توت سیاه میوه ای پر خاصیت

پزشکی و سلامتتغذیه

- 98/03/20
توت سیاه میوه ای پر خاصیتدرخت توت درختی بزرگ و برگریز است که دارای میوه های کوچک شبیه شاتوت و تمشک می باشد و 100 گونه مختلف از آن وجود دارد. رایج ترین انواع توت عبارتند از توت سفید (بومی نواحی شرق آسیا)، توت قرمز (بومی نواحی شمال آمریکا) و توت سیاه (بومی نواحی جنوب غربی آسیا). برای تشخیص انواع مختلف توت به یاد داشته باشید که می توانید از رنگ برگ، گل و جوانه آن کمک بگیرید نه رنگ توت ها.طعم انواع توت سیاه، سفید و قرمز با هم متفاوت هستند، توت سیاه طعم شیرینی دارد در حالی که توت قرمز و سیاه ترش و شیرین هستند.

خاصیت توت سیاه


- از جمله خواص توت سیاه می توان به سلامت قلب، کبد، کاهش کلسترول و قند خون، لاغری و کاهش وزن و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.طبع توت سیاه سرد و خشک است.
- در طب سنتی از توت سیاه به عنوان ملین و برای درمان آبریزش بینی استفاده می شود.

خواص توت سیاه برای لاغری


توت سیاه میوه ای کم کالری و حاوی مواد مغذی فراوان از جمله فیبر، ویتامین C، ویتامین K و آهن است.فیبر از مواد مغذی مفید برای کاهش وزن است که حجم مدفوع و دفع مواد زائد بدن را افزایش داده و با کاهش اشتها به سیری طولانی مدت در فرد کمک می کند. 1 فنجان توت سیاه حدود 10 درصد نیاز روزانه بدن به فیبر را تامین می کند.برخی تحقیقات نشان داده توت سیاه می تواند اثر ضد چاقی داشته باشد
توت سیاه میوه ای پر خاصیت

ضد سرطان


مانند سایر انواع توت ها، توت سیاه نیز خاصیت ضد سرطانی داشته و حاوی مقادیر فراوان آنتی اکسیدان ها می باشد که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و از سلول های بدن در برابر آسیب سلولی محافظت می کند.

کاهش سطح کلسترول


نتایج مطالعات نشان داده شده است مصرف توت سیاه و عصاره آن برای کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب بدن مفید است.

سلامت کبد و کبد چرب


کبد نقش مهمی در سلامت کلی بدن ایفا کرده و به لخته شدن خون، تجزیه چربی ها و دفع سموم بدن کمک می کند.برخی شواهد نشان داده توت سیاه حاوی ترکیباتی است که روی سلامت کبد اثر مثبت گذاشته و بخصوص از بیماری کبد چرب جلوگیری می کند.

قند خون و دیابت


بالا رفتن قند خون با علائمی همچون افزایش تشنگی، تکرر ادرار و تاری دید همراه است و کنترل آن بخصوص در افراد دیابتی بسیار مهم می باشد.فیبر موجود در توت سیاه باعث کند شدن جذب قند در جریان خون شده و از افزایش ناگهانی قند خون پیشگیری می کند. توت سیاه همچنین حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات خاص دیگری نیز می باشد که به کنترل قند خون کمک می کنند.

گوارش و هضم


فیبر موجود در توت سیاه از سلامت دستگاه گوارش محافظت کرده و با بهبود حرکات روده به درمان یبوست کمک می کند.

نحوه مصرف توت سیاه


توت سیاه را می توان به صورت تازه، خشک یا منجمد استفاده کرد.

ارزش غذایی توت سیاه


مواد مغذی موجود در 100 گرم توت سیاه عبارت از است:
کالری 43 / چربی 0.4 گرم /کربوهیدرات 9.8 گرم / پروتئین 1.4 گرم / فیبر 1.7 گرم / قند 8.1 گرم

ضررهای توت سیاه


- حساسیت به توت سیاه به ندرت و در تعداد کمی از افراد دیده می شود و افرادی که به توت سیاه حساسیت دارند احتمالا از آلرژی به انجیر نیز رنج می برند.
- عوارض مصرف توت سیاه در زنان باردار و مادران شیرده انجام نشده بنابراین توصیه می شود این افراد حتی الامکان از مصرف توت سیاه اجتناب کنند.
- توت سیاه باعث کاهش قند خون می شود و ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد همچنین لازم است دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آن خودداری شود.
advertising