اثرات مفید کاهش وزن بر سلامت بدن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/06
اثرات مفید کاهش وزن بر سلامت بدن

کاهش وزن فشار روی مفاصل را کاهش می دهد


هر ۵ کیلوی اضافه‌وزن فشاری معادل 20کیلوگرم روی زانوها و مفاصل پایین‌تنه شما می‌آورد. همچنین چربی اضافه سبب التهاب می‌شود. در این حالت مواد شیمیایی بدنتان سبب از بین رفتن بافت‌های خود از جمله مفاصل می‌شود. از دست دادن وزن حتی به میزان کم سبب کاهش این فرآیند می‌شود. مقابله با اضافه‌وزن احتمال ابتلا به آرتروز در آینده را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند


اگر در شما احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد، کاهش وزن یکی از 2 راه مقابله یا به تعویق انداختن آن است. راه دوم ورزش کردن است. روزانه 30دقیقه و 5 روز در هفته ورزش کنید. اگر فردی 70کیلویی باشید تنها با از دست دادن 3 یا 4 کیلو می‌توانید به فواید آن دست یابید. اگر دیابت دارید کاهش وزن می‌تواند کمک کند تا کمتر دارو مصرف کنید، قند خون خود را کنترل کنید و احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها را کاهش دهید.

کاهش وزن سبب افزایش کلسترول خوب می شود


شما می‌توانید کلسترول بد یا همان LDL را با تغذیه سالم و دارو کاهش دهید اما افزایش کلسترول خوب یا HDL به مراتب سخت‌تر است. در واقع کلسترول خوب است که در بدن سبب پاکسازی کلسترول بد می‌شود در نتیجه هر قدر میزان آن بالاتر باشد، برایتان بهتر است. ورزش کردن و کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا میزان مطلوب از آن را کسب کنید (بالاتر از ۶۰ میلی‌گرم) که این امر به خودی خود سبب کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی می‌شود.

کاهش وزن تری گلیسیرید را کاهش می دهد


در بدن شما بخش‌هایی وجود دارند که چربی را برای ذخیره‌سازی و تامین انرژی جا به جا می‌کنند. میزان بالای چربی (200میلی‌گرم) به این معنی است که احتمال سکته قلبی در شما بالاست. شما با لاغر شدن می‌توانید میزان آن را در بازه نرمال (150 میلی گرم) نگه دارید.

کاهش وزن فشار خون را کاهش می دهد


اضافه‌وزن سبب می‌شود که خون به دیواره شریان‌های بدن فشار وارد کرده و قلب سخت‌تر کار کند. می‌توانید با کاهش 5 درصد وزن 5 درجه از این فشار کاهش دهید.

کاهش وزن سبب خواب راحت تر می شود


احتمال خواب بیشتر و راحت‌تر با کاهش وزن افزایش می‌یابد. افرادی که حداقل ۵ درصد کاهش وزن داشتند، 21 دقیقه بیشتر و افرادی که زیر 5درصد کاهش وزن داشتند تنها ۱ دقیقه بیشتر خوابیدند.

سبب تقویت روحیه می شود


کاهش وزن ممکن است بی‌حالی شما را از بین ببرد. محققان هنوز در پی درک علت آن هستند اما حدس می‌زنند که ممکن است داشتن تصور بهتری از بدن و خواب بهتر سبب این حالت شود. در مطالعه‌ای، افراد افسرده که دارای اضافه‌وزن زیادی بودند، پس از کاهش 8 درصد از وزن بدنشان حس بهتری داشتند. تحقیق دیگری نشان می‌دهد اگر کاهش وزن را ادامه دهید، در طی 2 سال همواره حستان نسبت به خود و بدنتان بهبود خواهد یافت.

سطح انرژیتان به سرعت بالا می رود


اغلب نخستین چیزی که کسانی که وزن کم می‌کنند متوجه خواهند شد یک تقویت انرژی زیاد است. چرا؟ دکتر تسای می‌گوید وقتی وزن کم‌تری را حمل می‌کنید برای گذراندن روز‌تان انرژی کم‌تری مصرف می‌کنید. کاهش وزن همچنین بهره‌وری اکسیژن را بهبود می‌بخشد، بنابراین وقتی از پله‌ها بالا می‌روید یا با فشار برای سوار شدن به اتوبوس پیش می‌روید به راحتی نفس کم نخواهید آورد.

حافظه تان بهبود می یابد


در یک مطالعه‌ی سوئدی در 2013، خانم‌های مسن در تست‌های حافظه بعد از شش ماه دنبال کردن یک برنامه‌ی کاهش وزن نمره‌ی بهتری گرفتند. اسکن‌های مغزی در طول فرآیند رمزگذاری(وقتی خاطرات تشکیل می‌شوند) افزایش و در طول بازیابی خاطرات فعالیت کمتری را نشان دادند، که حاکی از بهره‌وری به‌خاطر آوردن بیشتر است. مولف این تحقیق دکتر آندریاس پترسون در یک نشریه مطبوعاتی گفت، “فعالیت مغزی تغییریافته پس از کاهش وزن نشان می‌دهد که هنگام ذخیره‌ی خاطرات جدید مغز فعال‌تر می‌شود و بنابراین منابع مغزی کم‌تری برای یادآوری اطلاعات ذخیره شده نیاز دارد. تحقیق قبلی چاقی را به حافظه‌ی ضعیف ربط داده است، به خصوص در زنان گلابی شکل که میزان کیلوگرم وزن بیشتری را اطراف کفل‌های‌شان حمل می‌کنند.
advertising