چگونه با همکاری که وظیفه خود را انجام نمی دهد برخورد کنیم

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/02
چگونه با همکاری که وظیفه خود را انجام نمی دهد برخورد کنیموقتی همکاری زودتر کار خود را ترک می کند، زمان بندی تحویل کارها را رعایت نمی کند و یا صد درصد پروژه ها را تحویل نمی دهد، تعیین کردن بهترین تصمیم، دشوار می شود. آیا شما بهتر است با این دست رفتارها برخورد داشته باشید؟ با مدیر خود صحبت کنید؟ یا کار خود را انجام دهید؟

همه ما با کسانی که وظیفه خود را خوب انجام نمی دهند، کار کرده ایم. مانند همکاری که تمام روز مشغول چک کردن گوشی موبایل بوده یا دو ساعت زمان برای خوردن غذا صرف می کند و هیچ موقع به زمان نهایی کارها توجه ندارد. اما با وجود آزردگی و ناراحتی خاطری که می تواند برای شما داشته باشد، و تا زمانی که به کار شما لطمه وارد نشود، نباید مثل پلیس از خود رفتاری نشان دهید. اگر همکار تنبل شما در توانایی انجام کار یا پیشرفت شما مشکلی ایجاد نمی کند، کار خود را ادامه داده و تمرکز خود را بر روی آن حفظ کنید. اما اگر رفتار او به کار شما لطمه وارد می کند، باید با آن برخورد کنید.

قبل از انجام هر برخوردی با آنها صحبت کنید


اگر کار شما به خاطر رفتار همکار شما تحت تاثیر قرار می گیرد، وقت آن است که با او صحبت کنید. اما با لحن تند و به صورت خصمانه برخورد نکنید. با دقت و همدردی صحبت را آغاز کنید. شما باید نشان دهید که می خواهید هوشمندانه مسئله را حل کنید، به جای این که قصد تنبیه یا گفتن نکته ای داشته باشید. از او روند کارها را بپرسید.

آنها را درک کنید و خود را جای آنها بگذارید


رفتار کردن با فردی که اصلا حواس و ذهن او پیش ما نیست، ناراحت کننده خواهد بود، اما به دنبال ریشه یابی رفتار او نباشید. طفره رفتن از کار همیشه به معنای تنبلی نیست.این موضوع می تواند مربوط به مسائل خانه یا ناشی از دشوارهای کار باشد. ممکن است افراد با درک و انجام وظیفه یا یادگیری مهارت جدید چالش داشته باشند. شرایط و زمینه آن اهمیت دارد. شما تمایلی ندارید که در مورد انگیزه های دیگر افراد قضاوت کنید. قبل از هر اقدامی به طور کامل آن را بررسی و تحقیق کنید. و این نیازمند این است که در مورد کارهای خود نیز فکر کنید. اما زمان زیادی را نسبت به این که کدام یک از آنها با کارهای افراد دیگر شباهت دارد؛ صرف نکنید. زیرا در این صورت حس و خلق و خوی خود را از دست می دهید و غیر حرفه ای به نظر خواهید رسید.

به آنها فرصت دوباره جبران کردن بدهید


اگر صحبت کردن چاره ساز نشد، دوباره تلاش کنید. ممکن است شما بار اول مستقیم سراغ اصل موضوع نرفته و یا زمان زیادی نداشته اید. شما دوباره با افراد صحبت کنید. در مورد اینکه منظور شما چه بوده و اتقافی که افتاده صحبت کنید. این موضوع ممکن است زمان بر باشد. اگر رفتار او ادامه دار بوده و همچنان بر کار شما تاثیر منفی می گذارد، وقت آن است که موضوع را به مدیر خود اطلاع دهید. رفتار مودبانه و حرفه ای شما می تواند باعث تغییر رفتار او شود.

در پیدا کردن راه حل انعطاف داشته باشید


به دنبال این باشید که یافتن چه گزینه هایی می تواند برای این افراد مفید واقع شود.این که حق با شماست و طرف مقابل اشتباه می کند. این فکر که دیگران اشتباه می کنند، واقعا می تواند انرژی ما و افراد را کاهش دهد. این کار باعث می شود که انرژی ما را بگیرد و از توانایی ما برای حل مساله جلوگیری کند.

در زمان طرح این مسئله با مدیر خود دقت لازم را داشته باشید


با احساس همدلی، ذهن باز و با مثال های خاص مساله را به مدیر خود توضیح دهید. اگر شما موضوع را با حس مثبت اداره کنید، مدیر نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. در غیر این صورت، ممکن است نشان دهیدکه رفتار شما مخرب بوده و نمی توانید با چابکی عاطفی(توانایی مدیریت احساسات و تفکرات به روشی منطقی، ارزش محور و با بهره وری) توضیح خود را ادامه دهید. از انعطاف خود اطمینان حاصل کنید و تمایل خود را به حل مساله نشان دهید.و نشان دهید که قصد کمک به دو طرف را دارید هم مجموعه هم همکار خود. اگر پیش مدیر خود بروید و به او بگویید، من این پروژه را به جایی رسانده‌ام اما دیگر نمی توانم ادامه دهم، زیرا همکارم وظایف خود را انجام نمی دهد. این بیان تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت و به موضوع اصلی اشاره می کنید بدون اینکه فردی خبرچین به نظر برسید. اگر مدیر درباره عملکرد همکار شما سؤال پرسید صادقانه به او جواب بدهید.

کارهایی که در برخورد با همکاری که وظیفه خود را انجام نمی دهد ، نباید انجام دهید


توجهی به ناعادلانه بودن این رفتار نکنید .زندگی با هیچ کس عادلانه برخورد نمی کند. شاید فکر کنید این بی‌عدالتی است که برای انجام هیچ کاری حقوق بگیرد و هیچ مجازاتی هم برایش درنظر گرفته نمی شود؛ اما شکایت کردن هیچ فایده‌ای ندارد. با تمرکز روی ناعادلانه بودن این رفتار، تنها احساس بدی در ما به وجود می آید اما شرایط هیچ تغییری نمی کند. پس به جای آن روی بهتر شدن خود متمرکز شوید.

نگذارید باعث حواس پرتی شما شوند . نباید وقت خود را با تمرکز روی کارهای همکارتان تلف کنید، سعی کنید هیچ توجهی به او نداشته باشید و روی کار خود متمرکز شوید. توجه به همکار تنبل و از زیر کار در رو، شما را هم از کار می اندازد.

سخن چینی نکنید .این کار وجهه شما را زیر سؤال می برد، پس این کار را انجام ندهید. البته منظورمان این نیست هیچ حرفی نزنید. همه چیز به شرایط و مدیر شما بستگی دارد. برخی مدیران، به خاطر این کار از شما قدردانی می کنند و به دنبال بررسی مشکلات می روند؛ اما برخی دیگر می گویند این موضوع به شما ارتباطی ندارد و تنها شما را بد جلوه می دهد.

اجازه ندهید رفتارهای او روی شما تأثیر بگذارد . وقتی انرژی و وقت خود را روی عصبانی بودن از همکار خود صرف کنید، عملکرد شما به طور قابل توجهی پایین می‌آید. پس شما هم تبدیل به همکاری آزاردهنده می شوید.

وظایف آن‌ها را انجام ندهید . اگر در یک تیم کاری مشغول هستید و وظایف مشترکی دارید، کارهایی که آن‌ها از انجامشان سر باز می زنند را به عهده نگیرید. باید به آن‌ها درباره وظایف و زمان انجام دادنشان هشدار دهید، اما وظایف آن‌ها را انجام ندهید و وقت خود را تلف نکنید.

همکارخود را پیش بقیه افراد گروه زیر سؤال نبرید .این کار اشتباه بزرگی است و می تواند باعث ایجاد سوء تفاهم و ناراحتی دیگران شود.

نگذارید موفقیت‌های شما تحت تأثیر قرار بگیرد .یک همکار تنبل و از زیر کار در رو می‌تواند مانع پیشرفت شما شود. اگر مدیرتان متوجه شد کارها جلو نمی رود، اجازه ندهید شما را سرزنش کنند. اینجاست که باید وارد عمل شوید و حرف بزنید.

پروژه‌های مشارکتی با همکارتان انجام ندهید .اگر همکار تنبلی دارید هیچ کسی حتی مدیرتان نمی تواند او را مجبور به کارکردن کند. پس زیر بار پروژه‌هایی که نیازمند همکاری آن فرد است، نروید. اگر مجبور به قبول این پروژه هستید، تنبلی او را در برنامه‌ی خود لحاظ کنید.
advertising