چگونه بالا بودن اعتماد به نفس باعث موفقیت در زندگی می شود

سبک زندگیمهارت اجتماعی

- 97/10/04
چگونه بالا بودن اعتماد به نفس باعث موفقیت در زندگی می شودافراد موفق بخش بزرگی از موفقیت‌شان را مدیون اعتماد به نفس‌شان هستند. موفقیت و اعتماد به نفس رابطه‌ی مستقیمی دارند. ممکن است فردی به‌تازگی به شرکتی که در آن کار می‌کنید پیوسته باشد، ولی در همین زمان کوتاه به لطفِ اعتماد به نفس‌ بالایش، اعتبار زیادی کسب کرده باشد. بسیاری از کارآفرینان موفق، به کمک اعتماد به نفس‌شان ایده‌های انقلابی‌ خود را که از دیدِ دیگران غیرممکن و حتی احمقانه بودند، عملی کرده‌اند. انسان‌های موفق قاطعانه عمل کرده و با اعتماد به نفس کارشان را پیش می‌برند. هیچ عیبی ندارد که انسان اشتباه کند. درس گرفتن از اشتباهات است که باعث ساختن شخصیت افراد می‌شود. بدانید نیروهایی در درون شماست که اگر قادر به کشف و استفاده از آن باشید، می‌تواند شما را به جایی برساند که همیشه آرزویش را داشته‌اید. بایستی از ابتدا با خود عهد کنید، هر مشکلی هم که پیش بیاید، تا رسیدن به نقطه مطلوب دست از تلاش برندارید.

انسان‌هایی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند، به راحتی دیگران (مخاطبین، دوستان، همکاران، مدیران، مشتریان و حتی خانواده‌شان) را متقاعد می‌کنند و تحت تاثیر قرار می‌دهند. خبر خوب این است که می‌توان اعتمادبه‌نفس را با تمرین رفتار‌های خاصی ایجاد کرد و بهبود بخشید. هر تلاشی که برای بهبود اعتماد به نفس خودتان یا اطرافیان انجام دهید ارزشمند است.

خود باوری داشته باشید.افراد با اعتماد به نفس باور دارند که می‌توانند کارهای دشوار را انجام بدهند. آنها برای انجام کارها، داشتن مدرک یا تحصیلات دانشگاهی را ضروری نمی‌دانند، بلکه تلاش می‌کنند و باور دارند که موفق می‌شوند.شرایط بد را مدیریت کنید.افراد با اعتماد به نفس هنگام بروز مشکلات به جای بدوبیراه گفتن به زمین و زمان، تلاش می‌کنند شرایط را مدیریت کنند. آنها به جای شکایت از چالش‌ها و مشکلاتی که برای‌شان پیش آمده است، تلاش می‌کنند مشکلات را پشت سر بگذارند و آماده‌ی مواجهه با چالش‌های بعدی شوند. اتفاقات ناخوشایند برای همه‌ی ما پیش می‌آیند. باید تلاش کنید تا از تکرار این اتفاقات جلوگیری کنید و اجازه ندهید که این اتفاقاتِ بد، سایر فعالیت‌هایتان را هم تحت تأثیر قرار بدهد.

تسلیم نشوید هیچ چیز باارزشی، آسان به‌دست نمی‌آید. اگر می‌خواهید فردِ با اعتماد به نفسی باشید، باید غبار شکست را از خود بتکانید و مسیرتان را ادامه بدهید.وقتی تمام اطرافیان‌تان معتقدند ایده‌ی شما احمقانه است، شما باید تنها کسی باشید که به خودتان ایمان دارید، درست مانند ایلان ماسک که با وجود مشکلات و چالش‌های موجود، تسلا را ساخت. افراد با اعتماد به نفس سعی می‌کنند دید مثبتی به زندگی داشته باشند تا در دام مشکلات و ناامیدی‌ها گرفتار نشوند. آنها می‌دانند حتی اگر استراتژی‌های فعلی‌شان به موفقیت نرسد، می‌تواند درس‌هایی برای موفقیت در پروژه‌ی بعدی به آنها بدهد.

افراد با اعتماد به نفس به جای دنباله‌روی از همه‌ی قواعد، آنها را می‌شکنند، زیرا می‌دانند درنهایت کارشان به نتیجه‌ی مثبت ختم می‌شود. آنها باور دارند وقتی دیگران دستاوردشان را ببینند، کارشان را درک می‌کنند. در طرف مقابل، افرادی هستند که به‌دلیل نداشتن خودباوری، از شکستن الگوهای ثابت می‌ترسند. آنها تصور می‌کنند شکستن الگوها گناهی کبیره است و به هر قیمتی که شده از اعتماد به خودشان و ساختن الگوهای جدید، پرهیز می‌کنند. آنها افراد با اعتماد به نفس را افرادی مغرور می‌دانند و منتظر فرصتی هستند که نفرت‌شان را به آنها ابراز کنند. البته منظورمان این نیست که الگوها را بشکنید تا نشان بدهید فرد باحالی هستید! بلکه باید الگوها را بشکنید تا چیز فوق‌العاده‌ای خلق کنید.

یکی از چیزهایی که می‌تواند موجب نابودی اعتماد به نفس‌ شود، اهمیت دادن به حرف مردم است. به حرف مردم اهمیت ندهید. وقتی در مورد یک تصمیم بیش از اندازه فکر کنید، رفته‌رفته اعتماد به نفس‌تان جای خود را به ترس و شک می‌دهد.افراد با اعتماد به نفس قلبا برای خودشان ارزش قائل هستند. آنها نیازی به تأیید دیگران ندارند، زیرا هیچ چیزی برای‌شان باارزش‌تر از تأیید خودشان نیست.

افراد با اعتماد به نفس سنجیده عمل می‌کنند. آنها به همه‌ی رویدادهای منفی واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه سعی می‌کنند نسبت به بعضی از مسائل بی‌تفاوت باشند.از اشتباهات دیگران می گذرند این هنری است که در مدیتیشن هم به افراد آموخته می‌شود.اگر بخواهید از انرژی محدودی که دارید، برای مقابله با همه‌‌ی اتفاقات زندگی استفاده کنید، خیلی زود خسته می‌شوید. شاید همین پدیده، علت خستگی و بی‌حوصلگی برخی از اطرافیان‌تان باشد. گاهی اوقات بد نیست از اشتباهات دیگران چشم‌پوشی کنید و به کسی که اعصاب‌تان را بهم می‌ریزد، لبخند بزنید. افراد با اعتماد به نفس خودشان را درگیر مسائل کوچک نمی‌کنند.

افراد با اعتماد به نفس می‌دانند تا زمانی که گفت‌وگوهای دشوارشان را به پایان نرسانند، نمی‌توانند به کارهای مهم دیگرشان رسیدگی کنند. به تأخیر انداختن و اجتناب از مکالمات سخت، احساس دردناکی به شما می‌دهد و بخشی از مغزتان را درگیر این موضوع می‌کند، درحالی‌که اگر این مأموریت را به انجام برسانید، می‌توانید با خیال راحت به سایر کارهایتان رسیدگی کنید. هیچ‌کس دوست ندارد دیگران او را پس بزنند و بر سرش فریاد بکشند، ولی داشتنِ اعتماد به نفس این شجاعت را به شما می‌دهد تا این جنبه‌ی منفی کوتاه‌مدت را در نظر نگیرید و کاری را که لازم است، انجام بدهید. باید گاهی اوقات بایستید و پیامی را به دیگران برسانید که شاید دوست نداشته باشند بشنوند.

اعتماد به نفس یک عادت است و برای پرورش آن باید طوری عمل کنید که گویی از همین حالا اعتماد به نفسی که خواستار آن هستید را دارید. خودتان را آن طور که واقعا در درون هستید ببینید: انسانی آرام، قدرتمند و دارای اعتمادبه‌نفس. ذهن خود را با حرف‌ها، اندیشه‌ها، کتاب‌ها، سخنرانی‌ها و گفتگوهای مفید پر کنید. یادگیری مداوم مطالب مورد نیاز در حوزه کاری‌تان از ضروریات اولیه موفقیت در کار است.
advertising