تنبلی تخمدان چیست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 98/03/26
تنبلی تخمدان چیستتنبلی تخمدان وضعیتی است که باعث بی نظمی دوران عادت ماهانه، جوش های چرکی (آکنه)، پوست چرب، رشد موهای زائد صورت و بدن ، یا ریزش موهای سر می گردد.در چنین وضعییتی حاملگی میتواند به سختی انجام شود. شیوع سندرم تخمدان پلی کیستیک بالا است اغلب زنان مبتلاء اضافه وزن دارند یا چاق هستند

علل سندرم تنبلی تخمدان


در این بیماران، کارکرد تخمدانها طبیعی نیست و هورمون تستوسترون بیش از حد تولید میکند

نشانه های برای بیماری تنبلی تخم دان


- کمتر از ۸ قاعدگی در سال داشته باشند.
- موهای ضخیم و تیره در محلهائی که فقط در مردان چنین موهائی رشد میکنند، مثل لب فوقانی، چانه، دو طرف صورت، قفسه سینه و شکم رشد میکنند.
- افزایش وزن و چاق شدن
- آکنه دارند (پوست چرب و جوش چرکی روی صورت)
- ریزش موهای سر با الگوی مردانه
- ممکن است برای باردارشدن با مشکل مواجه شوند و نیاز به استفاده از دارو داشته باشند.
تنبلی تخمدان چیست
افراد دچار سندرم تنبلی تخمدان، احتمال ابتلاء به سایر بیماریها را دارند که شامل:
- دیابت (قند خون بالا)
- افزایش سطح چربی خون از نوع کلسترول
- آپنه خواب (نوعی اختلال خواب است که در هنگام خواب به مدت کوتاهی دچار وقفه تنفسی میشوند)
- افسردگی یا اضطراب
- خطر ابتلاء به بیماری قلبی ممکن است در زنان مبتلاء به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر باشد، اما برای اینکه چنین ادعائی اثبات شود به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک


قرصهای جلوگیری از بارداریدرمان اصلی سندرم تخمدان تخمدان پلی کیستیک است. قرصها باعث علاج بیماری نمی شوند. اما آن ها می توانند باعث بهبود بسیاری از علائم بیماری مثل بی نظمی عادت ماهانه ، آکنه و موهای صورت شوند. قرصهای جلوگیری از بارداری همچنین میتوانند باعث محافظت زنان از سرطان رحم شوند.
داروهای ضد هورمون مردانه – این داروها با مسدود کردن هورمونهائی که باعث علائمی مثل آکنه و موهای زائد صورت میشوند برخی علائم بیماری را کنترل میکنند. اسپیرونولاکتون (با نام تجاری آلداکتون) داروی ضد هورمون مردانه است که بسیاری از پزشکان ممکن است از آن استفاده کنند.
پروژستین – این هورمون میتواند عادت ماهانه شما را منظم کند، اما باید هر ماه آنرا مصرف کنید. همچنین این دارو خطر ابتلاء به سرطان رحم را کاهش میدهد. اکثر پزشکان از مدروکسی پروژسترون (با نام تجاری پروورا یا مدروفم یا مپرات) یا پروژسترونهای طبیعی (با نام تجاری پرومتریوم)
مت فورمین (با نامهای تجاری رهامت، گلوکوفاژ و ...) - این دارو میتواند به منظم شدن عادت ماهانه بانوان کمک کند. اما فقط در نیمی از بانوان استفاده کننده از آن موثر است. در بانوان مبتلاء به دیابت میتواند به کنترل قند خون کمک کند.
advertising