عوارض انواع نوشابه بر عملکرد مغز

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/20
عوارض انواع نوشابه بر عملکرد مغزماده شیرین مصنوعی مورداستفاده در نوشابه های گازدار موجب افزایش ریسک زوال عقل و سکته می شود. مصرف کنندگان این نوشابه های شیرین دارای چندین عامل پرخطر ابتلا به مراحل اولیه بیماری آلزایمر نظیر پیری زودهنگام مغز، حجم کوچک تر مغز، حافظه دوره ای ضعیف و هیپوکامپ کوچک تر بودند. افرادی که حداقل یک وعده نوشابه گازدار در روز می خوردند دارای حجم مغزی کوچک تری بودند.

اثر کافئین نوشابه بر مغز


یک اثر معمول نوشابه افزایش هوشیاری ذهنی است، ماده شیمیایی به نام کافئین فعالیت انتقال دهنده عصبی،آدنوزین را مسدود می کند. در شرایط عادی، آدنوزین خستگی را افزایش داده و برانگیختگی فیزیولوژیکی را کاهش می دهد. کافئین این فعالیت را مهار می کند و باعث افزایش هوشیاری ذهنی و کاهش جریان خون می شود.
کافئین نیز ترشح دوپامین را افزایش می دهد، که دوپامین یک ماده شیمیایی موجودر در مغز است که احساس لذت را افزایش می دهد. نوشیدن نوشابه می تواند خواب را مختل کند و باعث ایجاد واکنش های فیزیولوژیکی متعدد، از جمله افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و کاهش جریان خون به سیستم گوارشی شود. در دراز مدت، نوشیدن نوشابه می تواند باعث تغییراتی در مغز شود که شما را به کافئین معتاد می کند.

ارتباط بین مصرف نوشابه ، جنون ، حمله قلبی را نشان می دهد و به عبارت دیگر افرادی که سودا مصرف می کردند سه برابر بیشتر در معرض جنون یا سکته مغزی در مقایسه با کسانی بودند که از نوشیدنی ها اجتناب می کردند.
چرا ممکن است نوشابه رژیمی به خطرات سکته و جنون کمک کند، هرچند برخی تئوری ها وجود دارند، از جمله:
نوشابه رژیمی به گونه ای طراحی شده است که مغز را گول بزند و فکر کند که دوز اضافی گلوکز (سوخت مغز)را جذب می کند، اما در نهایت این حقه به ما بستگی دارد، زیرا مغز سازگار با دریافت گلوکز اضافه شده و به روش های دیگر جبران می کند.

نوشابه های رژیمی همچنین می تواند منجر به عدم تعادل در دل و روده ما شود که نتایج غیرقابل پیش بینی دارد. بنابراین، تئوری ذکر شده در بالا ممکن است در واقع داستان بزرگتری به ما بگوید، که باکتری ها به طور مداوم از دل و روده به مغز حرکت می کنند، که می دانیم با انتقال دهنده های عصبی تعامل دارند.
advertising