جوانسازی پوست با روش طب سوزنی

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/08/27
جوانسازی پوست با روش طب سوزنیطب سوزني و بحث زيبايي و درمان با آن كمتر مورد توجه افراد جامعه ماست. در حالي كه اين طب ساليان بسياري است كه در درمان و زيبايي كاربردهاي فراواني دارد. مي‌توانيم بگوييم كه اين طب در بسياري موارد اثرات و نتايج بهتري هم نسبت به طب مدرن دارد و بدون عارضه هم هست. در اين اينجا درباره جوانسازي پوست صورت با طب سوزني مطالب مفيدي را جمع‌آوري كرده‌ايم كه در ادامه برايتان آورده‌ايم.

طب سوزنی جزء قدیمی‌ترین روش‌هاي مداخله بشر در کارهای زیبایی صورت است. از هزاران سال پیش این روش كاربرد داشته که حتی در برخی متون‌های ادبی هم به این روش یعنی انجام طب سوزنی اشاره شده است. در واقع طب سوزنی با فیزیولوژی طبیعی خود بدن باعث افزایش کلاژن‌سازی و افزایش تولید الاستین بیشتری مي‌شود که در نتیجه باعث سفت‌تر شدن و لیفت پوست صورت می‌شود.

موضوع طب سوزنی و زیبایی در چین، انگلستان، آلمان و فرانسه بحث جدیدی نیست ولی در کانادا و ایران نسبتا تازه است. طب سوزنی در مواردی حتی از نور لیزر (که بسیار بی عارضه و بی خطر است) نیز پاسخ بهتری دارد. نشانه های فیزیکی و جسمانی سالخوردگی در تمام بدن رخ می دهد، ولی این علائم در صورت به شکل بارزتری دیده می شود. عمل لیفتینگ، صورت را 5 تا 10 سال جوان تر از آنچه هست نشان می دهد. عمل لیفتینگ (کشش پوست صورت) معمولاً در افراد 60-40 ساله انجام می شود و البته در هر سن قابل اجراست، در این عمل با برداشتن چربی اضافی، سفت کردن عضلات زیرین و کشیدن پوست صورت و گردن، نشانه های افزایش سن کاهش می یابد ولی به توصیه متخصصان زیبایی ، طب سوزنی یکی از بهترین روش های جوانسازی و لیفتیگ صورت است.

چین و چروک صورت


چین و چروک صورت به ویژه در ناحیه پیشانی و نواحی دور چشم یکی از اولین نشانه هایی است که پایان دوران جوانی را به فرد اعلام می کند. در واقع ظاهر شدن چین و چروک در پوست، بخشی از روند طبیعی بالا رفتن سن است. در این فرایند پوست آب خود را از دست می دهد و خشک می شود. ضمن اینکه خاصیت ارتجاعی پوست نیز تا حد زیادی از دست می رود.

دو ماده در طراوت و جوانی پوست نقش عمده دارند. الاستین و کلاژن. الاستین موجب انعطاف پذیری پوست می شود و کلاژن عامل رشد سلول های جوان پوست است. با کاهش میزان تولید این دو ماده در بدن، پوست نازک و شکننده شده، این امر موجب بروز شیارهای در پوست می گردد که به صورت چین و چروک دیده می شوند.

انواع چین وچروک پوست صورت



1.چین های کاذب


چین های کاذب ظریف و کم عمق هستند و عمدتا در اثر کاهش میزان آب و چربی پوست و در نواحی اطراف چشم و دهان ایجاد می شوند. استفاده ازطب سوزنی نقش چشمگیری در درمان این عارضه پوستی دارد.

2.چین های حقیقی


چین های حقیقی دارای عمق بیشتری هستند و علت ایجاد آنها کاهش محتوای کلاژن پوست است. این چروک ها معمولا در نواحی پیشانی، بین دو ابرو و خط خنده دیده می شوند. به کمک طب سوزنی ازعمق این چین و چروک ها کاسته شده و کمتر به چشم می آیند.

تأثیرات طب سوزنی صورت


1- چرخش خون و انرژی را در کل بدن بهبود می دهد. به همین علت وقتی برای بیماران فقط طب سوزنی روی بدن هم انجام می گردد، بعد از چند جلسه صورت شفاف می شود. (بدون اینکه روی صورت کاری انجام شود!)
2- درمان ذهن، جسم و روح را شامل می شود. (که این به علت تشرح سروتونین در بدن است که باعث شادی و نشاط می شود)
3- باعث افزایش توان عضلات و خاصیت ارتجاعی پوست صورت می گردد.
4- با فعال کردن مکانیزم های مربوط به ترمیم زخم می تواند اولا جریان خون در پوست را ثانیا جریان اکسیژن رسانی به پوست را افزایش دهد، نفوذپذیری عروق را بالا برده باعث رفع مواد زاید می شود.
5- با کاهش ادم و مایعات اضافه بدن به کاهش ادم در اطراف چشم کمک می کند.
6- بالانس هورمونی ایجاد می کند به همین علت معمولا روی ریزش مو، آکنه و گاهی موی زاید موثر است.
7- به علت افزایش جریان خون و لنف، رطوبت رسانی (هیدرادرمی) انجام می دهد.
8- موجب کاهش استرس (که از همه عوامل پاتوژن مهم تر است) می گردد.

تاثیرات طب سوزنی بر جوانسازی و لیفتینگ صورت
لیفتینگ و برطرف کردن افتادگی پوست صورت، گونه گذاری طبیعی صورت، برطرف کردن چین و چروک صورت، بر طرف کردن خط عمیق اخم پیشانی و لبخند و خط دور لب، بزرگ کردن لب، بر طرف کردن جوش یا آکنه ی صورت و جای مانده ی جوش صورت و بدن، بر طرف کردن تیرگی و گودی زیر چشم و پف زیر چشم، بر طرف کردن پف زیر چشم، بر طرف کرد منافذ باز پوست و خالهای سیاه زیر پوست، بر طرف کردن لک های صورت، بر طرف کردن غبغب و افتادگی پلک برای بعضی از افراد.

موارد کاربرد طب سوزنی


طب سوزنی در مواردی مانند خشکی پوست، چربی بیش از حد پوست، منافذ باز پوست، افتادگی صورت و چهره، رفع غبغب، شادابی و جوانسازی پوست گونه گذاری، چین و چروک و پیری پوست، لک و کک و مک صورت، جوش صورت، ریزش مو و کلا در لیفتینگ پوست موثر است. در مورد پف و تیرگی دور چشم اگر خیلی قدیمی و کهنه نباشد، می تواند مفید باشد.
در مورد خطوطی که فانکشنال هستند (مثل خط اخم) طب سوزنی می تواند موثر باشد؛ به شرط آنکه با تغییر میمیک صورت و یا استفاده از چسب های مخصوص انقباض در این عضله به حداقل برسد.

روش کار و تعداد جلسات درمانی طب سوزنی


تعداد جلسات درمانی بسته به سن فرد و شدت عارضه، متفاوت است، اما به طور متوسط به 12 تا 24 جلسه درمان نیاز است، که به ترتیب زیر انجام می شود.برای درمان از سوزن های مخصوصی استفاده می شود که مویی شکل و با قطر بسیار اندک هستند (قطر 18/0-16/0و طول 13/0) بیشتر افراد هنگام کار با سوزن نگرانند؛ اما این نگرانی بی مورد است. درد در هنگام آمپول زدن به علت سایز بزرگ تنه و پاره شدن بافت و همچنین، عبور ماده تزریقی در رگ می باشد ولی در طب سوزنی سوزن ها مویی شکل و به ضخامت تار مو هستند و سوزنکاری دردناک نیست. از طرفی سوزن ها خشک می باشند. (DRY needie)

معمولا در هر جلسه بین 20 تا 100 سوزن برای کار صورت برحسب شدت چروک ها و بیمار انتخاب می شود. همچنین علاوه بر نقاط طب سوزنی نقاط دیگری هم برای این کار انتخاب می گردد و گاه برای گونه گذاری استفاده از طب سوزنی الکتریکی هم لازم است.سوزن های صورت عموما بعد از اینکه کارشان تمام شد خود به خود رها می شوند!

معمولا بعد از سه الی چهار جلسه اثرات اولیه کار با طب سوزنی که شامل شاداب و روشن شدن پوست می باشد، ظاهر می شود و بعد از 7-8 جلسه اثرات کلاژن سازی شامل سفتی، گونه و کاهش عمق چروک ها مشخص است. چون کلا برای کلاژن سازی 3 هفته زمان لازم دارد.

آیا طب سوزنی دردناک است؟


معمولا ترس از سوزن یکی از مهمترین دلایل مقاومت بیماران در برابر طب سوزنی است. اما باید توجه داشت که سوزن های به کار رفته در طب سوزنی بسیار نازک و ظریف و باریک تر از مو هستند، ضمن اینکه وارد کردن سوزن به پوست تکنیک خاصی دارد که بیمار دردی را حس نخواهد کرد و بنا به تجربه شخصی من در مطب، اکثر بیماران در طول جلسات درمانی، حالتی از آرامش و رخوت را تجربه خواهند کرد.

آیا طب سوزنی خطرات و عوارضی به همراه دارد؟


درپاسخ به این سوال باید گفت که اولا طب سوزنی هیچگونه خطر یا عارضه ای ندارد. به علاوه امروزه طب سوزنی با سوزن های استریل یک بار مصرف انجام می شود و از این نظر خطر بروز عفونت نیز بر طرف خواهد شد.
advertising