خندیدن بهترین دارو برای ذهن و بدن

پزشکی و سلامتروانشناسی

- 97/08/11
خندیدن بهترین دارو برای ذهن و بدنمطمئنا خیلی سرگرم کننده خواهد بود اگر یک خنده خوب به اشتراک بگذارید. اما آیا می دانستید که در واقع می تواند سلامت شما را نیز بهبود بخشد؟ این درست است: خنده دارویی قوی است. خنده از طریق تحریک تغییرات جسمی و احساسی سالم در بدن، افراد را به یکدیگر متصل می کند. با این حال، با دنبال کردن فرصت های بیشتری برای طنز و خنده، می توانید سلامت احساسی خود را تقویت کنید، روابط خود را بهبود ببخشید، شادی بیشتری پیدا کنید و حتی سال های بیشتری را به زندگی خود اضافه کنید.

چرا خنده بهترین دارو برای ذهن و بدن است؟


خنده یک پادزهر قدرتمند برای استرس، درد و ناسازگاری است. هیچ چیز سریع تر و مطمئن تر از یک خنده خوب، ذهن و بدن شما را دوباره به تعادل برنمی گرداند. طنز باعث سبک شدن بار کاری شما می شود، امیال را الهام می بخشد، شما را به دیگران متصل می کند و شما را متعادل، متمرکز و آگاه نگه می دارد. همچنین به شما کمک می کند تا کمتر خشمگین شوید و بیشتر ببخشید.خنده با قدرت بسیار زیادی که برای شفا و تجدید قوا دارد، یک منبع فوق العاده برای فائق آمدن بر مشکلات، افزایش روابط شما و حمایت از سلامت جسمی و عاطفی است. از همه بهتر، این است که این داروی پر ارزش، سرگرم کننده، رایگان و برای استفاده بسیار آسان است.

خنده تمام بدن را ریلکس می کند


یک خنده خوب و ازته دل، بار فشار و استرس فیزیکی را کاهش می دهد و عضلات شما را تا 45 دقیقه پس از آن آرام نگه می دارد.

خنده، باعث تقویت سیستم ایمنی می شود


خنده هورمون استرس را کاهش می دهد و سلول های ایمنی و آنتی بادی های ضد عفونی را افزایش می دهد، در نتیجه مقاومت در برابر بیماری ها را افزایش می دهد.
خنده باعث آزاد شدن اندورفین ها می شود، که مواد شیمیایی طبیعی خوب بدن است.اندورفین ها یک احساس کلی از خوب بودن را به وجود می آورند و حتی می توانند به طور موقت درد را از بین ببرند.

تأثیر خنده بر قلب


خنده، عملکرد رگ های خونی را افزایش می دهد و جریان خون را افزایش می دهد که می تواند به شما در برابر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی عروقی کمک کند.

خنده باعث سوختن کالری می شود


خوب، پس یک جایگزین برای رفتن به ورزشگاه است؛ اما یک مطالعه متوجه شد که 10 تا 15 دقیقه خنده در روز می تواند حدود 40 کالری را بسوزاند.

خنده بار سنگین خشم را سبک می کند


هیچ چیزی سریع تر از یک خنده دسته جمعی، خشم و اختلاف را پراکنده نمی کند. نگاهی به جنبه خنده دار مشکلات، می تواند آن را در چشم انداز قرار دهد و شما را قادر می سازد تا بدون در نظر گرفتن تلخی یا ناراحتی، از مواجهه با آن خودداری کنید.

خنده حتی به شما کمک کند که طولانی تر زندگی کنید


یک مطالعه در نروژ نشان داد افرادی که دارای حس شوخ طبعی قوی هستند، کسانی را که خیلی نمی خندند، زنده می کنند. این تفاوت قابل توجه کسانی است که با سرطان مبارزه می کنند.

مزایای سلامتی فیزیکی خنده


تقویت سیستم ایمنی – کاهش هورمون استرس – کاهش درد – آرام سازی عضلات – جلوگیری از حمله قلبی.

مزایای سلامت روحی خنده


اضافه کردن رغبت و شادی به زندگی – کاهش اضطراب و تنش – کاهش استرس – تقویت انعطاف پذیری – تقویت خلق و خو.

مزایای اجتماعی خنده


تقویت ارتباطات – جذب دیگران توسط ما – افزایش کار گروهی – کمک به ازبین بردن مناقشه – ترویج پیوند گروهی.

خنده به شما در حفظ سلامت روحی کمک می کند


خنده به شما کمک می کند تا احساس خوبی داشته باشید. و این احساس خوب، حتی بعد از خنده نیز با شما باقی می ماند. شوخ طبعی به شما کمک می کند، چشم انداز مثبت و خوش بینانه را حتی در شرایط دشوار، ناامیدی و فقدان حفظ کنید.
در بین غم و اندوه، خنده به شما شجاعت و قدرت میدهد تا منابع جدیدی از معنا و امید پیدا کنید. حتی در سخت ترین لحظات، یک خنده یا حتی یک لبخند ساده، میتواند راهی طولانی در جهت ایجاد احساس بهتر شما را فراهم کند. و خنده واقعا مسری است؛ فقط شنیدن صدای اولین خنده، مغز شما را تحریک کرده و شما را آماده لبخند و پیوستن به خوشی و شادی می کند.

ارتباط بین خنده و سلامت روان


خنده احساس اضطراب و پریشانی را متوقف می کند. وقتی می خندید نمی توانید اضطراب، خشم و غم را احساس کنید. خنده کمک می کند تا شما ریلکس شده و دوباره نیرو بگیرید. خنده استرس را کاهش می دهد و انرژی را افزایش می دهد و شما را قادر می سازد که تمرکز بیشتری داشته باشید و بیشتر کار انجام دهید.خنده چشم انداز را تغییر می دهد، به شما این امکان را می دهد که شرایط را واقعی تر و و با خطر کمتری ببینید. دیدگاه شوخ طبعانه، فاصله روانی را ایجاد می کند که می تواند به شما کمک کند که از درگیری ها و پراکنده شدن مغایرت ها جلوگیری کنید.خنده شما را به دیگران نزدیک می کند، که می تواند تاثیر عمیقی بر تمام جنبه های سلامت روانی و عاطفی شما داشته باشد.

خنده مردم را به هم پیوند می دهد و روابط را تقویت می کند


دلایل خوبی وجود دارد که چرا همه برنامه های کمدی تلویزیونی از آهنگ های خنده دار استفاده می کنند: خنده مسری است. شما بارها و بارها با دیگران خندیده اید، تا زمانی که تنها هستید. و هرچه خنده بیشتری را به زندگی خودتان بیاورید، شما و اطرافیانی که با شما زندگی می کنند، شادتر خواهید بود.
به اشتراک گذاشتن شوخی و طنز نیمی از خوشی است؛ در واقع، اکثر خنده ها از شنیدن جوک ها نیست، بلکه بیشتر صرف زمان شادی با دوستان و خانواده است. و این جنبه اجتماعی است که نقش مهمی در مزایای سلامتی خنده دارد. شما نمیتوانید با دیگران لذت ببرید، مگر این که واقعا وقت خود را با آنها بگذرانید. وقتی آنقدر به کسی اهمیت می دهید که گوشی خود را خاموش کرده و ارتباط چهره به چهره برقرار می کنید، درگیر فرایندی هستید که سیستم عصبی را متعادل می کند و ترمزهایی را در پاسخ های استرس دفاعی مانند “مبارزه یا پرواز” قرار می دهد. و اگر شما هم به اندازه کافی یک خنده را به اشتراک بگذارید، حتی اگر قادر به تغییر وضعیت پر استرس خود نباشید، هر دو احساس خوشبختی، یقین و آرامش بیشتر می کنید.

جلوگیری از بروز احساسات را کاهش می دهد


ترس شما از عقب نشینی و نگهداری، کنار گذاشته می شود.

احساسات واقعی خود را بیان می کنید


احساسات عمیق حس می شوند و به سطح بالا می آیند.
advertising