خواص شیره انگور برای کودکان

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/30
خواص شیره انگور برای کودکانشیره انگور یکی از شیره های شناخته شده محسوب می شود که از قدیم در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. یکی از مهمترین خواص شیره انگور رفع ضعف عمومی بدن است. این ماده غذایی فواید زیادی برای زنان دارد.
انگور یکی از میوه های شناخته شده می باشد که فرآورده های زیادی از آن استخراج می شود. شیره انگور یکی از فرآورده های انگور است که از آب انگور به دست می آید و بسیار شیرین است. این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با تمامی مزایا و خواص شیره انگور آشنا می شویم.
میزان مواد مغذی موجود در شیره انگور, تا حدودی با انگور تازه برابر است از این رو این ماده غذایی یکی از پرکالری ترین مواد غذایی محسوب می شود و مصرف مقدار اندک آن انرژی از دست رفته را جبران می کند. شیره انگور غنی از ویتامین های A, B, C است و آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم مواد معدنی موجود در این ماده غذایی می باشند. با وجود همه ی این مواد مغذی, شیره انگور یکی از مقوی ترین و سالم ترین مواد غذایی به شمار می آید. با این حال مصرف شیره انگور برای تمام افراد توصیه نمی شود و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد مضر باشد. در ادامه برخی از خواص شیره انگور و معایب آن شرح داده می شود.
از آن جایی که کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند, مصرف شیره انگور برای آن ها می تواند علاوه بر تامین کالری, برخی مواد مورد نیاز بدن آن ها برای رشد را فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند.
سطح کالری شیره انگور بسیار بالا است و از این رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند, بسیار مفید است. همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا افرادی که بسیار لاغرند, جهت بهبود ضعف خود می توانند از شیره انگور استفاده کنند.
مهمترین خاصیت شیره انگور, انرژی زا بودن آن می باشد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان های ضروری در شیره انگور, این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد. از جمله بیماری های قابل درمان با شیره انگور یرقان یا زردی, ضعف اعصاب, کک مک, دردهای روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است که مصرف شیره انگور تقش به سزایی در درمان این بیماری ها ایفا می کند.

یکی از موثرترین خواص شیره انگور, خاصیت پاک کنندگی آن است. به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسیدهای غیر مفید بدن می شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذاها در روده و معده است. به علاوه این ماده غذایی ضد نفخ است و به خون سازی کمک می کند.

وجود ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای پوست در شیره انگور باعث شده است یکی از خواص شیره انگور, حفظ سلامتی پوست باشد. از این شیره می توان به طور مستقیم بر روی پوست های دچار لک استفاده کرد. به علاوه مصرف آن بر روی پوست موجب سفت شدن پوست می شود در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور استفاده می شود.

اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا ، آب میوه و یا به همراه میان وعده های غذایی باعث کاهش تنش های عصبی و در نتیجه درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می شود. به علاوه مصرف شیره انگور درد سینه و سرفه های مزمن را تسکین می دهد.

یکی از اقدامات درمانی به منظور رفع خونریزی در اوایل بارداری, مصرف شیره انگور می باشد. در واقع مواد مغذی موجود در این شیره, تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان ها دارد.
از آن جایی که شیره انگور طبیعت گرم و تر دارد, مصرف بیش از حد آن توسط افراد دارای طبیعت گرم باعث سوزاندن خون, بالا بردن حرارت بدن, سردرد و جوش زدن در صورت و بدنشان می شود. به همین دلیل به افراد گرم مزاج توصیه می شود شیره انگور را محدود استفاده کنند. با وجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور, مصرف آن به افراد کم تحرک که ورزش منظم ندارند, توصیه نمی شود چرا که سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. به علاوه از شیره انگور حاوی قند زیادی است و از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.
از آن جایی که موثرترین خواص شیره انگور مربوط به کالری آن می شود, برای فصل زمستان که بدن به کالری بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می شود.

شیره انگور سرشار از خواصی است که در فصل پاییز نباید از خوردن آن غافل شد. شیره که از انگور گرفته می شود، دارای قند بالایی بوده و بسیار مقوی و مغذی است، ضد نفخ است و در تقویت بنیه بدن تاثیر زیادی دارد، انرژی زا و خون ساز هم است.

در منابع طب سنتی ایرانی، شیره انگور را دبس یا دوشاب می نامند. طبیعت این خوراکی، گرم و تر است و بیشتر افراد می توانند از آن استفاده کنند. همچنین بعضی افراد با شیره شربت درست می کنند که روش بسیار خوبی است و طبع شربت نیز گرم است.

شیره نیز همانند خود انگور دارای مقادیری از ویتامین آ، ب و ث است و مصرف آن نیازهای بدن را به این ویتامین ها تأمین می کند.

یکی از بهترین زمان های استفاده از شیره انگور فصول سرد سال است و به دلیل خواص مفیدی که این ماده ی غذایی در درمان و تسکین بیماری های فصل سرما دارد، بهتر است جایی برای آن در برنامه ی غذایی تان باز کنید.

از منظر طب سنتی، شیره انگور خصلت های زیادی دارد:یکی دیگر از فواید دوشاب، غلیظ کردن شیر مادر است، به همین دلیل اگر شیر مادری رقیق باشد، می تواند در کنار بقیه درمان ها شیره انگور را مصرف کند مولد خون صالح (خون سالم و طبیعی و بدون مواد زائد) است. اگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانید. با توجه به اینکه شیره انگور خونساز بوده و مقوی بدن است، افرادی که ضعف عمومی دارند یا مبتلا به کم خونی هستند، می توانند شیره انگور را همراه شیربرنج یا سمنو بخورند یا به صورت شربت، سرکه شیره استفاده کنند. افزایش دهنده وزن بدن است. از دیگر فواید این خوراکی شیرین، افزایش حجم عضلات است. به همین دلیل است که ترکیب شیره انگور و ارده کنجد را به کسانی که کارهای سنگین انجام می دهند یا ورزشکار هستند، توصیه می کنند چراکه علاوه بر مقوی بودن، باعث افزایش حجم عضلات می شود. یکی دیگر از خواص شیره انگور بازکنندگی گرفتگی هاست و از این رو برای اینکه در مجاری کبد، انسداد ایجاد نشود، می توان شیره انگور را همراه با سرکه انگور مصرف کرد. یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است، به همین دلیل افرادی که به خصوص در فصول سرد سال دچار التهاب حلق می شوند و به دنبال آن سرفه می کنند، توصیه می شود که از غرغره شیره انگور با آب استفاده کنند. درمان کننده ی صرع، کهیر، سرفه مزمن، تپش قلب، لاغری مفرط ، ضعف احشا و یرقان است. برای بیماری های طحال، افسردگی و غضب مفید است. برای روان کردن ادرار نیز از آن استفاده می شود.

یکی از خواص شیره انگور اثر ضدالتهابی و نرم کنندگی در ناحیه حلق است

احتیاط کنیداز آنجا که شیره انگور دارای طبعی گرم است بنابراین خوردن زیاد آن برای افرادی که دارای طبع گرم و خشک هستند، توصیه نمی شود.

همچنین به علت مقادیر بالای قند موجود در آن، افراد دیابتی باید از خوردن آن خودداری کنند.

ویژگی های شیره مرغوبشیره مرغوب شیره ای است که رنگ آن شفاف بوده و خاک آلود نباشد.

مصلح شیره انگورمصلح دوشاب یا شیره انگور، تخم ریحان است.

روش تهیه شیرهاگر از ضعف عمومی بدن رنج می برید یا مبتلا به کم خونی هستید می توانید شیره انگور را در برنامه غذایی خود بگنجانیدمعمولاً برای تهیه دوشاب، آب انگور شیرین و رسیده را گرفته، صاف کرده و تحت حرارت قرار می دهند تا سه چهارم آب آن تبخیر شود. سپس بر آن خاک رس می زنند و می گذارند تا جرم آن ته نشین شده و شیرین شود. تا زمانی که به آن خاک نزنند، شیره انگور به خوبی شیرین نمی شود و ناصاف خواهد بود.

روش تهیه سرکه شیرهبرای تهیه سرکه شیره، باید به میزان یک دهم شیره انگوری که دارید، به آن سرکه انگور خانگی اضافه کنید و برای 2 تا 3 دقیقه آن را بجوشانید تا سرکه و شیره به خوبی با هم مخلوط شوند. در هر بار مصرف هم باید حدود 2-1 قاشق غذاخوری از این ترکیب را در یک لیوان آب حل کرد و نوشید.
advertising