خواص بی نظیر دمنوش عناب و زرشک

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/05/04
خواص بی نظیر دمنوش عناب و زرشک

عناب و زرشک


عناب و زرشک مصارف مختلفی دارند و نیز دارای خواص درمانی مفیدی می باشند. همچنین مصرف این دو ماده غذایی با هم به صورت دمنوش، دارای طعم متفاوت و خواص دارویی بینظیر بوده که طرفداران زیادی دارد.

میوه عناب داراي خواص طبي متعددي است و در مکاتب طب سنتي کشورهاي مختلف جایگاه ویژه‌اي براي کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.عناب از میوه‌هاي بسیار مفید است که علاوه بر خواص تغذیه‌اي داراي موارد استفاده زیادي به عنوان یک گیاه دارویي است. این میوه که می‌توان درختان آن را از ایران تا هند و جنوب چین و حتي جنوب اروپا پیدا کرد، در هر منطقه‌اي داراي اسامي مختلفي است. در هند و پاکستان آن را «ایناب» و در شرق آسیا آن را خرماي قرمز، خرماي چیني یا خرماي هندي می‌نامند. درخت عناب شبیه درخت سنجد است و در نواحي کوهستاني برخي از مناطق ایران مانند خراسان یافت می‌شود.

این میوه منبع خوبي از ویتامین C و حاوي مقادیر قابل ملاحظه‌اي مواد معدني است. همچنین داراي پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدني کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور می‌باشد. در ضمن حاوي پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربي و قند خون است. محتواي چربي کل میوه عناب بسیار کم است. نسبت اسیدهاي چرب اشباع نشده به کل چربي در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشي از رژیم غذایي توصیه نمایند.

زرشک میوه ای خوش طعم و خوش مزه است که در تزئین برنج مورد استفاده قرار می گیرد. یکی دیگر از موارد استفاده آن، در تهیه دمنوش می باشد.دم کرده زرشک به دلیل دارا بودن ویتامین C، نقش مهمی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. همچنین دم کرده آن برای درمان ورم و زخم معده و نیز درمان اسهال خونی و یا زخم روده نیز مؤثر می باشد.

خواص دمنوش زرشک و عناب


این نوشیدنی به دلیل تامین ویتامین های A،B،C و همچنین دارا بودن مواد معدنی مثل کلسیم، آهن، فسفر بسیار مفید بوده و دارای خواص درمانی از جمله رفع کم اشتهایی، نرم کننده سینه، آرام بخش اعصاب، تصفیه کننده خون، افزایش حافظه، رفع بی خوابی، کاهش قند خون، کاهش فشار خون و چربی، جلوگیری از خونریزی و ترمیم کننده زخم، تقویت کبد و قلب و … می باشد. لازم به ذکر است که بهترین زمان مصرف برای این نوشیدنی بین وعده های غذایی می باشد.

از خواص دیگر آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- مقابله با گرمازدگی: با شروع شدن فصل تابستان بسیاری از افراد دچار گرمازدگی می شوند. از این رو متخصصان طب سنتی برای رهایی از این مشکل، استفاده از دم نوش ها را توصیه می کنند. دمنوش عناب و زرشک یکی از انواع نوشیدنی های مفید در فصل گرم می باشد.
2- درمان بیماری های کلیوی
3- درمان سنگ مثانه
4- تحریک فعالیت کبد و معده
5- درمان و تصفیه کننده خون و گردش خون
6- افزایش حرکات انقباضی صفرا و برطرف کننده درد ناشی از کیسه صفرا
7- کاهش تشنگی شدید
8- از بین بردن تب
9- درمان یرقان
10- رفع خستگی
advertising