چرا بعد از خوردن غذا حالت تهوع داریم

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/11/04
چرا بعد از خوردن غذا حالت تهوع داریم

حساسیت غذایی موجب حالت تهوع می شود


برخی از غذاها مانند: صدف، آجیل یا تخم مرغ می توانند باعث فریب سیستم ایمنی شده تا آن ها را به عنوان مهاجم مضر خارجی شناسایی کند. وقتی یکی از این مواد حساسیت زا را می خورید، سیستم ایمنی شما با مجموعه ای از رویدادها روبرو می شود که منجر به انتشار هیستامین و سایر مواد شیمیایی در بدن می شود. این مواد شیمیایی باعث ایجاد علایم حساسیت می شوند که شامل طیف وسیعی از مشکلات مانند: کهیر و تورم دهان و حالت تهوع می شود.

مسمومیت غذایی باعث ایجاد حالت تهوع


غذاهایی که مدت زمان زیادی مانده اند یا به اندازه کافی سرد نشده اند، باکتریها، ویروس ها و انگل هایی را به خود جذب می کنند که منجر به بیماری شما می شود. علایم مسمومیت غذایی، تهوع ، استفراغ و اسهال است که معمولا در عرض چند ساعت پس از خوردن غذای آلوده شروع می شود.

ویروس معده موجب حالت تهوع می شود


این مشکل رایج که گاهی به نام " آنفولانزای معده stomach flu " شناخته می شود، روده را آلوده کرده و باعث ایجاد علایمی در دستگاه گوارش از جمله تهوع ، استفراغ و اسهال می شود. با نزدیک شدن بیش از حد به افراد بیمار یا خودرن غذا یا نوشیدن آبی که در تماس با آلودگی بوده می توانید به این ویروس مبتلا شوید.

بارداری موجب حالت تهوع می شود


یکی از اولین نشانه های بارداری ناراحتی و احساس تهوع است که اغلب در ماه دومبارداری شروع می شود. تغییر سطح هورمونی عامل تهوع بارداری است.
هر چند به طور رسمی به نام " بیماری صبحگاهی morning sickness " شناخته می شود، این حالت تهوع ممکن است هر زمانی ایجاد شود از جمله موقع غذا خوردن. گاهی اوقات بو یا مزه غذایی خاص کافیست تا معده شما را به هم بپیچد. این احساس موقتی است و خطری برای جنین ندارد.

رفلاکس اسیدی موجب حالت تهوع می شود


احساس سوزش پشت جناق سینه که با عنوان سوزش سر دل هم شناخته می شود، نشانه مشخصی از بیماری دستگاه گوارش است، ولی این شرایط می تواند باعث ایجاد تهوع هم بشوند. بیماری رفلاکس اسید معده GERDزمانی اتفاق می افتند که دریچه عضلانی بین مری و معده دچار اختلال شود و اسید معده وارد مری شود.

اضطراب و استرس موجب حالت تهوع می شود


استرس نه تنها باعث عوارض روی احساساتتان می شود. روی سلامت جسمی شما هم تاثیر گذار است. یک طلاق سخت یا از دست دادن کار می تواند باعث شود اشتهایتان را از دست بدهید یا بعد از غذا خوردن احساس ناراحتی کنید. این نوع حالت تهوع باید پس از این که استرس خود را تحت کنترل قرار دهید برطرف شود.

بیمای کیسه صفرا موجب حالت تهوع می شود


کیسه صفرای شما اندامی است که در سمت راست بالای شکم قرار دارد. این اندام به هضم چربی ها در بدن کمک می کند. سنگ های صفراوی و دیگر بیماری های کیسه صفرا می توانند توانایی شما را برای هضم چربی ها تحت تاثیر قرار دهند. در نتیجه احساس ناراحتی در معده می کنید به خصوص بعد از خوردن یک وعده غذای چرب.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)


IBS یا سندروم روده تحریک پذیرمجموعه ای از علایم بیماری های دستگاه گوارش را دارد که شامل درد شکمی، اسهال و یبوست می شوند. حالت تهوع هم یکی از رایج ترین شکایات افراد مبتلا به IBS است.

به درستی غذا نخوردن احتمال حالت تهوع


زمانی که با حالت تهوع پس از غذا خوردن مواجه می شوید باید به شرایط غذا خوردن خود توجه کنید. آیا پرخوری می کنید یا خیلی سریع غذا می خورید؟ ممکن است غذا را به درستی نجویده و قورت دهید. این می تواند موجب حالت تهوع پس از غذا خوردن شده و ممکن است سوزش سردل و سوء هاضمه را در پی داشته باشد.

اگر از سوء هاضمه مزمن رنج می برید موجب حالت تهوع می شود


سوء هاضمه مزمن زمانی رخ می دهد که استرس بیش از حد به دستگاه گوارش شما وارد شده باشد. این شرایط با آروغ زدن مکرر، معده درد، گاز یا نفخ همراهی می شود.
advertising