اثرات خنده درمانی

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/11/14
اثرات خنده درمانیخنده اثرات مثبتی بر روح و جسم می‌گذارد‎. خنده باعث کاهش سطح هورمون‌های استرس می‌شود‎. همچنین خنده برای قلب، رگ‌های خونی، کاهش هورمون‌های استرس زا، گردش خون و عملکرد صحیح فعالیت‌های بدن بسیار مفید و مو ثر است و اثرات مثبت و محکمی را بر سلامت روان و تحکیم روابط فامیلی به جای می‌گذارد و احساسات منفی از قبیل؛ افسردگی و عصبانیت را از بین می‌برد. خنده موجب می شود سطح هورمون‌های استرس در بدن کم شود. این هورمون‌ها که در هنگام استرس و خشم ترشح شده باعث سرکوب سیستم ایمنی بدن، افزایش پلاکت‌های خون و افزایش فشار خون می شود .

خنده، بهترین دارو است


شادی و نشاط یک امر درونی است و نشاط اجتماعی، اثرات و آثاری چند بر زندگی شهروندان و جامعه دارد که تعلق اجتماعی، همبستگی اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وفاق اجتماعی، ارتقاء شاخص‌های سلامت روانی و اجتماعی، افزایش رضایت از زندگی یا رضایت شغلی، پویایی اجتماعی، کاهش هزینه‌های مردم، افزایش امید در جامعه، زندگی متعادل و باثبات، ارتقاء کیفیت زندگی، افزایش خلاقیت و نوآوری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ازجمله آن است. بدون شک در چنین محیطی، امنیت اجتماعی و فردی راحت‌تر به‌دست می‌آید و در محیط شاد، ذهن انسان پویا، زبانش گویا و استعدادش شکوفا می‌شود.

خنده و کاهش بیماری های جسمی و روحی


سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی خراسان رضوی اظهار کرد: در 20 سال اخیر تحقیقات مختلفی در مورد خنده و تأثیرات مثبت آن انجام شده است.
وی افزود: خنده بر روی بسیاری از بیماری‌های جسمی و روحی تاثیرگذار است و امروزه واژه خنده درمانی در کنار موسیقی درمانی، تئاتر درمانی و مواردی از این دست، وارد واژگان درمانی شده و مورد توجه قرار گرفته است.

اضطراب؛ مادر بیماری های روانی


سرپرست تیم خنده درمانی بین‌المللی خراسان رضوی بیان کرد: در همه بیماری‌های روانی ردپایی از استرس و اضطراب وجود دارد، و در سطح بالاتر میتوان گفت که: روانشناسان بر این عقیده‌اند که اضطراب مادر همه بیماری‌های روانی است. ایشان خاطر نشان کردند: نکته جالب توجه اینکه خندیدن می‌تواند تا حد زیادی بر مدیریت استرس تاثیرگذار بوده و با ایجاد تغییر در وضعیت ترشحات هورمونی و آزاد کردن هورمون‌های آدرنالین و نورآدرنالین در خون عمل دو مرحله‌ای پاسخ و استراحت را تسهیل کرده و در نتیجه با رفع استرس و فشارهای روزمره در فرد احساس شادابی و رهایی ایجاد کند. وی افزود: در یوگای خنده، از خنده به عنوان شکلی از ورزش یاد می‌شود و در این کلاس‌ها افراد یاد می‌گیرند خنده را به صورت یک تمرین انفرادی انجام دهند و تجارب عمیقی را با آرامبخشی خنده، تجسم و تنفس یوگایی به دست آورند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، دانشگاه فرهنگیان خراسان‌جنوبی، موسسه علمی کاربردی جهاددانشگاهی بیرجند و فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی همایش‌های خنده درمانی برگزار شد. وی افزود: خنده یکی از راه‌های درمانی است که ضمن اکسیژن رسانی به تک تک سلول‌های بدن و کاهش استرس های روزانه، موجب افزایش اعتماد به نفس، خوشبینی،روحیه بالا , برونگرایی، امیدواری به آینده و ایجاد شهامت و شجاعت در فرد می‌شود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این همایش‌های آموزشی شرکت کنندگان با موهبت الهی خندیدن و شاد زیستن و شادی بخشیدن به دیگران آشنا شدند. مرادی تصریح کرد: این همایش‌ها با هدف افزایش شادی و نشاط در جامعه و تمرین شاد بودن در هر شرایطی از زندگی برگزار شد. شادی جامعه بستگی به حل مسائل مهم و اساسی زندگی دارد. تشدید مشکلات اجتماعی می‌تواند شادی اجتماعی را نابود سازد و یا تشدید کننده انحرافات اجتماعی باشد اما می‌توان در همین شرایط سخت زندگی نیز شاد بود و با آرامش حاصل از آن، به جنگ مشکلات رفت.
advertising