آشنایی با رازهایی که باعث موفقیت زنان در کار می شود

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/30
آشنایی با رازهایی که باعث موفقیت زنان در کار می شودیکی از مواردی که مدام با آن درگیر هستم، راهنمایی و آموزش افرادی است که اعتمادبه‌نفس کافی ندارند، افرادی که قوی‌تر از آنچه هستند که فکر می‌کنند. من تصور می‌کنم چیزهایی که می‌گویم هیچ تغییری در احساس آنها نسبت به خودشان به‌وجود نمی‌آورد چون آنچه دیگران در آنها می‌بینند، خودشان نمی‌بینند و ترس از شکست دارند. نباید فکر کنید وظایفی به شما داده می‌شود تا شکست بخورید؛ بلکه مدیران وظایفی را به شما پیشنهاد می‌دهند چون ظرفیت انجام آن را در شما می‌بینند.اعتمادبه‌نفس داشته باشید.

شاید چون با یک خانم مواجه هستند این حرف را می‌زنند اما این باعث نمی‌شود چیزی از حقیقت آن کم شود. من در تمام سالیان حرفه‌ای‌ام بازخوردهای زیادی دریافت کرده‌ام. واکنش من این است که تمام آنچه به یک کارمند مرد در همان مقام شغلی گفته نمی‌شود، جدی نگیرم. چندین سال به من گفته می‌شد صمیمی و قابل نزدیک شدن نیستم و من به این نتیجه رسیدم بی‌توجهی یا سازگاری را انتخاب کنم. درنهایت تصمیم گرفتم سازگار شوم چون این طرز تفکر مرا عقب می‌انداخت. تظاهر به اینکه مهم نیست هیچ چیز را عوض نمی‌کرد.تبعیض‌های جنسیتی را جدی بگیرید.

به بازخوردها توجه کنید، اما چیزهایی را که تغییر می‌دهید با دقت انتخاب کنید. در برخی مواقع وقتی بازخوردی به‌ویژه بازخوردهای منفی دریافت می‌کنیم، واکنش‌مان تغییر در برابر آن است، اما این تغییرات سبب می‌شود از خودِ منحصربه‌فردتان دور شوید. بنابراین باید انتخاب کنید چه کسی می‌خواهید باشید و یادتان باشد شاید این انتخاب‌ها با توجه به جایگاه‌تان به مرور زمان تغییر کند.

برخی‌ها بهتر از دیگران ادای چیزی را درمی‌آورند. سندروم ایمپاستر یک مشکل روانی است که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌هایشان را بپذیرند. من رهبری را در تیمم آموزش می‌دادم که با نقش جدید و ارتقا یافته‌اش مشکل داشت. کمبود اعتماد‌به‌نفس او در طرز حرف زدن و رهبری‌اش هویدا بود. یک بار خصوصی از او پرسیدم مشکل چیست. او گفت به کارشناس بودن عادت کرده و فکر می‌کند از عهده‌ی مدیریت یک تیم برنمی‌آید. به او گفتم درباره‌ی کاری که هر روز می‌کنم هیچ ایده‌ای ندارم. او شگفت‌زده شد و به این اطمینان رسید که در این مسیر تنها نیست. همه‌ی ما به این درک می‌رسیم اما افرادی که عمیقا باور می‌کنند از عهده‌اش برمی‌آیند به موفقیت می‌رسند.

خودتان را رها کنید. احساس گناه و نگرانی‌هایی که زنان بدون هیچ دلیلی به دوش می‌کشند، آنها را به جایی نمی‌رساند. من تصمیم گرفتم این احساسات را کنار بگذارم چون این هیجانات، در بیشتر موارد به افکار منفی درباره‌ی کسی که می‌توانستید باشید یا کاری که می‌توانستید انجام دهید، منجر می‌شود. درواقع تصمیم گرفتم به جای افسوس خوردن کاری انجام دهم.نگران چیزهایی که روحیه‌تان را خراب می‌کند نباشید.

در بیشتر موارد مدیران زن نگران تایید شدن هستند و می‌خواهند دوست داشته شوند، این مساله سبب می‌شود نفوذ داشتن برایشان سخت باشد. من بارها با این مشکل مواجه شده‌ام؛ این‌که می‌ بینم مشکلی وجود دارد، اما می‌ترسم درباره‌اش حرف بزنم چون نمی‌خواهم به همکاری نکردن و حمایت نکردن متهم شوم. من به خاطر اینکه دنبال تایید شدن و دوست داشته شدن بودم، چیزی را که واقعا فکر می‌کردم درست است بیان نمی‌کردم. با این‌که هنوز هم نگرانم دیگران مرا چگونه می‌بینند، اما باور کرده‌ام ابراز وجود و بیان نظرات و خواسته‌ها خیلی بهتر است.دنبال تأیید شدن نباشید.

داده‌ها نشان می‌دهد میزان انصراف زنان از تکنولوژی دو برابر مردان است. با توجه به اینکه تنها 20 درصد مدارک مهندسی و علوم کامپیوتر متعلق به زنان است، سهم رهبران زن در تکنولوژی بیش از مردان کاهش می‌یابد. خیلی از زنان فکر می‌کنند فشار کار بیرون و خانه بدون هیچ حمایتی غیر قابل تحمل است.هیچ‌گاه تسلیم نشوید.

بسیاری از مواقع وقتی بازخورد دریافت می‌کنیم، واکنش‌مان تبدیل آن به یک تغییر است، اما حاصل تمام این تغییرات می‌تواند این باشد که شما را از خودِ منحصر به‌فردتان دور کند. انتخاب کنید که می‌خواهید چه کسی باشید و به چه چیزی مشهور باشید، و به یاد داشته‌باشید که شاید این انتخاب‌ها بسته به جایگاه‌تان به مرور زمان تغییر کند.به بازخوردها گوش کنید، اما چیزهایی را که تغییر می‌دهید با دقت انتخاب کنید.
advertising