آیا نگه داشتن شیرخشک یا شیر مادر در مایکروفر از خاصیت شیر می کاهد

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/09/18
آیا نگه داشتن شیرخشک یا شیر مادر در مایکروفر از خاصیت شیر می کاهدقرار دادن شيشه حاوي شير خشك يا شير مادر در مايكروفر براي گرم كردن، مي‌تواند باعث ايجاد «نقاط داغ» در شير شود يعني قسمتي از شير داخل شيشه بيش‌ازحد و بيشتر از قسمت‌هاي ديگر شير گرم شود. اين موضوع براي نوزاد بسيار خطرناك است، بنابراين هرگز شير فرزندتان را با مايكروفر گرم نكنيد.
براي گرم كردن شير فرزندتان مي‌توانيد شيشه‌شير را داخل يك ظرف آب گذاشته و روي گاز بگذاريد. براي اين‌كه چك كنيد آيا به دماي مطلوب رسيده‌ايد يا نه، چند قطره از شير را روي قسمت داخلي مچ دست‌تان بچكانيد، همچنين مي‌توانيد گرم‌كن شيشه نوزاد را خريداري و آن را در منزل يا در ماشين استفاده كنيد.

مواردی از کاهش سطح هموگلوبین خون در اثر مصرف شیر گرم شده با مایکروویو گزارش شده است. که به طور کلی از گرم کردن شیر با مایکروویو خودداری کنید. همچنین هنگام گرم کردن شیر مادر (منظور شیر مادر نگهداری شده در فریزر می باشد) در میکروویو، ایمنوگلبولین های موجود در شیر مادر به سرعت تخریب می شوند. در ضمن چون حرارت یکسان به قسمت های شیر نمی رسد، امکان سوختن دهان کودک وجود دارد.به همین دلیل استفاده از این دستگاه در گرم کردن غذای کودکان توصیه نمی شود.

شير مادر را چقدر مي‌ توان نگه‌ داشت؟


در دماي اتاق (حدود 25 درجه سانتي‌گراد) شير مادر بين 4 تا 8 ساعت قابل نگهداري است.

در دماي يخچال (بين صفر تا 4 درجه سانتي‌گراد) مي‌توانيد شير خود را بين 2 تا 3 روز نگهداري كنيد.

در جايخي يخچال (يا فريزري كه در «داخل» يخچال قرار دارد) تا 2 هفته مي‌توان شير مادر را نگهداري كرد.

در فريزر با دماي صفر درجه، شير مادر بين 3 تا 4 ماه قابل نگهداري است.

اگر شير يخ زده را گرم كرديد، مي‌توانيد فقط تا 24 ساعت آن را در يخچال نگهداري كنيد. اگر مقداري از آن مصرف نشد، بايد آن را دور بريزيد. يادتان باشد، هيچ‌وقت شير گرم شده را مجددا فريز نكنيد.
advertising