علت تنبلی تخمدان و راه های درمان آن

پزشکی و سلامتجنسی

- 97/09/27
علت تنبلی تخمدان و راه های درمان آنسلولهای اولیه ای در تخمدان زنان وجود داردکه این سلول ها نام برده به تخمک تبدیل میشوند و اگر این سلولها با اسپرم لقاح یابند جنین به وجود می اید اما می خواهیم طریقه ی به وجود آمدن تخمک را شرح دهیم.داستان تخمک اینگونه آغاز می شود که درون مغز هر انسانی غده ای به نام هیپوفیز وجود دارد.

هیپوفیز دستورتولید هورمونی به نام FSH را در ابتدای هر دوره ی قاعدگی صادر میکند که تخمدان را وادار می کند 9 الی 10 تا از سلولهای اولیه که فقط در تخمدان وجود دارد را رشد دهد تخمدان نیز طبق این دستور سلولهای مورد نظر را انتخاب کرده و شروع به رشد دادن می کند. سلولهای اولیه در حال رشد به رحم دستور ساخت هورمونهای زنانه استروژن و پروژسترون را می دهد . علاوه بر این این سلول ها دستور آماده سازی رحم برای ورود تخمک و بارداری احتمالی را می دهد. رحم نیز این دستور را اطاعت کرده و شروع به رشد دادن و آماده کردن خود از طریق ساختن بیشتر دیواره ها با مویرگهای ظریف میکند.

هیپوفیز دستور ساخت هورمونی به نام LH را بین روزهای 12 تا 16 بعد از آخرین قاعدگی می دهد . این هورمون نیز به تخمدان دستور میدهد که آماده ترین و بزرگترین سلول برای تخمک شدن را به رحم صادر کند وسلولهای دیگرکه در طی یکماه آماده نمود برای پشتیبانی از تخمک به ساختن هورمون پروژسترون ادامه دهند تا اگرجنینی به وجود آمد بتواند داخل رحم زندگی کند. درصورت تشکیل جنین و ایجاد حاملگی جسم زرد به فعالیت خود برای مدتی ادامه می دهد با ترشح هورمون پروژسترون جدار رحم و در نتیجه جنین حفظ می شود . در صورت عدم بارداری هیپوفیزمجددا دستور تولید هورمون FSH را میدهد . سلولهای قبلی ازبین می روند و مجددا تخمدان شروع به رشد دادن سلولهای جدید میکند و این مراحل از زمان بلوغ تا یائسگی ادامه دارد.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان


بیماری تنبلی تخمدان چگونه ظاهر می شود
PCO یا سندرم تخمدان پلی کیستیک
چاقی
افزایش موهای صورت و ضخیم شدن موها
کاهش موهای پیشانی
جوش و آکنه
چرب شدن پوست بدن
از جمله عوامل مهمی که ما را در تشخیص این بیماری راهنمایی می کنند:
نامنظم بودن عادت ماهیانه یا قاعدگی به شکل قطع قاعدگی و قاعدگی شدید و طولانی شدن قاعدگی
یکی از علامتهایی که در سندرم پلی کیستیک تخمدان در افراد چاق مشاهده میگردد اکانتوزیس نیگرایکانس است که این کیست ها بیشتر در قسمتهای گردن - زیر بغل - زیر پستان - کشاله ران است.

در حین سونوگرافی کیست های بسیاری دیده می شود اما به جواب سونوگرافی خیلی نمی شود اکتفا کرد زیرا افرادی هستند که با اینکه بیمارند اما جواب سونوگرافی انها منفی می شود .اما بهترین راه تشخیص بیماری سونوگرافی است . هنگامی که سونوگرافی از راه واژینال باشد جواب دقیق تری از بررسی تخمدان می گیریم در دختران باکره به هیچ وجه از این روش استفاده نکنید .

از جمله عواملی که در جواب سونوگرافی اختلال ایجاد می کندچربی زیاد شکم و بعضی دلایل دیگر است مثلا ممکن است قندخون بالا باشد .در بررسی آزمایشگاهی LH بالا است و FSH پایین است و مقدار هورمون زنانه استروژن بالا می باشد.مشکلاتی که در کم کاری تیروئید دیده می شود تنبلی تخمدان یا (PCO) است .هم چنین مصرف برخی داروها می تواند در ایجاد بیماری موثر باشد.

علت های تنبلی تخمدان


از جمله عواملی که در چرخه ی هیپوفیزو تخمدان و رحم تداخل ایجاد می کند :
1)اضافه وزن و چاقی میتواند باعث افزایش هورمون استروژن و هورمون های مردانه شود.
2)عوامل ژنتیکی
3)استرس و اضطراب روحی
4)مشکلات دیابت و هورمون انسولین
5) بیماری های غده تیروئید
6)مشکلات غده فوق کلیه
7) تومورهای مغزی
8)بیماریهای عفونی ومیکروبی لگن ورحم
بعضی داروها با پروژسترون ها و هورمون های با دلایل شناخته شده و غیر شناخته شده دیگر میتواند باعث تداخل در عملکرد درست تخمدان شود.

راه های درمان تنبلی تخمدان


حداقل 6 ماه تا 1 سال روند درمان PCO است و حدود 1 سال بعد از شروع درمان اثرات درمان مشخص می شود.
از لیزر برای موهای زائد استفاده می کنند.
کاهش دادن وزن در درمان بسیار موثر است و افراد چاق باید وزن خود را کاهش دهند.

داروهای تنبلی تخمدان



1. داروی سیپروترون کامپاند (دیان) diane


این دارو را از روز پنجم قاعدگی شروع باید کرد وبه مدت 21روز هرشب 1عدد مصرف باید کرد، سپس به مدت 7 روز دارو را قطع کنید و از روز 8 بسته بعدی را آغاز کنید، به جای این دارو می توان از قرص LD نیز استفاده کرد زیرا مصرف قرص های ضد بارداری بهترین درمان برای تنظیم دوره های ماهانه هستند.

2. داروی متفورمین 500 میلیگرم


این دارو را وقتی به فرد می دهند که فرد دچار اضافه وزن و قند خون بالا باشد ، این دارو روزی یک عدد باید مصرف شود.

3. داروی اسپیرونولاکتون 25 میلیگرم


مقدار مصرف این دارو هر روز به میزان 2 عدد قرص می باشد.

نکاتی مهم درباره داروهای تنبلی تخمدان


داروهای دیگری نیز برای درمان به افراد می دهند که بستگی به علت بیماری دارند ، مانند وقتی که فرد دچار بیماری های غددی و مشکلات تیروئیدی باشد ، با مراجعه به پزشک متخصص غدد می تواند درمان های لازم را برای این بیماری ها کسب کند.
مصرف هم زمان دو داروی اسپیرونولاکتون و سیپروترون کامپاند مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند و مصرف هم زمان این دو دارو موجب اثر بخشی بیشتر نیز می شود اما درباره مصرف قرص متفورمین باید بدانید که این قرص را به همراه یک وعده غذایی و جدا از آن دو دارو در ساعات دیگر باید مصرف کنید.
درمان با این سه دارو حدود یک سال به طول می انجامد اما بهترین و اصلی ترین دارو برای درمان تنبلی تخم دان کاهش استرس است .
advertising