صدف دریایی چه خواصی دارد

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/30
صدف دریایی چه خواصی داردصدف خوراکی فقط برای شور و میل جنسی مفید نیستند. حلزون ژلاتینی حاوی میزان زیادی فلز روی است که یکی از بهترین مواد برای تقویت سیستم ایمنی بدن به شمار می رود. این ماده کمک می کند تا سلول های سفید و سایر پادتن ها سریعتر تولید شوند و باعث تقویت آنها نیز می شوند تا بهتر دربرابر بیماری ها مقابله کنند.پس اگر میخواهید سیستم دفاعی بدنتان همیشه خوب کار کند، کمی صدف خوراکی نیز به برنامه ی غذاییتان اضافه کنید.


صدف خوراکی کمک به کاهش وزن


این غذای دریایی سالم و مناسب می‌تواند برای کاهش وزن معجزه کند. صدف خوراکی دارای کالری و چربی اندک، و میزان پروتئین بالایی است. آدم‌هایی که سعی دارند وزن‌شان را کاهش دهند، برای تغذیه‌ی بدن‌شان با تمام مواد مغذی ضروری، بدون نگرانی از مصرف بیش از اندازه‌ی چربی، می‌توانند از صدف خوراکی استفاده کنند. در واقع، میزان کالری موجود در صدف خوراکی معادل نصف کالری موجود در یک وعده مرغ است؛ البته مرغ نیز به عنوان یکی از منابع پروتئین کم چربی به شمار می‌رود. پروتئین دارای “‌اثر گرمازایی‌”‌ بالایی است؛ اثر گرمازایی عبارت است از مقدار کالری‌های مورد نیاز برای استفاده جهت متابولیسم (سوخت و ساز) درشت مغذی‌ها (یعنی پروتئین، کربوهیدرات، و چربی)؛ بنابراین، گنجاندن صدف خوراکی در رژیم غذایی، بدون نیاز به هیچ کار اضافه، به افزایش فعالیت‌های متابولیک (سوخت و سازی) و بهبود روند کاهش وزن کمک می‌کند.

صدف خوراکی بهبود وضعیت قلب


انباشته شدن کلسترول می‌تواند باعث انسداد سرخرگ‌ها شود. رعایت رژیم غذایی سالم و انجام تمرینات بدنی می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا-3 به عنوان عاملی برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و بهبود کارکرد مغز شناخته می‌شوند. امگا-۳ باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد می‌شود. صدف خوراکی منبع خوبی برای این نوع از اسیدهای چرب به شمار می‌رود. هم‌چنین، وجود منیزیوم و پتاسیم در صدف خوراکی نیز به کاهش فشار خون، و به علاوه، آهن موجود در این ماده‌ی غذایی نیز به انتقال اکسیژن به سلول‌های خونی کمک می‌کند.
اسیدهای چرب امگا-۳ با پیشگیری از چسبیدن کلسترول بد به عروق خونی و دیواره‌ی سرخرگ‌ها، و پیشگیری از تنگ شدن فضای عروق خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به حداقل می‌رسانند.

صدف دریایی کمک به التیام زخم ها


مصرف صدف خوراکی می‌تواند بر تقویت کارکرد دستگاه ایمنی بدن اثربخش باشد. این ماده‌ی غذایی حاوی روی (زینک) است که می‌تواند باعث کاهش خطر بروز عفونت‌های میکروبی و هم‌چنین، کمک به تسریع فرایند التیام زخم‌ها شود. هم‌چنین مصرف صدف خوراکی به رشد کافی و تکامل بدن کودکان و بزرگسالان کمک می‌کند. پژوهشگران معتقدند کمبود روی (زینک) در بدن ممکن است باعث خستگی ذهنی و رشد ضعیف موها شود. به علاوه، روی (زینک) باعث ایجاد ثبات در خلق و خو و هم‌چنین کاهش اضطراب، افسردگی، و خشم می‌شود. از دیگر فوایدی که ممکن است مصرف صدف خوراکی برای بدن داشته باشد می‌توان به تولید و افزایش سطح کلاژن و بهبود وضعیت ظاهری پوست، و هم‌چنین بهبود چرخه‌ی دفع سلول‌های مرده و بازتولید سلول‌های جدید اشاره کرد.

صدف خوراکی تقویت استخوان ها


هر چه به سن‌مان افزوده می‌شود، معمولا به همان نسبت از تراکم استخوانی‌مان کم می‌شود. افراد سالخورده در معرض ابتلا به بیماری‌های استخوانی از قبیل پوکی استخوان هستند، که با مصرف کافی مواد غذایی حاوی کلسیم و کوفاکتورها نظیر صدف خوراکی می‌توان از بروز آن‌ها پیشگیری کرد. شکنندگی استخوان‌ها و بسیاری از نقص‌های دندانی به دلیل کاهش میزان مصرف کلسیم اتفاق می‌افتند. این ماده مسئول حفظ سلامتی استخوان‌ها و تراکم استخوانی است. صدف خوراکی به اندازه‌ي کافی حاوی کلسیم است و می‌تواند نیاز روزانه‌ی بدن را به این ماده تامین کند؛ به خصوص هنگامی که به همراه منابع لبنیاتی کلسیم مصرف شود. با مصرف صدف خوراکی می‌توانید از بروز آرتروز و سایر بیماری‌های مربوط به استخوان پیشگیری کنید.

صدف دریایی افزایش سطح انرژی بدن


امروزه، کمبود مصرف مواد مغذی مناسب و مورد نیاز برای کارکرد بهینه‌ی بدن مسئله‌ای شایع در رژیم غذایی بسیاری از آدم‌ها است. در نتیجه‌ی این رژیم‌های غذایی ناقص سطوح انرژی و عملکرد بدن‌مان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. صدف خوراکی می‌تواند به رفع خستگی مفرط کمک کند؛ زیرا به اندازه‌ی کافی و مناسب حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند باعث بهبود تولید انرژی در بدن شوند. در نتیجه، چرخه‌ی دفع سلول‌های مرده و تشکیل سلول‌های جدید سریع‌تر می‌شود و سطوح انرژی در بدن افزایش می‌یابد.

صدف دریایی بهبود کارکرد ایمنی عمومی بدن


اندام‌های بدن با استفاده از ساز و کارهای متعددی برای محافظت از بدن در برابر مهاجمان خارجی، با یکدیگر همکاری می‌کنند. با وجود این، بدن برای مبارزه با مهاجمان نیازمند کمک است؛ با مصرف صدف خوراکی می‌توانیم در مبارزه با مهاجمان خارجی به بدن کمک کنیم. صدف خوراکی منبع عالی برای آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌رود.
دستگاه ایمنی بدن جلوی عوامل بیماری‌زا و سلول‌های بیگانه را می‌گیرد تا نتوانند به بدن آسیب برسانند. بیش‌تر ویتامین‌ها در این کار به بدن کمک می‌کنند.
ویتامین A، ویتامین C، و روی (زینک) با بهبود توانایی دستگاه ایمنی بدن، پیش از آن‌که مهاجمان خارجی شروع به تکثیر کنند و بر سلول‌های سالم تاثیر مخرب بگذارند، آن‌ها را محاصره و نابود می‌کنند.

صدف کمک به تقویت قوای جنسی مردان


همه‌ی مردان آرزو دارند قوای جنسی‌شان افزایش یابد. برخی مردان به مصرف مکمل‌هایی متوسل می‌شوند که سازندگان‌شان ادعا می‌کنند عملکرد جنسی را افزایش می‌دهند. یکی از راه‌های تقویت نیروی جنسی مصرف صدف خوراکی است.

افزایش تولید و ترشح تستوسترون باعث بهبود عملکرد جنسی در مردان می‌شود؛ صدف خوراکی هم‌زمان با دارا بودن مقدار زیادی آمینو اسید، می‌تواند باعث تحریک تولید هورمون‌ اصلی جنسی در مردان شود. به علاوه، طبق یافته‌های برخی مطالعات، کمبود روی (زینک) نیز به کاهش نیروی جنسی در مردان منجر می‌شود. مردانی که می‌خواهند میل جنسی‌شان افزایش یابد و مشکلات جنسی‌شان حل شود باید صدف خوراکی را امتحان کنند؛ این ماده‌ی غذایی به عنوان عاملی طبیعی برای تقویت قوای جنسی شناخته می‌شود.

صدف خوراکی بهبود وضعیت بینایی


چشم‌ها به عنوان دریچه‌ای رو به جهان شناخته می‌شوند. به همین دلیل، لازم است از این اندام به خوبی مراقبت کنیم، مشکلات بینایی تاثیر مخربی بر نحوه‌ی زندگی‌مان خواهند داشت. فعالیت بدنی مرتب، داشتن سبک زندگی سالم، و البته، مصرف صدف خوراکی می‌توانند به بهبود و حفظ قوه‌ی بینایی‌مان در سال‌های پیش روی زندگی‌مان کمک کنند.

مصرف مرتب صدف خوراکی می‌تواند کارکرد چشم‌های‌مان را در نور ضعیف بهبود ببخشد؛ به علاوه، می‌تواند از بروز آب مروارید پیشگیری کند و هم‌چنین، روند تباهی لکه‌ی زرد ناشی از افزایش سن را نیز آهسته کند.

صدف بهبود باز جذب آنتی اکسیدان ها


آنتی‌اکسیدان‌ها با اکسیداسیون مبارزه می‌کنند. با این‌که عوامل اکسید کننده (اکسیدان‌ها) به طور طبیعی در بدن وجود دارند، حضور بیش از حد آن‌ها در بدن ممکن است باعث وارد آمدن آسیب به سلول‌ها و بروز طیف وسیعی از اثرات منفی از قبیل ابتلا به سرطان و بیماری قلبی شود.

برای پیشگیری از این وضعیت، مواد مغذی موجود در صدف خوراکی به طور موثر با خاصیت الکترون دهندگی خود باعث تثبیت رادیکال‌های آزاد و جلوگیری از آثار مخرب‌شان در بدن می‌شوند.

روی (زینک) و سلنیوم از جمله مواد معدنی موجود در صدف خوراکی هستند. این مواد معدنی در جذب آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن کمک می‌کنند؛ به این ترتیب، آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن می‌توانند به کارکردشان در مهار رادیکال‌های آزاد ادامه دهند. عدم توانایی بدن در باز جذب آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شود بدن به مرور زمان در معرض رادیکال‌های آزاد و متعاقبا، آسیب سلولی قرار بگیرد.
باز جذب آنتی‌اکسیدان‌ها باعث آزادسازی سریع آن‌ها و تسهیل در دفع به موقع عوامل مخرب در بدن می‌شود.

صدف بهبود وضعیت خواب


خواب برای انسان ضروری است. از نظر بازیابی و بهبود کارکرد مغز، و توانایی در رشد و بازتولید سلول‌ها مسلما هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین خواب شود.
هم‌چنین خواب کافی به بازیابی سطح انرژی، و به این ترتیب، افزایش عملکرد بهینه‌ در طول روز کمک می‌کند. به علاوه، خواب به حفظ جوانی ظاهر و به حداقل رساندن لک‌ها و چین و چروک‌های پوستی کمک می‌کند.

صدف خوراکی به خاطر وجود مواد معدنی نظیر روی (زینک) و منیزیوم می‌تواند برای به خواب رفتن و داشتن خواب با کیفیت به انسان کمک کند؛ به این ترتیب، با مصرف صدف خوراکی می‌توانید به مرحله‌ی عمیق و بازیابی کننده‌ی خواب دست پیدا کنید.
advertising