چرا بیشتر اوقات خسته و بی حالیم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/19
چرا بیشتر اوقات خسته و بی حالیم

1.کمبود خواب موجب خستگی


زمانیکه برنامه خواب شما به هم میریزد و یا خوابتان کمتر از حد معمول است دچار خستگی و خواب آلودگی میشوید به طوریکه این مشکل میتواند صدمات جدی به سلامت شما وارد سازد.
برای رفع این مشکل خواب را در اولیت قرار دهید .برنامه خوابتان را منظم سازید و در صورت بروز مجدد این مشکل با پزشک مشورت کنید.

2.کم خونی موجب حس بی حالی و خستگی


کم خونی یکی از علل اصلی خستگی در زنان است.قاعدگی و از دست دادن مقداری خون باعث کمبود اهن در زنان شده و سلولهای قرمز که برای حمل اکسیژن به بافتها و ارگانها به آهن نیاز دارند در معرض خطر قرار میگیرند.
برای رفع کم خونی ناشی از کمبود آهن با نظر پزشک مصرف مکملهای آهن و خوردن غذاهایی غنی از اهن نظیر گوشت , جگر , حلزون صدف دار ,حبوبات و غلات غنی شده توصیه میشود.

3.خوردن بیش از حد و خوردن اشتباه


خوردن بیش از حد منجر به خستگی میشود .همچنین خوردن مواد غذایی اشتباهی هم همین مشکل را ایجاد میکند. با در نظر داشتن یک رژیم غذایی مناسب قند خون خود را متعادل نگه دارید.
افرادیکه همیشه صبحانه میخورند و در هر وعده غذایی مواد پروتئین دار را فراموش نمیکنند و انرژی از دست رفته خود را با خوردن میان وعده های مناسب باز میابند هرگز با خستگی کلنجار نمیروند

4.افسردگی علت بی حالی


خستگی و سردرد میتواند عامل اختلالات عاطفی بویژه افسردگی باشد.
اگر شما بیش از دوهفته احساس خستگی و کمبود انرژی دارید حتما به یک روان پزشک مراجعه کنید.

5.آپنه خواب احساس بی حالی


ممکن است فکر کنید که به اندازه کافی خوابیده اید اما ممکن است دچار آپنه خواب شده اید. آپنه خواب به طور خلاصه توقف تنفس در طول شب است که بدون اینکه شما متوجه شوید منجر به بیدار شدنتان میشود.
از دست دادن وزن , ترک سیگار به شما کمک میکند تا خواب راحت تری داشته باشید.

6.کم کاری تیروئید موجب کاهش انرژی


تیروئید غده کوچکی در گردن شماست که سوخت و ساز بدن را کنترل میکند و برای تبدیل سوخت به انرژی میباشد.
اگر شما به کم کاری تیروئید مبتلا باشید سوخت و ساز بدنتان بیش از حد آرام میشود با انجام یک آزمایش خون هورمونهای تیروئید شما اگر پائین باشدبه راحتی تشخیص داده میشود و با مصرف دارو و هورمونهای مصنوعی شما سرعت لازم در تبدیل سوخت و انرژی را کسب میکنید.

7. کافئین زیاد از حد کاهش تمرکز


اگرچه کافئین در دوز پائین و متوسط هوشیاری و تمرکز را بهبود میبخشد اما مصرف بیش از حد آن منجر به افزایش فشار خون شده و در واقع یکی از علل خستگی در بعضی افراد میشود.
اگر شما از این دسته افراد هستید به تدریج مصرف قهوه , چای , شکلات را کاهش دهید .

8.عفونت ادراری پنهان


همیشه عفونت ادرار با علائمی نظیر سوزش و درد همراه نیست.گاهی خستگی میتواند علامتی برای عفونت ادراری باشد.
تست ادرار و مصرف آنتی بیوتیک برای درمان با تائید پزشک معمولا طی یک هفته خستگی را ناپدید میکند.

9. دیابت موجب احساس خستگی


در افراد مبتلا به دیابت به طور غیر طبیعی قند از جریان خون باقی میماند و این منجر به بروز خستگی میشود. اگر شما مداوم احساس خستگی میکنید حتما از پزشک بخواهید برایتان آزمایش دیابت تجویز کند.
برای درمان دیابت با تغییرات در شیوه زندگی و استفاده از دارو و رژیم غذایی مناسب و انجام ورزشهای منظم اقدام کنید.

10. کم آبی ایجاد حس خستگی


خستگی شما میتواند نشانه ای از کم آبی بدنتان باشد.بدن برای خوب کار کردن نیاز به مصرف مقدار کافی آب دارد که در صورت فراموشی چنین مشکلاتی را به بار می آورد.
حداقل دو فنجان طی یک ساعت از بروز این مشکل جلوگیری میکند

11.کمبود ویتامین D


هرچند این ویتامین بر اثر مواجهه «مستقیم» با نور آفتاب، در پوست ساخته می‌شود و منبع لایزالی چون خورشید در اختیار آدمی است، عوامل بسیاری از جمله ملاحظات فرهنگی و نوع پوشش، مناسبات اجتماعی و کار در محیط‌های سربسته، استفاده گسترده از کرم‌های ضد آفتاب و آلودگی هوا همگی این ارتباط طبیعی بشر را با خورشید گسسته‌اند. از سویی دیگر منابع غذایی طبیعی ویتامین D (به ویژه در سفره غذایی اغلب ایرانی‌ها) بی‌اندازه اندک است و عمدتاً به ماهی‌های چرب و روغن جگر ماهی محدود می‌شود.
advertising