اعتیاد به الکل چه عوارضی دارد

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/20
اعتیاد به الکل چه عوارضی داردالکل یک ماده روان‌گردان است که هشیاری فرد را تغییر داده و ادراکات و رفتار را دگرگون می‌سازد. نوشیدنی‌های الکلی در نتیجه عمل تخمیر از انواع غلات (مثل جو، گندم، برنج)، سبزیجات و میوه‌ها به‌دست می‎‌آیند. تخمیر یک فرآیند طبیعی است که طی آن یک مخمر هوازی روی مواد که قرار است از آن الکل تهیه شود، قرار داده می‌شود. این مخمر مواد قندی را تجزیه کرده و از نشاسته موجود در آن تغذیه می‌کند که طی این فرآیند الکل تهیه می‌شود. در یک تخمیر طبیعی، حدود ۱۴ تا ۱۵ درصد الکل به‌دست می‌آید. در صورتی که بخواهند نوشیدنی‌هایی با غلظت الکل بیشتری تهیه کنند، از عمل تقطیر استفاده می‌کنند. در فرآیند تقطیر، میوه‌های ترش شده یا سایر مواد اولیه را می‌جوشانند و بخار حاصل از آن را جمع‌آوری می‌کنند و با سرد کردن آن مایعی به‌دست می‌آورند که از آب کمتر و الکل بیشتری برخوردار است. الکل اتیلیک یا متانول که بدین طریق به‌دست می‌آید، ماده‌ای است که به‌عنوان یک کندکننده فعالیت ذهنی و بدنی عمل می‌کند.

الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.
مصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد. میزان غلظت به عواملی چون وزن شخص و نیز این که آیا شخص الکل با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد. اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد.
کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می‌کند. بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری لازم دارد تا آن را تجزیه کند. در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می‌زند. مصرف دائم الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و بلهوسی شود.
الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) شود. نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود. ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود. علاوه بر آن، خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد. الکل ممکن است، عملکرد جنسی را مختل کند. در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد. نوشیدن الکل رگ‌های پوست را گشاد کرده، موجب دفع گرما از بدن می شود. نوشیدن درازمدت الکل خطر ابتلا به پرفشاری خون را می‌‌افزاید.

آثار مخرب مصرف الكل


رفتارهای نامناسب، پرحرفی یا كم حرفی، بی ربط حرف زدن، معاشرتی شدن یا گوشه‌گیری، پرخاشگری
ناتوانی در انجام حركات دقیق و ظریف
تلوتلو خوردن به هنگام راه رفتن
اشكال در به خاطر سپاری وقایع

عوارض مصرف طولانی مدت الكل


اختلال خواب
بیماری‌‌های معده (مثل زخم معده)، مری، كبد، لوزالمعده
سوء تغذیه
افزایش فشار خون و خطر سكته‌های قلبی و مغزی
ناتوانی جنسی و تأخیر در انزال
افزایش خطر سرطانهای سر و گردن و دستگاه گوارش
ابتلا به فراموشی
برای جلوگیری از ایجاد فراموشی ناشی از مصرف طولانی الكل،‌هر فرد الكلی باید روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین (ویتامین B۱) دریافت كند.

علائم ترك الكل بعد از مصرف طولانی مدت آن


تعریق
‌‌افزایش ضربان قلب
‌‌لرزش شدید دستها
‌‌بی‌خوابی
‌‌تهوع و استفراغ
‌‌توهمات شنوایی و بینایی (شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی كه وجود ندارد)
‌‌هیجانات شدید
‌‌اضطراب
‌‌تشنج
بیمارانی كه دچار علائم ترك الكل می‌شوند باید سریعاً تحت نظر پزشك قرار گرفته و مداوا شوند در غیر این صورت خطر مرگ بیمار را تهدید می‌كند.

عوارض مصرف الکل


تصادفات رانندگی ناشی از مصرف الکل که منجر به مرگ می‌گردند، در میان نوجوانان از شیوع بالایی برخوردار است. مصرف الکل همچنین با مرگ‌های ناشی از قتل و خودکشی نیز رابطه دارد.
نوجوانانی که الکل مصرف می‌کنند، به احتمال بیشتری درگیر رفتارهای جنسی پرخطر و به تبع آن بیماری‌های مقاربتی می‌شوند.
نوجوانانی که الکل مصرف می‌کنند، بیش از دیگران قربانی جرایم خشن از قبیل درگیری‌های فیزیکی، تجاوز به عنف و سرقت می‌گردند.
افت تحصیلی و ترک تحصیل در نوجوانانی که الکل مصرف می‌کنند، شایع‌تر از دیگران است.
فردی که در نوجوانی شروع به مصرف الکل می‌کند، چهار برابر بیشتر از فردی که در بزرگسالی الکل مصرف می‌کند، دچار وابستگی و سوء‌مصرف الکل می‌گردد.
با این تفاسیر، پیام هشدار دهنده برای والدین روشن است: “مصرف الکل، یک رفتار بسیار پرخطر و تهدید کننده برای نوجوانان است و هرچه این رفتار در سنین پایین‌تری رخ دهد، احتمال بروز مشکلات مرتبط با آن بیشتر خواهد بود. بنابراین بسیار مهم است که به فرزندانتان کمک کنید تا از رفتن به سوی این رفتار اجتناب کنند”.

ترک الکل چند روز طول می کشد ؟


چنانچه شما الکل را به صورت گهگاهی و تفریحی مصرف می‌کنید، با توجه به آنچه در مورد مضرات و عوارض نامطلوب الکل ذکر گردید، بهتر است از هم‌اکنون با اراده‌ای محکم سعی کنید مصرف آن را کنار گذارده و از رفتن به مکان‌هایی که شما را به مصرف مجدد الکل می‌کشاند، اجتناب نمائید. مطمئن باشید بهترین فردی که می‌تواند به شما در این راه کمک کند، خود شما هستید و والدین نیز باید هوشیار باشند که نوجوانان‌شان را در این راه مورد حمایت و همراهی قرار دهند.مهم است که به علائم زودرس الکل توجه کنید و اگرچه برخی افراد می‌توانند بدون دریافت کمک، مصرف الکل خود را کنار بگذارند، اما اغلب الکلی‌ها برای ترک این ماده نیازمند کمک متخصصان می‌باشند و با درمان و حمایت کافی، حتی کسانی که مصرف سنگین و مداوم دارند، نیز قادر خواهند شد که مصرف الکل را کنار گذارده و زندگی خود را دوباره بنا کنند.

برای ترک الکل تحت نظر روانپزشک و روانشناس متخصص حتی به صورت درمان سرپایی الکل می‌توانند میل به مصرف خود را کنترل کرده و از خدمات درمانی کلینیک ترک الکل آکسون در این زمینه بهره‌گیری نمایند.مدت زمان ترک الکل برای بیماران به مقدار مصرف الکل و شرایط سنی و جسمانی شخص مصرف کننده بستگی دارد و با گرفتن آزمایشات اولیه و مشاوره اولیه بستری ، بازه زمانی ترک الکل برای بیمار مشخص می‌گردد.

چگونه الکل را ترک کنیم؟


پذیرش این واقعیت که برای مشکل مصرف الکل نیازمند کمک هستید، آسان نیست. اما به‌خاطر داشته باشید که هرچه سریع‌تر برای دریافت کمک در رفع این مشکل اقدام نمائید، شانس موفقیت شما برای ترک الکل بیشتر خواهد بود. یکی از علل عمده‌ای که افراد مشکل سوء‌مصرف الکل‌شان را مخفی کرده و یا صحبت در این باره را دشوار می‌یابند، برداشت‌های غلط رایجی است که نسبت به افراد الکلی در جامعه وجود دارد. اما واقعیت آن است که الکلیسم نیز مانند سایر بیماری‌ها از جمله آسم، نوعی اختلال بوده که نیازمند درمان‌های خاص خود می‌باشد و بار ارزشی نباید برای آن قائل شد. با پذیرش و بستری در مجهزترین و بهترین کلینیک ترک اعتیاد آکسون، مشاوره اولیه بستری و گرفتن آزمایش های اولیه درمان اعتیاد آغاز می گردد و با توجه به نتیجه آزمایشات، نوع و مدت زمان مصرف بیمار مشخص می‌کند که چه نوع سیر درمانی را می تواند آغاز کند و همچنین جدید‌ترین داروی ترک‌ الکل با مجوز وزارت بهداشت مانند نالتروکسان که هیچگونه وابستگی برای بیمار ندارد استفاده می شود، این رویکردها به بیمار کمک می‌کنند تا افکار، انتظارات و رفتارش را اصلاح نموده و مهارت‌های مقابله صحیح با استرس‌های مختلف زندگی را بیاموزد.

چگونه می‌ توان تشخیص داد که فردی الکل مصرف کرده است؟


فردی که الکل مصرف می‌کند معمولاً خلق بسیار شاد و سرحالی پیدا می‌کند، اما رفتارهای او به‌گونه‌ای نیست که از سوی دیگران به‌نظر احمق یا دیوانه به‌نظر برسد. حافظه فرد خیلی زود تحت تأثیر قرار گرفته و قید و بندهای زیادی از رفتارهای او برداشته می‌شود که ممکن است در این حالت دست به رفتارهایی بزند که منجر به پشیمانی بعدی گردد و حتی ممکن است بعداً به خاطر نیاورد که او این رفتار را انجام داده است. تصمیم‌گیری‌های فرد نیز در این حالت تحت تأثیر قرار می‌گیرند. برخی افراد در این مواقع دست به معاملاتی می‌زنند که زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. این افراد ممکن است بسیار بی‌قرار، پرخاشگر یا تکانشی شوند. در اثر زیاد مصرف الکل، کنترل فیزیکی از بین می‌رود و فرد تعادلش را از دست داده و تکلم بریده بریده و تاری دید پیدا می‌کند. از این‌رو احتمال تصادفات رانندگی، درگیری‌های فیزیکی و درگیر شدن در رفتارهای جنسی پرخطر در این افراد بسیار زیاد است.

اثرات بدی که الکل بر بدن می گذارد


روشی که الکل روی هر فرد مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد، به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله سن، وزن، جنسیت، وضعیت سلامت، میزان تحمل، انتظارات فرد از اثرات الکل، وضعیت خلق، نحوه سوخت و ساز بدنی و محیطی که در آن الکل مصرف می‌شود. ترکیب شدن الکل با سایر مواد ممکن است اثرات این مواد را تشدید کرده و لذا عوارض نامطلوب آن‌ها را افزایش می‌دهد.

عوارض الکل بیش از آن‌که از مصرف مداوم این ماده تأثیر بپذیرد، تحت تأثیر میزان مصرف در هر نوبت قرار دارد، بدین معنی که فردی که گهگاهی الکل می‌خورد، اما حجم الکلی که در هر بار مصرف می‌کند زیاد است، بیشتر از فردی که همان میزان الکل را در نوبت‌های متعدد مصرف می‌کند، آسیب می‌بیند.
advertising