندان

- 97/10/09
نگهداری از کودک توسط بستگان خوب است یا بدوالدین می توانند کودکان خود را به اطرافیان نزدیک خود نیز بسپارند که در این صورت هم می توانند هزینه های خود را کاهش دهند و هم فرزندان از لحاظ عاطفی دچار استرس و نگرانی نخواهند شد. مهمترین دلیلی كه والدین ترجیح می دهند كودك را به جای سپردن به مهد كودك یا پرستار بچه نزد اقوام بگذارند،اعتمادی است كه بستگان خود دارند. والدین مطمئن هستند كه كسی كه به فرزندشان غذا می دهد یا جایش را عوض می كند، سلامتی،آرامش و خوشحال بودن كودك برایش مهم است. همچنین ،پدر و مادر خصوصیات اخلاقی و حالات روحی شخصی كه قرار است از كودكشان نگهداری كند تا حدود زیادی می شناسند. این امر مزیت های دیگری نیز دارد.اگر میخواستید فرزندتان را به یک نگهدار کودک غریبه بسپارید آنگاه جدا از هزینه ای که دارد نگرانی ها و مشکلات خاص خود را نیز بدنبال خواهد داشت.

نگرانی والدین هم از اینكه یك فرد غریبه ممكن است چیزهائی را به كودكشان آموزش دهد كه با آنچه كودك در خانه می بیند یا یاد می گیرد متفاوت باشد با سپردن فرزندشان به بستگان برطرف می شود. ضمن اینكه وقتی كودك در خانه خود یا بستگان است امنیتش بسیار بیشتر از زمانی است كه در یك محل غریبه است..از نظر اقتصادی نیز هر چند كه به هر حال نزدیكانی كه از كودك نگهداری می كنند توقعاتی دارند،اما هزینه های كلی نهایتا كمتر خواهد بود. امروزه، به خصوص تا دوسالگی، نگهداری كودك در خانه بسیار توصیه می شود.

کودک با مادربزرگ و اطرافیان خود احساس نزدیکی بیشتری می کند پس بودن در کنار بستگان نزدیک مناسبتر از بودن در کنار نگهدار غریبه ای است که روحیات فرزند شما را به خوبی نمی شناسد.اما اگر مجبور به استخدام نگهدار شدید سعی کنید ویژگی های و انتظارات خود را از نگهدار یادداشت کرده و طبق اولویت ها ی خود نگهدار کودک مناسبی را انتخاب نمایید. توقعی که از نگهدار کودک خود و مراقب کودک که یکی از بستگان شما می باشد دارید از تغذیه ی کودک گرفته تا بهداشت و عادات معمول کودک را با مراقب در میان بگذارید.موضوعاتی دیگری مانند کتاب ها و بازی هایی که کودک به آن علاقه دارد و یا غذاهای خاصی که در زمان بخصوصی به او می دادید نیز به مراقب کودک بازگو نمایید و آن ها را به طور واضح و روشن در اختیاز نگهدار قرار دهید.

نگهداری از كودك به وسیله بستگان، معایبی هم دارد. ارتباط عاطفی نزدیكی كه بین كودك و شخصی كه از او نگهداری می كند ممكن است مانع از این شود كه شما بتوانید از آن فرد انتظاراتی داشته باشید یا بخواهید كارهائی كه شما مایلید انجام دهد یا به روشی كه شما فكر می كنید صحیح است،رفتار كند. بخصوص اگر آن شخص مسن باشد، ممكن است نظرات شما در مورد تغذیه یا خواباندن كودك را اصلا قبول نداشته باشد.برای پیشگیری ،بهتر است از همان روز اول كه نگهداری از كودك را به فرد فامیل می سپارید، خواسته های خودتان و روش هائی كه دوست دارید اعمال شوند را به وضوح مطرح كنید و در مورد آنها با او به توافق برسید.

در مقایسه با یك فرد مسن(مثلا مادر یا مادر شوهرتان یا هر فامیل سالخورده دیگری) یك فرد جوان ،هر چند غریبه، انرژی بیشتری برای انجام كارها دارد.دویدن،ورجه وورجه كردن و سرك كشیدن یك كودك نوپا،افراد مسن را واقعا خسته می كند. بچه های دو ،سه و چهار ساله واقعا فعالند و برای رشد و اجتماعی شدن نیاز به این فعالیتهای زیاد دارند و لازم است كه فردی كه از آنها نگهداری می كند مانع فعالیتشان نشود و ضمنا مراقب امنیتشان هم باشد. نهایتا شما هستید كه باید با در نظر گرفتن منافع و معایب كوتاه مدت و بلند مدت سپردن فرزندتان به اقوام، سالگی نگهداری از كودك را به مهد كودك یا پرستار بچه واگذار كنند.

قبل از آنکه کودک را در منزل خود و یا منزل بستگان و یا هر مکانی که قرار است در آن نگهداری شود ببرید محیط آن جا را برای مراقبت از کودک محیا کنید و شرایط را ایمن سازی کنید.وسایلی که ممکن است به کودک اسیب برساند و یا سلامت کودک را به خطر بیندازد را از اطراف او جمع آوری کنید.
advertising