جوانسازی پوست با روش میکرونیدلینگ

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/08/24
جوانسازی پوست با روش میکرونیدلینگرؤیای داشتن پوستی صاف، جوان و زیبا، متعلق به امروز یا دیروز نیست. از دستورهای «ابوعلی‌سینا» در کتاب «قانون» برای داشتن پوستی زیبا و باطراوت گرفته تا نسخه‌های رنگارنگ مصریان، هندی‌ها و رومیان باستان برای جوان ماندن پوست همه نشان می‌دهند که آرزوی داشتن پوستی جوان و زیبا و عاری از هر‌گونه لک و نقص از همان ابتدا دغدغه‌ی بشر بوده است. در سال‌های اخیر، روش‌هایی مثل «میکرونیدلینگ» برای جوان‌سازی پوست حسابی محبوب شده‌اند. به‌نظر می‌رسد «میکرونیدلینگ» با الهام از روش مصریان باستان که با خراشاندن پوست از طریق ماسک‌های خشن، مثل پودر سنگ مرمر که در حقیقت نوعی لایه برداری پوست یا همان «ابریژين» بود، طراحی شده و تا حدودی دستیابی به آرزوی جوانی پوست را آسان‌تر کرده است. همراه ما باشید، در این مقاله به‌طور کامل با روش میکرونیدلینگ آشنا خواهید شد.

نحوه انجام روش میکرونیدلینگ


روش کار میکرونیدلینگ به این ترتیب است که وسیله‌ای به نام «درمارولر» که یک رولر غلتکی متشکل از سوزن‌های بسیار ریز از جنس فلز تیتانیوم و به قطر نیم یا حداکثر دو و نیم میلی‌متر است، روی پوست کشیده می‌شود و به این ترتیب با نفوذ سوزن‌ها به لایه‌ی میانی پوست یا «درم» یک زخم کوچک و خون‌ریزی اندکی در پوست ایجاد می‌شود که بدن به آن واکنش نشان می‌دهد و شروع به ترمیم و بازسازی آن ناحیه می‌کند.

در حقیقت، عملکرد روش میکرونیدلینگ به این صورت است که وقتی غلتک دارای سوزن بر سطح پوست حرکت داده می‌شود، سوزن‌های ریز برحسب عمق و سرعتی که پزشک آن را تعیین کرده، به‌صورت هم‌زمان به لایه‌ی دوم پوست یا درم وارد می‌شوند (پزشک عمق و سرعت سوزن را بر حسب نوع پوست و چگونگی هدف مشخص می‌کند). طی این فرایند کلاژن و الاستین که دو عنصر اصلی و مهم برای پوست هستند، تولید می‌شود. با تولید کلاژن و الاستین، جای زخم و جای جوش و دیگر عارضه‌های پوستی به‌مرور زمان درمان می‌شوند.

میکرونیدلینگ روشی کاملا بدون درد است، اما در بیشتر موارد قبل از شروع درمان از کرم بی‌حسی استفاده می‌کنند. در روش میکرونیدلینگ برخلاف روش‌های دیگر مثل «لیزر» لایه‌ی «اپیدرم» آسیبی نمی‌بیند. بد نیست بدانید که از روش «میکرونیدلینگ» برای رشد مجدد مو در روش‌های مدرن کاشت مو هم استفاده می‌شود. به‌عقیده‌ی متخصصان پوست‌ومو در‌صورتی‌که عمل میکرونیدلینگ در مطب پزشک یا کلینیک‌های تخصصی پوست‌ومو انجام شود، می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات پوستی مؤثر باشد.

به‌طور معمول، توصیه‌ی پزشکان این است که برای گرفتن نتیجه‌ی مطلوب‌تر، بهتر است بین جلسات درمانی به روش میکرونیدلینگ، حداقل چهار تا شش هفته فاصله بیفتد تا پوست زمان کافی برای کلاژن‌سازی داشته باشد. معمولا برای بهبود جای‌ جوش به روش میکرونیدلینگ چهار جلسه و برای زخم‌های ناشی از سوختگی پنج جلسه‌ی درمانی تجویز می‌شود. در روش میکرونیدلینگ که از قضا برای تمام انواع رنگ پوست هم مناسب است، می‌توان مناطق حساس و شکننده پوست شامل چشم‌ها، گردن و پشت دست‌ها را هم که با سایر روش‌ها درمان نمی‌شود، معالجه کرد.

مزایای روش میکرونیدلینگ


کاهش ریسک PIH
قابل استفاده برای تیپ های پوستی متفاوت (Fitzpatrick I – v)
بسته شدن سریع کانال های ایجاد شده و ریسک پایین
دوره نقاهت کوتاه مدت
افزایش ضخامت اپیدرم
افزایش فاکتورهای رشد، کلاژن، الاستین

انواع روش میکرونیدلینگ بر اساس عمق نفوذ سوزن


میکرونیدلینگ سطحی (جهت جوانسازی اولیه و حداکثر تا عمق 0.5 میلی متر) روی اپیدرم کانال های بسیار ریزی ایجاد می کنند که باعث می­شود فاکتورهای رشد از کراتینوسیتها آزاد شده و فعالیت آنها در اپیدرم افزایش یابد.
میکرونیدلینگ عمقی (جهت جوانسازی پیشرفته، اسکارها، استریا… از عمق 0.5 تا حداکثر 3 میلی متر) فرایند بهبود زخم موجب می شود کراتینوسیتها و فیبروبلاستها تحریک گردند، که نتیجه آن افزایش فعالیت TGF-β3 و افزایش رشد و نمو سلول های اپیدرم، کلاژن، الاستین و GAG(گلیکوز آمین گلیکان)می باشد.

مزایا و معایب روش میکرونیدلینگ


ازآنجایی‌که روش میکرونیدلینگ یک روش غیرتهاجمی برای رفع ایرادهای پوستی است، به‌جز مواردی چون کهیر، کبودی (هماتوم)، قرمزی، احساس سوزش یا خارش پوست در محل درمان، تیرگی پوست در صورت استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب بعد از میکرونیدلینگ، ایجاد حساسیت پوستی در کسانی که به فلز حساسیت دارند و التهاب و ورم خفیف، عارضه جدی دیگری گزارش نشده است، اما میکرونیدلینگ روشی ایمن برای درمان مشکلات پوستی است. ازجمله مزایای این روش درمانی عبارت‌اند از:

- تولید کلاژن و تحریک جریان خون که سبب جوان‌سازی پوست می‌شود؛
- بازسازی بافت پوست در مواردی مثل جای سوختگی، زخم، جوش، چین‌وچروک‌های ظریف و ترک‌های پوستی؛
- درمان مشکلات پوستی انواع طیف‌های رنگ پوست حتی پوست‌های تیره که به روش‌های درمانی مثل لیزر پاسخ نمی‌دهند؛
- استفاده از میکرونیدلینگ برای درمان مشکلات مناطق حساسی مثل گردن، اطراف چشم‌ها، دهان و… که با روش‌هایی مثل پیلینگ عمیق و لیزرهای گران‌قیمت نمی‌توان آن‌ها را درمان کرد، بسیار مؤثر است.
- جنس سوزن‌های میکرونیدلینگ «تیتانیوم» است. تیتانیوم ازجمله فلزاتی است که هنگام حرکت اصطحکاکی یا رفت‌وبرگشتی ایجاد حرارت نمی‌کند، داغ نمی‌شود و پوست را نمی‌سوزاند.
- میکرونیدلینگ برای رفع ایرادات پوستی نواحی کوچک و زاویه‌دار پوست مانند بینی، بالا و پایین چشم، لب بالا و لب پایین انجام می‌شود، ولی لیزر این توانایی را ندارد.
- هزینه‌ی میکرونیدلینگ بسیار کمتر از روش‌هایی مثل لیزر است و علاوه‌براین آسیب‌های ناشی از حرارت لیزر بر روی پوست را هم ندارد.

مراقبت های لازم بعد از انجام روش میکرونیدلینگ


میکرونیدلینگ یک روش جوان‌سازی و درمانی با دوره‌ی نقاهت کوتاه است، اما رعایت برخی نکات به بهبود سریع‌تر پوست بعد از انجام میکرونیدلینگ کمک می‌کند.

- بعد از انجام میکرونیدلینگ پوست دچار التهاب و سرخی و گاهی کبودی می‌شود. اگرچه این التهاب در مدت زمان اندکی (۱۲ تا ۴۸ ساعت) بهبود پیدا می‌کند، بهتر است با دست‌زدن به پوست، آن را تحریک نکنید. خوردن میوه‌هایی مثل آناناس به تسریع درمان التهاب و درمان کبودی پوست کمک می‌کند.
- برای کاهش التهاب و قرمزی پوست به‌هیچ‌وجه از داروهای ضدالتهاب مثل ادویل یا ایپوبروفن استفاده نکنید و اجازه بدهید مراحل بهبود روند طبیعی‌اش را طی کند.
- ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از میکرونیدلینگ حمام نکنید، از ورزش و کارهایی که سبب تعریق پوست می‌شود اجتناب کنید و حداقل سه تا ده روز بعد از میکرونیدلینگ از ماندن زیر آفتاب جز در موارد ضروری اجتناب کنید.
- اگر مجبور به حضور در خارج از منزل هستید، حتما از بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست خودتان که حاوی زینک باشد، استفاده کنید.
- اگر بعد از میکرونیدلینگ پوست صورت‌تان پوسته‌پوسته شد، به‌هیچ‌وجه آن‌ها را دست‌کاری نکنید و برای بهبود از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.
- بهتر است ۲ تا ۳ روز از محصولات AHA (اسید گلیکولیک)، رتینول و مواد حاوی اسید یا فعال‌کننده استفاده نکنید.
- ازآنجایی‌که پزشکان این روش درمانی را برای تمام افراد مناسب نمی‌دانند، بهتر است حتما قبل از انجام این روش درمانی تمام سوابق درمانی خود را برای پزشک شرح دهید.

عوارض روش میکرونیدلینگ


همانند تمام درمان ها، میکرونیدلینگ نیز ممکن است عوارض جانبی در پی داشته باشد، اما این عوارض معمولاً 72 ساعت پس از درمان رفع خواهند شد.این عوارض عبارتند از:

- قرمزی و تورم: در طول روزهای اول پس از درمان ممکن است تورم و قرمزی در پوست ایجاد شود. دلیل این امر آن است که نفوذ سوزن به داخل پوست باعث ایجاد کانال های بسیار ریز در پوست شده که طی فرایند بهبود پس از درمان برطرف خواهند شد. زخم های کوچک ایجاد شده بلافاصله بسته شده و حدود 3 ساعت پس از درمان می توان از لوازم آرایشی استاندارد استفاده نمود.
- کلوئید: اگر پوست بیمار مستعد کلوئید سازی باشد، زخم های بسیار ریزی که حین درمان در پوست ایجاد می شود ممکن است منجر به بروز کلوئید در پوست گردد.
- هایپرپیگمنتیشن: در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب پس از درمان، ممکن است هایپرپیگمنتیشن ایجاد شود، اگرچه احتمال آن بسیار کم است. استفاده از کرم ضدآفتاب با SPF بالای 30 می تواند از بروز آن جلوگیری کند.
-تبخال: در صورتی که بیمار سابقه تبخال داشته باشد انجام میکرونیدلینگ ممکن است باعث ایجاد این ضایعه شود. استفاده از داروهای پیشگیری کننده (ضد تبخال) می تواند در جلوگیری از بروز آن مؤثر باشد.
- هماتوم (کبودی)
- التهاب
- خارش و درد خفیف
advertising