روش های مختلف درمان فرو رفتگی و اسکار جای جوش صورت

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/09/17
روش های مختلف درمان فرو رفتگی و اسکار جای جوش صورتیکی از دلایل باقی ماندن جای جوش، ژنتیکی می باشد که در افراد مختلف متفاوت می باشد که بعضی از افراد میزان بازسازی پوست ضعیفی دارند.توجه به این نکته حائز اهمیت می باشد که از دست زدن به جوش های چرکی و فشار دادن آن ها باید پرهیز کرد زیرا موجب باقی ماندن جای آن ها می شود.اگر پوستی مستعد اسکار دارید حتما پیشنهاد می گردد درمان به موقع درفاز التهابی و حتی الامکان ریشه کن کردن خود آکنه مانع به جاگذاشتن اسکار می شود.

از بین رفتن جای جوش نسبی می باشد و درمان آن بستگی دارد به نوع روش درمان، میزان قدرت بازسازی پوست افراد و همچنین عمق و شدت جای جوش.اگر جای جوش موجب فرورفتگی در پوست شود با هیچ روشی نمی توان به طور کامل آن را از بین برد و فقط توسط روش های جدید و پیشرفته مانند تزریق چربی، ساب سیژن، لیزر لایه بردار، درم ابریژن و انواع داروها می توان عمق آن را کم کرد و از شدت آن کاست اما به طور کامل برطرف نخواهد شد.

در موارد شدید و همراه با توکشیدگی شدید ابتدا تزریق چربی همراه با بازکردن چسبندگی های عمق اسکار انجام می شود بعد از دو ماه درمان توسط لیزرهای لایه بردارفرکشنال دنبال می شود.علاوه بر این تزریقPRP و کربوکسی تراپی در ترمیم و پرکردن اسکارها موثرند.در اسکارهای برجسته از لیزرPDL استفاده می شود.

روش های پیشگیری از جوش صورت


- استرس
- کرم ها و مواد آرایشی پرچرب
- صابون پاک کننده قوی چربی
- مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ ، مرطوب و آلوده
- شروع و یا قطع هورمون های پیشگیری از بارداری
- تغییرات هورمونی در زمان بلوغ و در زمان بارداری
- مصرف بعضی داروها مثل‌ کورتیکو استرئیدها ،هورمونهای‌ مردانه‌، یا قرص‌های‌ ضد بارداری

انواع اسکار های آکنه


۱-به شکل تورفتگی های نسبتا پهن و کم عمق
۲-به شکل تورفتگی های با عمق زیاد
۳-اسکارهای هیپوتروفیک یابرجسته
۴-اسکارهایی مثل جای فرورفتگی های سوزن درپوست یا منافذ پوستی خیلی بزرگ

روش های از بین بردن اسکار جای جوش



1. درمان اسکار و فرورفتگی جای جوش با لیرزCO2


جهت انجام این نوع لیزر بهتر است جوش فعال قبلا درمان شده باشد و فرد تقریبا هیچ جوش فعال و التهابی روی صورت نداشته باشد. دراین روش بیحسی موضعی نیاز است. این نوع از لیزر به مهارت و تجربه زیاد پزشک نیاز دارد. بیمار پانسمان میشود که تا ۱۰ روز ادامه دارد و پس از آن پوست صاف تر و صورتی رنگی ایجاد می شود که این قرمزی پوست می تواند از ۱ تا چند ماه ( ۳-۲ ) دامه یابد و پس از آن کاملا از بین می رود وپوست یکدست وهم رنگ می شود که حتما باید دراین روش پس ازبهبودی زخم ها از ضد آفتاب استفاده شود تا محل زخم ولیزر شده تیره نشود. این روش در دستان ماهر طی یک جلسه حدود%۶۰تا۸۰% بهبودی (صاف شدن فرورفتگی) دارد، که البته باز در فرورفتگیهاى سطحى و متوسط نتایج خیلى بهتر است و در اسکارهاى عمیق درصد بهبودى کمتر است.نکته مهم در لیزر پوست این است که بهبود ، اسکارها بستگی به عمق آنها دارد.اسکارهای سطحی تقریبا کاملا صاف می شوند ولی اسکارهای عمیق تر فقط ۶۰% بهبودی دارند ولی فرد می تواند پس از ۶ ماه لیزر را مجدد انجام دهد. یا اینکه از روش های میکرودرم ابرژن وjplو لیزر فرکشنال جهت بهبودی بیشتر استفاده نمایند.

ازعوارض دیگرلیزرco2 به جزقرمزی میتواند pipباشد که آن تیره شدن محل لیزر شده است که بیشتردرافراد، خیلی تیره ویا کسانی که زیاد درمعرض آفتاب قرار می گیرند رخ میدهد. که درصورت بروزاین مشکل می توان با میکرودرم ابرژن و دارو آنرا از بین برد. پس از به بازار آمدن لیزرهای فرکشنال co2 استفاده از لیزر co2 بسیار کاهش یافته است.

2. روش لیزر فرکشنالCO2 برای درمان اسکار و فرو رفتگی جای جوش


جدیداً دستگاه لیزر فرکشنال CO2بدلیل اینکه شرایط نسبتا دشوار لیزر CO2قبلی را ندارد و فرد لیزر شده میتواند بعد از لیزر به کارهای روزمره خود ادامه دهد از محبوبیت خاصی بهره مند شده است.در این روش بدون نیاز به تزریق ماده بی حسی منطقه مورد نظر لیزر می شود و لی پوست دچار زخم یا ترشح نمیشود و در نتیجه نیاز به پانسمان ندارد .قرمزی مختصری به مدت ۵ تا ۶ روزایجاد می شود که پس از آن هیچ گونه آثاری از لیزر باقی نمی ماند.این لیزر عوارض احتمالی لیزرCO2را نداردو pipایجاد نمیکند. این روش درمانی نیاز به تکرار ماهیانه دارد و بسته به عمق اسکار (فرورفتگی) بین ۳ تا ۶ جلسه نیاز است.جهت کسب نتایج بهتر افرادی که اسکارهای سطحی دارند کاندیدای مناسب تری برای این لیزر هستند و.افراد با اسکارهای عمیق بهتر است از لیزر CO2معمولی ویا روشهای ترکیبی استفاده کنند.

3. درمان اسکار و فرو رفتگی جای جوش با روش ساب سیژن


در این روش پس از بیحس کردن ، چسبندگى پوست به بافت های زیرین توسط سوزن مخصوصی جدا می گردد چون پوست از لایه زیریت خود جدا میشود ،سطح آن آزاد شده ودر نتیجه ظاهرا عمق اسکارهای عمیق کمتر می شود . زخم والتهاب زیر اسکارها خود محرک کلاژن سازی است وبا ساخت کلاژن بیشتر عمق اسکارها پرشده وصاف تر می شود . در صورت نیاز این روش را می توان دوباره تکرار کرد . این روش را میتوان با پى آر پى ترکیب کرد و میزان کلاژن سازى را افزایش داد،. همچنین این روش را توام با لیزر فرکشنال نیز انجام مى دهند و نتایج بهتر بدست مى آورند.

فواید سابسیژن جای جوش صورت


عمل سابسیژن یک عمل سرپایی و بدون خطر می باشد و با بی حسی موضعی انجام می شود و با ترکیب سایر روش ها مثل میکرونیدلینگ نتایج چشمگیری دارد. حدود ۹۰ درصد بیماران بعد از عمل بهبودی داشته اند و عوارض جانبی موقت و گذرا می باشند.

عوارض سابسیژن جای جوش صورت


از عوارض این روش کبودی در محل عمل است که عدم استفاده از آسپرین، ایندومتاسین ، وارفارین یا سایر داروهای ضد انعقاد خون یک هفته قبل از عمل پیشگیری می شود. یا در موارد نادر ایجاد یک ندول از بافت همبند در موضع می باشد که با تزریق ماهانه آمپول تریامسینولون رقیق شده در موضع و آنتی بیوتیک داکسی سیکلین که خواص ضد التهابی دارد ، گره کوچک شده و از بین می رود.

قیمت سابسیژن جای جوش صورت چقدر است؟


بطور کلی هزینه سابسیژن در کلینیک های پوست و زیبایی بر اساس تعداد اسکارهای درمان شده محاسبه می شود ولی چنانچه از درمان های مکمل از قبیل تزریق ژل اسید هیالورونیک و یا میکرونیدلینگ و یا لیزر فراکشنال استفاده شود هزینه این درمان ها به قیمت سابسیژن اضافه می شود

مراقبت های بعد از عمل سابسیژن جای جوش صورت


تعداد جلسات درمان با این روش ۲ یا ۳ جلسه به فاصله ۶ هفته می باشد. بعد از عمل ناحیه سوراخ شده بخیه نمی شود چرا که پوست برش داده نشده و فقط یک سوراخ کوچک ایجاد شده است و محل سوراخ بطور طبیعی ترمیم می شود یک پانسمان فشاری در موضع انجام شده و آنتی بیوتیک برای پیشگیری از عفونت تجویز می شود. ورزش های سنگین و استحمام با آب داغ تا ۴۸ ساعت مجاز نمی باشد

4. تزریق چربی برای درمان فرو رفتگی و اسکار جای جوش


در بعضی اسکارهای عمقی که تورفتگی زیاد است مىتوان با استفاده از چربی که از خود فرد گرفته می شود ودر درون اسکار ها تزریق می گردد ظاهر اسکار را پروصاف تر نمود .همچنین پزشک مى تواند روى ناحیه اسکارها را نیز لیزر کند و یا در صورت امکان پى آر پى با غلظت مناسب پلاکت حدا اقل سه برابر نرمال در ناحیه اسکار تزریق کند و نتائج خوبى در یک جلسه بدست آوردگالوس

5. درمان اسکار و فرو رفتگی جای جوش صورت با روش میکرودرم ابریژن


دراین روش به کمک دستگاه میکرودرمابرژن لایه های سطحی پوست برداشته میشود بطوریکه پوست زخم نشودو هرچه اسکارها عمیق تر باشند به تکرار بیشتری نیاز دارد. تکرار آن میتواند هر ۲ یا۳ هفته یکبار باشد.ولی این روش جهت اسکارهای بسیار عمیق توصیه نمی شود، زیرا نتیجه مطلوبى حاصل نمی شود. دراین روش جوش فعال و تیرگی محل جوش ها نیز بهبود می یابد ،همچنین منافذ باز بسته تر شده و همزمان اسکارها سطحی تر می شوند و پوست صافتر بنظر میرسد.این روش یک کار فیزیکی بوده و اگر درست انجام شود،تقریبا هیچ عارضه ای ندارد وف رد میتواند بلافاصله به محل کار خودبرگردد. بازهم تکرار می کنم این روش برای اسکارهای بسیار عمیق مناسب نمی باشد و بنده تابحال آنچنان اثر مطلوبی از این روش، حتی در اسکارهای سطحی ندیده ام.

6. استفاده از روش IPL برای درمان فرو رفتگی و اسکار جای جوش


ipl لیزر نیست ولی اصطلاحا به آن لیزر گفته می شود، کلاژن سازی پوست تحریک میشود و اسکارها سطحی تر می شوند و با تکرار آن پوست صاف می شود . ضمن اینکه ، کمک به بستن منافذ ، قرمزی جای جوش را نیزو کاهش می دهد.این روش نیز عارضه خاصی ایجاد نمی کند وفرد بلافاصله به کار روزمره خود ادامه می دهد.IPL بهترین روش درمانى براى جاى جوشهایى که هنوز رنگ قرمز و تو رفتگى مختصر نیز دارند محسوب میشود.( بدون نیاز به پانسمان ).این روش همچنین میتواند جوشهای فعال و التهابی را نیز بهبود بخشد و سبب میشود طول مدت درمان کوتاه گردد تا حدی که بیمار را از مصرف همزمان آنتی بیوتیک بی نیاز نماید.
advertising