دلایل چرب شدن بیش از حد مو و راه حل آن

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/09/12
دلایل چرب شدن بیش از حد مو و راه حل آنشاید برایتان جالب باشد که بدانید، چرب شدن بیش از اندازه موها گاهی اوقات به عادت های نادرست خودمان مربوط می شود؛ یعنی ممکن است کارهای عادی و روزمره ای که انجام می دهیم، میزان چرب شدن و از دست دادن حالت موهای مان را تا جایی افزایش بدهند که نیاز به شستن آنها پیدا کنیم.بسیاری از افراد مخصوصا کسانی که پوست و موی چربی دارند، مجبورند هر روز موهای خود را بشویند تا چرب و کثیف به نظر نرسند. در این مقاله به بررسی علت ها و دلایل چرب شدن مو و راه حل آن می پردازیم.پس اگر موهایتان بیش از حد چرب می شود با ما همراه باشید.

استفاده بیش از اندازه از نرم کننده ها


یکی از عادت های نادرستی که باعث چرب شدن بیش از حد موها می شود، استفاده بیش از اندازه یا نادرست از نرم کننده هاست. افرادی که نرم کننده را به کف سر خود می زنند یا از نرم کننده های قوی همزمان با شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده می کنند، زودتر از دیگران حالت موهای خود را بعد از استحمام از دست می دهند و موهای شان هم با سرعت بیشتری نسبت به سایر افراد چرب می شود.

راه حل: اگر از شامپوهای حاوی نرم کننده استفاده می نکنید (شامپوهای دو در یک یا سه در یک)، بهتر است به صورت جداگانه از نرم کننده استفاده نکنید. نرم کننده را فقط به نوک موهای خود بزنید و از تماس آن با پوست کف سر جلوگیری کنید.

بازی کردن مداوم با موها


بعضی افراد عادت دارند هنگام صحبت کردن یا کار کردن مدام با موهای خودشان بازی کنند یا انگشتان خود را بین موها و پوست کف سر به حرکت در بیاورند. این عادت نادرست باعث انتقال چربی از کف سر و ریشه موها به سمت ساقه موها می شود و در نهایت منجر به چرب شدن و کثیف به نظر رسیدن موهای شما خواهد شد.

راه حل: برای ترک این عادت می توانید هنگام صحبت کردن با کار کردن، دست آزاد خود را با یک مداد یا خودکار مشغول نگه دارید.

تمیز نکردن شانه و برس


خیلی از افراد گمان می کنند برس یا شانه آنها نیازی به شستن و تمیز کردن ندارد. این در حالی است که همین شانه های آلوده می توانند زمینه چرب شدن موها را فراهم کنند. از این رو، افرادی که عادت به شستن مرتب برس خود ندارند، به احتمال زیاد دارای موهای چرب تری هستند.

راه حل: سعی کنید حداقل هر 3 تا 4 هفته یک بار، شانه یا برس خود را با آب ولرم و شامپو بشویید.

شستن بیش از حد موها


برخی افراد گمان می کنند بهترین راه برای رهایی از چربی موها، شستن مداوم آنهاست.در حالی که شامپو کردن مکرر موها، مخصوصا با شامپوهای مخصوص موهای چرب، باعث خشک شدن پوست کف سر می شود . به همین دلیل هم بدن به طور ناخودآگاه برای مبارزه با این خشکی، چربی بیشتری در آن قسمت از بدن تولید می کند تا کمبود چربی به وجود آمده در پوست کف سر را جبران کند. از این رو، افرادی که بیش از اندازه موهای خودشان را با آب گرم و شامپوی مخصوص موهای چرب می شویند (روزی یک بار)، بیشتر با چرب شدن موها مواجه خواهند شد.

راه حل: موهای خود را حداکثر 2 یا 3 بار در هفته شامپو کرده و برای آب کشی موها، آب ولرم را جایگزین آب گرم یا آب داغ کنید.

شانه کردن بیش از حد موها


شانه کردن بیش از اندازه موها می تواند چربی در پوست کف سر شود. شاید در نگاه اول، موهای شما با این کار براق و زیبا به نظر برسد، اما در صورت تکرار موها حالت خود را از دست می دهند و چرب و نامرتب می شوند. ضمن این که شانه کردن بیش از حد موها در طول روز، باعث انتقال چربی کف سر به ساقه موها نیز خواهد شد.

راه حل: اگر موهای شما در طول روز نیاز به شانه کردن دارند. بهتر است شانه را از میانه موها به سمت انتها بکشید و از شانه زدن موها، از کف سر به پایین، خودداری کنید. با این کار هم موهای مرتب و زیبایی خواهید داشت و هم زمینه چرب شدن موها را فراهم نخواهید کرد.

استفاده از حالت دهنده های نامناسب


انواع حالت دهنده های مو، ماسک های مو و سرم های مو، جزو محصولات زیبایی بسیار پرطرفداری هستند که می توانند به خودی خود باعث چرب مشدن نامطلوب موها شوند.اگر شما ندانید بر اساس جنس موی خود از چه نوع حالت دهنده ای استفاده کنید، قطعا 3-2 ساعت پس از استحمام با موهایی چرب و بی حالت مواجه خواهید شد.

راه حل: برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است افراد دارای موهای نچرب از حالت دهنده های بر پایه آب با رطوبت رسان استفاده کنند و حالت دهنده ها فقط روی سابقه موها اسپری یا مالش داده شوند. به علاوه از تماس انواع حالت دهنده ها با پوست کف سر خودداری کنید.

استفاده از برس حاوی مو


برخی افراد عادت ندارند بعد از شانه زدن، موهای جد ا شده را از پرس یا شانه خود خارج کنند. بعضی افراد هم به خارج کردن تمام موها از برس اهمیت نمی دهند و ممکن است باقی ماندن چند تار مو را در برس خود نادیده بگیرند. این در حالی است که همین موهای باقی مانده در برس، مخصوصا اگر چرب یا حاوی مواد حالت دهنده مو باشند، می توانند در شانه زدن های بعدی باعث چرب شدن موی تمیز شما شوند.

راه حل: بعد از هر بار شانه زدن موها، تمام موهای باقی مانده در برس را خارج کنید و اگر احساس کردید برس یا شانه شما به دلیل استفاده از حالت دهنده های مو چرب یا چسبناک شده بلافاصله آن را بشویید.
advertising