آیا می توانم وقتی که دچار سرماخوردگی شدم به فرزندم شیر بدهم

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/10/01
آیا می توانم وقتی که دچار سرماخوردگی  شدم به فرزندم شیر بدهمدر فصول خاصي از سال كه احتمال سرماخوردگي و آنفلوانزا وجود دارد ، خيلي از مادرها نمي دانند در اين شرايط شيردهي شان به ضرر بچه است يا به نفع اوست . وقتي مادري تب و سرماخوردگي دارد ، بدنش سريعاً آنتي بادي مخصوصي مي سازد كه به شير خوارش ايمني مي دهد .زماني كه مادر احساس بيماري مي كند ، شيرخوارش نيز درمعرض بيماري است و با ادامه شير دهي ، دريافت آنتي بادي ها از طريق شير مادر موجب مي شود كه او يا بيمار نشود يا اگر هم بيمار شود بيماري او بسيار خفيف باشد.

بسياري از مادران راحت تر هم هستند كه استراحت كنند و انرژي خود را ذخيره كنند و كودك راكه در كنارشان خوابيده است شير بدهند. براي مادري كه به تنهايي از بچه اي نگهداري مي كند ، تغذيه با شير مادر راحت تر است . او مجبور نيست براي تهيه شيرخشك بيرون برود و از رختخواب خارج شود و شيشه شير را بشويد و شير درست كند. تب، مايعات بدن را كاهش و شانس يبوست و كم آبي را افزايش مي دهد. بنابراين مادري كه دچار تب و سرماخوردگي است به مايعات بيشتري نياز دارد .از طرف ديگر مادر مي تواند با رعايت بهداشت مناسب احتمال بيمار شدن كودك را كاهش دهد .بنابراين شستن مرتب دستها انتقال از طريق پوست راكم ميكند .محدود كردن تماس هاي صورت به صورت نيز به مادر كمك ميكند تا از تنفس قطرات آلوده ناشي تنفس مادر توسط بچه جلوگيري شود .در مواردي كه بيماري مادر بسيار مسري و جدي است هر وقت كه مادر بچه را در آغوش ميگيرد مي تواند با استفاده از يك ماسك مانع انتقال بيماري از طريق تنفس ، بيني و دهان خود به كودك شود . شيردهي حين بيماري و شرايط سخت ، ما در از نظر روحي حمايت ميكند زيرا زماني كه در بر خلاف تمايل اش نمي تواند زياد به كودكش برسد و از او مراقبت كند شيردادن يك راه بسيار خوب برقراري ارتباط است . مسموعيت غذايي بعد از سرماخوردگي از موارد شايعي است كه شايد يك مادر شيرده تجربه كند . در تمام مدتي كه مادر علائم گوارشي ناشي از مسموميت غذايي را دارد شيردهي بدون وقفه مي تواند ادامه پيدا كند .

وقتي مادر غذايي مي خورد كه به توكسين يا باكتري خاصي آلوده است ، ممكن است مسموميت غذايي پيدا كند كه علائم آن به صورت استفراغ ، كرامپ هاي شكمي و اسهال است .دراين صورت اين عوامل در روده او هستند ولي به شير انتقال پيدا نمي كنند.در موارد متعددي ، اين شرايط موقتي است و طي چندين روز از بين مي روند و مشكلات ديگري را بوجود نمي آورند و خطري هم براي شير خوار ندارند . فقط مادران براي جلوگيري از كم آبي بدن بايد از مايعات فراوان استفاده كنند. درموارد نادري مسموميت غذايي سيستميك مي شود يعني باكتريها به جريان خون و شير انتقال پيدا مي كنند و مادر به شدت مريض است .اگر كشت خون عفونت نشان بدهد آنتي بيوتيك شروع و شيردهي موقتاً قطع ميشود . اگر كشت منفي شد شير دهي ادامه مي يابد .دراين شرايط جهت جلوگيري از احتقان پستان ، بايد شير را دوشيده و دور ريخت .

وقتی شما به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا شده باشید، حتی اگر تب داشته باشید، باز هم می‌توانید به کودک خود شیر بدهید. در واقع، احتمالاً از یک روز قبل از شروع علائم شما‌، کودک نیز در معرض آن بیماری قرار گرفته است و از آنجا که سیستم ایمنی بدن شما در حال ساختن آنتی‌بادی‌های مبارزه با بیماری است، شما آن آنتی‌بادی‌ها را از طریق شیردهی به کودکتان انتقال می‌دهید که به محافظت از او نیز کمک خواهد کرد. اما در هر صورت برای درمان لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر تبی دارید که بیش از سه روز طول کشیده، بهتر است برای درمان و حفظ سلامت خودتان به پزشک مراجعه کنید. اگر مشخص شد که یک عفونت باکتریایی دارید، ممکن است پزشک برای شما آنتی‌بیوتیکی تجویز ‌کند که مصرف آن در حین شیردهی بی‌خطر باشد، پس حتماً پزشک را از شیردهی خود باخبر کنید. همین‌طور به یاد داشته باشید در طول بیماری، مقدار زیادی مایعات بنوشید، زیرا هرچه بدن شما آب بیشتری داشته باشد، تولید شیر بیشتر و بدنتان نیز قوی‌تر خواهد بود. همچنین لازم است دست‌های خود را قبل از در آغوش گرفتن کودک و قبل از شیردهی با آب و صابون بشویید.

مصرف داروهای سرماخوردگی برای مادران شیرده


داروهایی برای سرماخوردگی وجود دارد که مصرف آنها در دوران شیردهی بی‌خطر است. اما مراقب باشید، زیرا داروهای سرماخوردگی اغلب ترکیبی از چند داروی مختلف است که در یک مایع یا قرص گنجانده شده است. برای محدود کردن ورود داروها به بدن کودک، از داروهای چندمنظوره که با بیش از یک نشانۀ سرماخوردگی مبارزه می‌کند یا بیش از یک مادۀ مؤثره دارد، پرهیز کنید و به‌طورکلی از مصرف داروهای مختلف بدون اجازۀ پزشکتان خودداری کنید. برخی از داروهای سرماخوردگی هنگام شیردهی شامل موارد زیر است:

مصرف داروهای ضد احتقان در زمان شیر دهی:


بیشتر داروهای ضداحتقان برای مصرف در حین شیردهی بی‌خطر است و فقط مقدار بسیار کمی از این داروها وارد شیر مادر می‌شود. در یک پژوهش، محققان دریافتند که این داروها ممکن است تولید شیر را کاهش دهد، اما این نظریه هنوز اثبات نشده است و وقتی شما چند ماه به کودک شیر داده‌اید و میزان تولید شیر در بدن شما تثبیت شده، بعید است که این داروها بتواند آن را تغییر دهد. همچنین لازم است این داروها را پس از تجویز و تأیید پزشک مصرف کنید.

آنتی‌ هیستامین‌ ها مواقع شیر دهی:


اگر آنتی‌هیستامینی که برای شما تجویز شده است برای درمان آلرژی نیز به کار می‌رود، معمولاً مشکلی وجود ندارد، زیرا این نوع آنتی‌هیستامین‌ها به‌طورکلی بی‌خطر است. اما به خاطر داشته باشید که آنتی‌هیستامین‌های نسل اول مانند دیفن‌‌هیدرامین و کلرفنیرامین می‌تواند باعث خواب‌آلودگی نوزاد شود، درحالی‌که آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم مانند لوراتادین و فکسوفنادین کمتر می‌تواند خواب‌آور باشد. پس در هر حال لازم است برای مصرف آنتی‌هیستامین در دوران شیردهی با پزشک کودک خود نیز مشورت کنید.

همچنین اگر پزشک تشخیص داد که تنها گزینۀ موجود برای درمانتان دارویی است که با شیردهی شما سازگار نیست، می‌توانید در دورۀ مصرف دارو، شیر خود را پمپ کنید و دور بریزید. دوشیدن و پمپ کردن شیر مادر باعث می‌شود سطح تولید شیر در بدن شما همچنان حفظ شود. در این فاصله نیز می‌توانید به کودکتان شیر خشک بدهید، اما در هر صورت ابتدا نظر پزشک خود را در این مورد بپرسید و خودسرانه یا با نظر اطرافیانتان اقدام به قطع شیردهی نکنید.
advertising