به چه کسی روان پریش گفته می شود؟

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/08/27
به چه کسی روان پریش گفته می شود؟شخص روان پریش کنترلی بر روحیه و روان خود ندارد. اومثل یک انسان عادی در بین خانواده زندگی می کنند، اما ویژگی های غیر عادی دارد. به عنوان مثال ممکن است در یک لحظه بخندد و بعد گریه کند، یعنی کنترلی بر هیجان و احساسش ندارد. یا اینکه دائم دیگران را تحقیر کرده و از دیگران سوء استفاده عاطفی یا حتی جنسی می کند. شخص روان پریش متکبر بوده و خودش را برتر از دیگران می بیند. یکی از تفاوت های شخص روان پریش با افسرده آنست که فرد افسرده گرچه بیشتر زندگی اش را بدبختی و سیاهی میبیند، اما باز هم سوسوی نکات مثبت و شادی را هم در زندگی اش حس میکند. اما شخص روان‌پریش همه زندگی را سیاه وتلخ دانسته و دنیا را تیره و تار می بیند.

روان پریش یعنی چه ؟


روان پریش شخصی است که مبتلا به وضعیت روانی غیرطبیعی و حالتی روانی شده و دو ویژگی اصلی شامل هذیان (عقاید نادرست درباره وقایع یا اشخاص) و توهم (دیدن یا شنیدن چیزهای که وجود خارجی ندارند) را دارا می باشد. روان پریشی نوعی قطع ارتباط با واقعیت است.
شخص روانپریش علاوه بر قطع ارتباط با واقعیات دچار اختلال در تفکر، درک و قضاوت هم می شود. افراد روان پریش اکثرا صحبت های غیر طبیعی می کنند. همچنین فعالیت های جسمی و روانی آنها به حدی دچار اختلال می شود که باعث به هم ریختگی فعالیت های فردی واجتماعی شان می‌شود .
شاید یکی از آنها در گروه دوستان یا خانواده‌ شما وجود داشتند و شما قبلا علت رفتارش را درک نمی کردید. البته تشخیص افراد روان پریش کار خیلی راحتی نیست. آنها در جامعه به شکل افراد شاد و سرحال‌اند، اما از درون تاریکی قلب و ذهن شان را احاطه کرده است.
روان پریش اصلا یک شخصیت نیست. مثلا در لحظه در میان جمعی نشسته که عاشق آنهاست ، اما بعد چند دقیقه فکر میکند همه می خواهند او را تحقیر کنند و از آنها متنفر می شود. پس به طور کلی رفتار و فکرش دائما در حال تغییر است. عقاید او و برنامه هایش هر لحظه تغییر می کند.
زندگی در نظر افراد روان‌پریش پوچ و بی معنی است و از نظر او همه چیز و همه کس علیه اوست. تفاوت روان پریش با افسرده در اینست که شخص افسرده در کنار بدی های زندگی خوبی ها را هم می بیند، ولی شخص روان پریش کلا همه دنیا و زندگی اش را تاریک می بیند.

ویژگی افراد روان پریش چیست ؟


یک ویژگی افراد روان پریش آنست که به صورت مداوم جملات منفی درباره‌ حماقت‌ها و بدبختی‌هایش می گوید. حتی گاهی در این باره اشک تمساح می ریزد تا دیگران به او ترحم کنند. یک روان‌‌پریش ممکن است در یک ساعت هم بخندد، هم عصبانی شود، هم گریه کند و ... . به طور کلی احساس ثابتی ندارد.
شخص روان پریش نه غم واقعی دارد و نه شادی و خنده واقعی. همچنین خشم او حقیقی نیست. خشم افراد روان پریش مطلق، ناگهانی، کوتاه و سرد است. پیش‌بینی اینکه چه چیز آنها را عصبانی می‌کند کار آسانی نیست.
یکی دیگر از ویژگیهای افراد روان‌پریش آنست که اغلب از عاطفه و احساس افراد، سوء استفاده می کنند. حتی خیلی از آنها سوء استفاده گران جنسی هستند. شخص روان پریش دوست دارد به دیگران بفهماند که از آنها برتر است. او این کار را با قربانی کردن عاطفی و جنسی نسبت به دیگران انجام می دهد.
افراد روان پریش بی احساس نیستند. منتها احساساتشان بر عکس افراد عادی کوتاه و شدید است. یک ویژگی افراد روان پریش آنست که ممکنست برای یک چیز جزئی بینهایت عصبانی شوند، اما برای یک مساله خیلی مهم احساسی از خود نشان ندهند.
روان‌پریش نمی‌تواند در تنهایی زندگی کند. او مدام دنبال کسی است تا او را به خود وابسته کرده و از لحاظ احساسی آزارش دهد. در همین حین دیگر تنها هم نیست.
آنها نمی‌توانند وفاداری و عشق را درک و تجربه کنند. آنها با بی‌احترامی عشق را نگاه می کنند و نمی توانند عاشق واقعی باشند. افراد روان پریش مثل آب خوردن دروغ می گویند. در نهایت هم خود را توجیه می کنند و می گویند دروغ مصلحتی بوده است یا حتی گاهی دروغشان را انکار می کنند.
یک روان‌پریش بر این باور است که اگر او از یک نفر سوءاستفاده می‌کند، به او دروغ می‌گوید، به او خیانت کرده و کنترلش می‌کند و ... قربانی باید با این مساله مشکلی نداشته باشد و حرف او را قبول کند.
افراد روان پریش متکبر بوده و خودشان را خیلی دوست دارند. آنها فکر می کنند از همه اطرافیانشان بهتر هستند و اصلا انتقاد را نمی پذیرند.
چنین کسی مدام آمار همسر یا دوستش را می گیرد و دائما به او شک دارد. بیش از حد به او تلفن می زند و اس ام اس می دهد و همیشه توقع دارد طرف مقابلش همان لحظه پاسخگو باشد. مهم جلوه‌دادن خود و تحقیر دیگران از ویژگیهای بارز افراد روان پریش است.
طرز برخورد با افراد روان پریش
هرگز نباید به شخص روان پریش بخندید یا او را مسخره کنید. این برخورد فقط باعث عصبانیت و پرخاشگری آنها شده و اوضاع شان را از این که هست بدتر می کند. سعی کنید با افراد روان پریش مانند سایر افراد برخورد کنید. هر چقدر با آنها تند تر یا تحقیر آمیز تر برخورد کنید مشکل آنها بدتر می شود.
خیلی ها روان پریشها را با معتادها اشتباه می گیرند. چون خیلی از رفتار آنها شبیه هم است. ولی این اشتباه را نکنید. حتی اگر شخص روان پریش معتاد هم باشد نباید با او مانند یک معتاد رفتار کنید و اول از همه باید تلاش کنید تا روان پریشی او را درمان کنید.
برای درمان شخص روانپریش باید حتما با روان پزشک و روانشناس مشورت کنید و آرام آرم او را نزد آنان ببرید. اما رفتار خود شما هم در بهبود آنها موثر است و باید صبور باشید. اگر این افراد جزو فامیل درجه یک شما نیستند، از کنار آنها به راحتی عبور نکنید و سعی کنید به عنوان یک انسان به همنوع خود کمک کنید. چون مطمین باشید او خودش هم از این وضعیت راضی نیست و زجر می کشد. گاهی وقتها افراد در منجلابی فرو میروند و هرچه دست و پا می زنند وضعشان بدتر می شود. در این موارد یک رهگذر باید چوبی به سمت او دراز کرده و کمکش کند. وگرنه نابود می شود.
advertising