راهکارهایی برای درمان سریع سرما خوردگی

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/09/10
راهکارهایی برای درمان سریع سرما خوردگی

برای سریع تر شدن روند بهبود سرما خوردگی بهتر است قدم به قدم مراحل زیر را انجام دهیم:



برای درمان سرما خوردگی ساعت 7صبح حمام گرم کنید


دوش آب گرم و بخار ایجاد شده در حمام به از سینوزیت و احتقان بینی جلوگیری می کنند و سبب می شود که مخاط های بینی از بین برود و همچنین حمام کاملا گرم موجب کاهش سردرد ، کاهش درد مفاصل و آغاز نمودن یک روز آرام می شود.

خوردن یک صبحانه سالم در ساعت 8برای درمان فوری سرما خوردگی


یکی از دلایل مهم ابتلا مکرر به سرماخوردگی سیستم ایمنی ضعیف است که می توان با خوردن مواد غذایی سالم بدن را مقاوم نمود که کمتر دچار سرماخوردگی شویم.تغذیه صحیح خود را با یک صبحانه پر از ویتامین آغاز نمایید زیرا صبحانه شاه کلید شروع روزاست . خوردن یک لیوان آب پرتقال طبیعی با مقداری انگور که سرشار از آنتی اکسیدان است و کمی جودوسر می تواند انرژی روزانه را تامین کند. یک انتخاب خوب دیگر برای یک صبحانه خوب عصاره سبزیجات یا مرغ پخته است.

برای درمان سرما خوردگی ساعت 10 صبح بخور استنشاق کنید


احتقان و گرفتگی و آبریزش بینی همگی از علائم سرماخوردگی هستند که مانع از تنفس طبیعی می شوند و ابتلا به سینوزیت و سردرد های شدید را افزایش می دهند. برای رفع احتقان بینی و باز شدن مجاری تنفسی بخور بدهید طوری که یک حوله روی سرتان بیاندازید روی بخار آب جوش به مدت 5 دقیقه نگه دارید.

پیاده روی مختصری در ظهر انجام دهید برای درمان سریع سرما خوردگی


برخی به غلط می پندارند که بیرون رفتن از منزل هنگام سرما خوردگی صحیح نیست اما پیاده روی به شرط کوتاه بودن مسافت و پوشیدن لباس گرم در حدود ساعت 12 ظهر می تواند به بهبود خلق و خو تحریک سیستم ایمنی بدن کمک کند.

برای درمان فوری سرما خوردگی ساعت 13 ناهار بخورید


هنگام سرماخوردگی غذاهای سرخ شده و غیر سالم نخورید و به جای آن در وعده ناهار مقداری مرغ پخته و سالاد که سرشار از آنتی اکسیدان است مصرف نمایید . خوردن مرغ به تولید بیشتر سلول های سیستم ایمنی برای مقابله با سرماخوردگی کمک می کند.

یک آب میوه سالم در ساعت 15 بنوشید


در هنگام سرماخوردگی نوشیدن مایعات سبب رقیق شدن و خروج راحت تر مخاط می شود . نوشیدن یک دمنوش گیاهی یا یک لیوان آب پرتقال که سرشار از ویتامین cاست یک میان وعده مناسب برای مقابله با سرما خوردگی است.

برای درمان سرما خوردگی شام را در ساعت 18 صرف کنید


در وعده شام برای افزایش دمای بدن و کم شدن علائم سرماخوردگی یک غذای تند مصرف کنید. خوردن غذاهایی که دارای زنجبیل ، سیر ، فلفل هستند خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند و با علائم سرماخوردگی مقابله می کند.

در ساعت 20 یک دوش آرام بخش بگیرید


اگر می خواهید یک شب آرام را پشت سر بگذارید و عضلاتتان خسته نشود و احساس درد نداشته باشید قبل از خواب در ساعت 8 شب دوش بگیرید . اضافه نمودن چند قطره اسانس اکالیپتوس در وان حمام موجب مقابله با علائم سرماخوردگی می شود.

داروهای گیاهی در رفع سریع سرما خوردگی



آویشن دم کنید:


آویشن سرشار از «فنول» است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. متخصصان معتقدند که این گیاه در درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار موثر عمل می‌کند.
دو قاشق چای‌خوری آویشن را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه دم بکشد. محلول را صاف کنید و روزانه سه مرتبه از این دم کرده میل کنید.

سیر درمان سرما خوردگی:


سیر حاوی ماده ایی به نام «آلیسین» است که خواص ضدعفونی کنندگی و ضدباکتریایی است. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌شان خیلی زود از بین می‌رود.
برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌کنیم دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.


با اسطوخودوس بخور کنید:


بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.
یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار 5قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت 15دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.

سینه‌ تان را با اکالیپتوس ماساژ دهید:


اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ایی به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد.

آب نمک:


شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.
برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.
advertising