با پیاده روی می توانید خطر زوال عقل را کاهش دهید

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/23
با پیاده روی می توانید خطر زوال عقل را کاهش دهیدشدت و شیوع بیماری آلزایمر وابسته به سن است. امروزه با توجه به کنترل بیش از پیش بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت، قند و فشار خون و داروهای مصرفی، امید به زندگی در حال افزایش است و این روند اهمیت توجه به پیشگیری از آلزایمر را به نسبت گذشته افزایش می‌دهد،
بیماری آلزایمر، عارضه‌ای تدریجی است که طی 20سال و به آرامی بروز می‌کند. بنابراین باید از سن کم با انجام فعالیت‌های ورزشی، آموزش زبان‌های زنده جهان، افزایش فعالیت‌های ذهنی و ممانعت از افزایش وزن و چاقی موجب پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر شد.

افراط در استفاده از شبکه‌ های اجتماعی عاملی برای اختلال در عملکرد مغز


افسردگی عاملی است که نیازمند تشخیص و درمان صحیح و زودرس است، اغلب بیماران ارجاعی به بیمارستان‌ها پس از سال‌ها ابتلا به دیابت، کلسترول، فشارخون یا افسردگی به مصرف دارو می‌پردازند. این در حالی است که طی سال‌ها این بیماری‌ها تأثیر خود را بر مغز و کوچک شدن مناطق حافظه گذاشته است، بنابراین باید روی فاکتورهای پیشگیری به صورت زودرس کار شود.
فعالیت در زمینه آموزش و یادگیری و افزایش پرورش و تجزیه و تحلیل فکری نقش مؤثری در جهت کاهش ابتلا به آلزایمر دارد. افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی که فرد به عنوان مصرف کننده عمل می‌کند و از هرگونه فعالیت مغزی به دور است، موجب پیشگیری از تجزیه و تحلیل و عملکرد مغزی می‌شود.
انجام چنین فعالیت‌هایی نیازمند وجود محیطی امن و مناسب برای سالمندان است.
بیماری آلزایمر نوعی دمانس پیش رونده و برگشت‌ناپذیر است که امکان بهبودی در آن وجود ندارد، اما می‌توان با بکارگیری اقداماتی روند آن را کند کرد. اگر این بیماری قبل از 65سالگی بروز کند با عنوان زودرس و اگر بعد از این سن بروز کند، آلزایمر دیررس خوانده می‌شود. 50-60درصد زوال عقل در سنین بالا را بیماری آلزایمر تشکیل می‌دهد که 5 درصد از افراد بالای 65سال به آن مبتلا می‌شوند

یافته‌های ما نشان می‌دهد تمرین‌های ورزشی هوازی می‌تواند راه حل خوبی برای افراد میانسال و به منظور جلوگیری از آلزایمر باشد؛ چراکه ورزش هوازی بیشترین تأثیر را برای در امان ماندن از این بیماری فراگیر دارد
در این مطالعه که یک هزار و 145سالمند تحت مطالعه قرار گرفتند مشخص شد، شصت و پنج درصد آنها در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.
سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که افراد سالمند به منظور پیشگیری از آلزایمر در هفته 150 دقیقه پیاده‌روی داشته باشند.
علاوه بر این این سازمان گزارش داده است، 5 درصد از جمعیت 65ساله و بالاتر به بیماری آلزایمر متوسط تا شدید مبتلا هستند و این در حالیست که 10-15 درصد سالمندان در همین گروه سنی از بیماری آلزایمر خفیف رنج می‌برند.
advertising