در زمان اسهال نوزاد چه غذاهایی به او بدهیم

پزشکی و سلامتبارداری و کودک

- 97/11/08
در زمان اسهال نوزاد چه غذاهایی به او بدهیم

تغذیه کودکان موقع اسهال


در موارد اسهال باید ازدهیدراتاسیون ( از دست دادن مایع ) و کاهش الکترولیت ها ( املاح و مواد معدنی مورد نیاز بدن ) جلوگیری کرد بر این اساس یک رژیم غذایی اسهال شامل نوشیدن مقدار زیادی آب است لذا مصرف سوپ، آب میوه، آب معدنی، میوه های نرم، و یا سبزیجاتی که حاوی پتاسیم هستند خوب است از خوردن نوشابه، آب میوه های رقیق نشده، فیبر زیاد، غذاهای چرب، غذاهای سرخ شده و غلات باید اجتناب کرد. توجه داشته باشید که خوردن آب به اندازه کافی برای برگشت مایعات به وضع نرمال لازم است ولی خوردن آب بیش از حد در هر سنی می تواند مضر هم باشد زیرا آب دارای هیچ نوع قند یا الکترولیت های اساسی مثل سدیم نیست به همین دلیل در رژیم غذایی باید از غذاها و نوشیدنی هایی که الکترولیت دارند مانند ( آب معدنی ) استفاده کنید.
مصرف برنج ساده، موز، سیب و نان تست توصیه می شود در موارد عدم تحمل به لاکتوز از خوردن محصولات لبنی پرهیز کنید و در موارد سوء جذب ماست پروبیوتیک مصرف کنید.
زمانی که اسهال شروع به بهبود می یابد شما می توانید غذاهای نرم و بی مزه را به رژیم غذایی ( مکمل موز، برنج ساده، نان برشتک با سیب زمینی آب پز، کراکر، هویج پخته، مرغ پخته شده بدون پوست و چربی اضافه کنید. و سپس غلات ( برنج، گندم و غلات جو ) و ماست را مصرف کنید. وقتی که اسهال متوقف شد فرد می تواند به رژیم سالم و متعادل برگردد.
24 ساعت پس از اسهال می توانید غذاهایی که هضم آسان دارند استفاده کنید
برای چند روز اول اسهال از خوردن غذاهایی مانند ( فلفل سیاه و سفید، پودر فلفل قرمز، کافئین، شکلات، نوشابه های گاز دار، الکل، غذاهای سرخ شده در روغن و چرب، آب میوه های اسیدی ( پرتغال و گریپ فروت ) سبزیجات گازی ( کلم بروکلی، کلم، ذرت، گل کلم و پیاز ) که باعث ناراحتی، گرفتگی و یا گاز در روده ها می شود پرهیز کنید.
به منظور کاهش اسیدیته معده در طول روز وعده های غذایی کوچک و مساوی استفاده کنید.
غذا را خوب جویده و به آرامی بخورید.
در نوزادان باید تغذیه با شیر مادر را ادامه یابد زیرا شیر مادر منبع غذایی ( قابل هضم، تمیز، سالم و سرشار از مواد ضد باکتری ( آنتی بادی ) می باشد و از طرفی لاکتوز که در اثر مواد سمی جذبشان در روده کاهش یافته به کودک می رسد.
کودکان در صورتی که اسهال خفیفی دارند باید همچنان به خوردن یک رژیم غذایی طبیعی از جمله شیر ادامه دهند ماست به علت لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس ممکن است مفید باشد وقتی کودک شما اسهال دارد از خوردن
( نوشابه های گازدار، آب میوه ها و مایعات با قند بالا، دسرهای ژلاتینی ) اجتناب کنند.
اگر شیر یا دیگر غذاها سبب بدتر شدن ( استفراغ، نفخ، درد شکم ) یا بدتر شدن اسهال می شود با متخصص اطفال تماس بگیرید تا که ببینید آیا شما نیاز دارید به طور موقت رژیم غذایی کودک خود را تغییر دهید .
در اطفال زیر 3 سال سن، کودکان دچار سوء تغذیه، دیدن مدفوع شل تر، مدفوع متخلخل و ترش که نشانه یک پدیده عدم تحمل لاکتوز است شما باید به مدت 5 – 7 روز شیر دارای لاکتوز ندهید تا مدفوع سفت تر شود و تغذیه با شیر همزمان با بهتر شدن کودک و قبول روده های کودک شروع شود با شروع کودک به غذا خوردن، غذاهایی مانند ( فرنی، گوشت، سبزیجات، ماست، میوه ... ) که هضمشان آسان است انتخاب کنید اگر اشتهای خوبی ندارد غذای کودک را تقسیم کنید وقتی کودک اشتهای بهتری دارد مقدار مواد غذایی کودک را افزایش دهید تا بدن کودک وزن از دست رفته را جبران کند.
در کودکان لوس و جباز که از غذا خوردن سرپیچی می کنند در 12 ساعت اول از ( آبگوشت، مایعات، آب میوه ) پس از 12 ساعت ( مایعات، موز، برنج، سیب و نان تست ) بدهید و مواد غذایی با فروکتوز بالا را حذف کنید.

نمونه یک رژیم غذایی در اسهال


روز اول: مایعات روشن و چای ضعیف ( بدون کافئین ) استفاده کنید.
روز دوم: به آرامی غذاهای شیرین و مطلوب را در مقادیر کوچک در صورت تحمل مصرف کنید به عنوان مثال از بلغور جو، غلات خشک ( بدون شیر ) برنج ساده ( حاوی کربوهیدرات کم فیبر ) یا پاستا ( بدون کره، روغن و سسبیسکویت یا چوب شور، نان تست ساده بدون کره یا ژله، پوره سیب زمینی ( بدون پوست )، موز رسیده ( حاوی پتاسیم و مورد نیاز برای تعادل مایعات بدن )، سیب ( فیبر کم و گلیسمیک ایندکس پایین دارد)، سوپ رشته فرنگی با مرغ می توانید استفاده کنید.
روز سوم: بتدریج انواع بیشتری از مواد غذایی را اضافه کنید و وعده های غذایی کوچک ، مساوی در طول روز و با فاصله مصرف کنید بطور مثال از تخم مرغ جوشانده و نرم یا نیمروی تخم مرغ، سیب زمینی پخته شده ساده، ماهی یا مرغ به خوبی پخته شده یا کبابی ( بدون پوست )، ماست ساده، پنیر، هویج، لوبیاسبز پخته شده و یا شیر ( خامه گرفته یا کم چرب ) می توانید استفاده کنید.

غذاهایی که باید در زمان اسهال از دادن آن‌ها به کودکان پرهیز کنیم


اصلی‌ترین غذاهایی که باید در رژیم غذایی کودکان اسهالی از آن‌ها اجتناب کنید عبارتند از شیر، فرآورده‌های لبنی و غذاهای پرچرب. حتی اگر تخلیه مدفوع به حالت طبیعی برگشت، حداقل سه تا چهار روز صبر کنید سپس فرآورده‌های لبنی را به برنامه غذایی کودکتان اضافه کنید. دیگر غذاهایی که بلافاصله پس از شروع اسهال باید از مصرف آن‌ها اجتناب کرد عبارتند از مرکبات خام، سبزیجات خام و نوشیدنی و غذاهای خیلی سرد.

درمان اسهال


درمان اصلی در اسهال جلوگیری از کم آبی بدن و تجدید الکترولیت های از دست رفته (بویژه بطور جدی در نوزادان و کودکان خردسال ) است در مواردی جدی پزشک از الکترولیت ها و داروهای متوقف کننده اسهال استفاده می کند. ولی در افرادی که اسهال های انگلی یا میکروبی دارند. این داروها توصیه نمی شود زیرا اسهال به پاک سازی عامل میکروبی از روده کمک می کند. و باید از داروهای مخصوص آن میکروب و یا انگل استفاده کرد.
advertising