غذای مفید برای روماتیسم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/12/15
غذای مفید برای روماتیسمبهتر است بدانید که آرتریت روماتوئید که بسیاری مواقع صرفا با «بیماری روماتوئید» شناخته می شود، یک بیماری مزمن، پیش رونده و از بین برنده سیستم ایمنی بدن به شیوه خود خود ایمنی است که سبب التهاب و درد در مفاصل، بافت های اطراف مفاصل و دیگر ارگان های بدن انسان می شود.
بهترین غذاها برای مقابله با آرتریت روماتوئید عبارت اند از:

گشنیز


گیاهی است که به نام جعفری چینی هم شناخته می‌شود و جالب است که در تمام جهان، از مکزیک تا تایلند، به‌عنوان بخش مهمی از تهیه غذاهای مختلف محسوب می‌شود. خیلی از مردم هستند که اعتقاد دارند خوردن گشنیز، تاثیر مثبتی بر روی بیماری آرتریت روماتوئید می‌گذارد و باید گفت که امروزه محققان بسیاری، از جمله محققان موسسه علوم پزشکی دهلی نو، معتقدند که خوردن گشنیز می‌تواند تاثیر مثبتی ایجاد کند و حتی نشانگان بیماری آرتریت روماتوئید را از بین ببرد.

بر اساس مطالعات آنان که در Indian Journal of Medical Research به چاپ رسیده است، دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی که علائم آرتریت روماتوئید داشتند، انتخاب شدند و به یک گروه، استروئید، و به گروه دیگر، پودرهای تهیه‌شده از تخم گشنیز تزریق شد. در ادامه بعد از گذشت ۲۱ روز، هر دو گروه وضعیت بهتری پیدا کردند، اما آن گروهی که گشنیز به بدن‌شان تزریق شده بود، نسبت به گروهی که استروئید دریافت کرده بودند، خیلی کم‌تر دچار التهاب و تورم شدند.

زردچوبه


در نظر داشته باشید که یک ادویه خردلی-زرد زنگ است که در آسیا یافت میشود و از خانواده ریشه زنجبیل است . ماده موثره آن کورکومین نامیده میشود که مشخص شده به کاهش التهابات در سطح سلولی کمک میکند. محققان داشنگاه کالیفرنیا با بررسی 6 کارازمایی که بر روی انسان انجام شده بود به این نتیجه رسیدند که زردچوبه ماده ای ایمن و موثر با خاصیت ضدالتهابی می باشد. خردل منبع خوبی از این ادویه و احتمالا آسانترین راه برای دریافت این ماده می باشد. سعی کنید حداقل هفته ای 2 الی 3 بار از زردچوبه یا ادویه کاری در رژیم خود استفاده کنید.

زنجبیل


سالیان طولانیست که توانایی این ماده در تسکین معده شناسایی شده است. همانند زردچوبه، زنجبیل نیز حاوی ترکیباتیست که خاصیت ضدالتهابی دارند. محققان ژاپنی با انجام مطالعه ای فهمیدند وقتی به موش های دارای علایم آرتریت روماتوئید عصاره خشک شده زنجبیل قرمز داده شد، علایم تسکین پیدا کردند. اما توجه داشته باشید ک زنجبیل میتواند منجر به رقیق کردن عروق خونی شود. پس اگر داروهای رقیق کننده خون مثل کومادین(وارفارین) مصرف میکنید قبل از اضافه کردن زنجبیل به رژیم خود با پزشک مشورت کنید.

آناناس


ساقه این میوه حاوی آنزیمی به نام بروملین است که به کاهش التهاب در استئو آرتریت و آرتریت روماتوئید کمک میکند. از آنجا که ساقه خوراکی نیست برای بدست آورردن این آنزیم باید از مکمل ها به شکل کپسول یا قرص استفاده کرد. در مطالعه ای مشخص شد که افرادی که درد خفیف زانو داشتند بعد از 1 ماه مصرف این آنزیم ، بهبود پیدا کردند.

چای سبز


بهتر است بدانید که مصرف یک فنجان چای سبز در روز میتواند از درد مفاصل جلوگیری کند. محققان با بررسی موش های دارای علایم آرتریت فهمیدند بعد از اضافه شدن چای سبز به آب آنها بمدت 1 تا 3 هفته ، علایم بهبود پیدا کرد. چای سبز با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی در مقابله با بیماری های نقش دارد. در عین حال چای سبز حاوی مقادیر اندکی ویتامین K میباشد که میتواند با رقیق کننده های خون تداخل کند.

آلبالو و گیلاس ترش


این ترکیبات غنی از آنتی اکسیدان هستند و میتوانند از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کنند. در مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه میشیگان انجام شد، مشخص شد که رژیم غنی از این ترکیبات میتواند التهاب را در حیوانات تا 50 درصد کاهش دهد. آرتریت یک وضعیت التهابی است و کاهش التهاب میتواند درد مفاصل را کاهش دهد. همچنین این ترکیبات قادرند سطح نیتریک اکساید را که به آرتیت روماتوئید مرتبط است ،کاهش دهند.


روغن ماهی


در ماهی های سالمون،هرینگ،ماکرل،ساردین و ..یافت میشود، حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند که به کاهش التهاب و علایم آرتریت روماتوئید کمک میکنند. در مطالعه ای بر روی افراد بزرگسال سالم مشخص شد که مکمل روغن ماهی توانست اضطراب و التهاب را کاهش دهد. پس سعی کنید هفته ای 2 بار از ماهی های چرب مثل سالمون استفاده کنید یا مکمل های روغن ماهی مصرف کنید.

جعفری


این سبزی نیز خواص ضدالتهابی دارد. در مطالعه ای که بر روی موش های درمان شده با عصاره برگ های جعفری صورت گرفت مشخص شد که قادر به کم کردن التهاب هستند. اما مطالعات بیشتری برای فهمیدن اثرات آن در انسان مورد نیاز است.
advertising