تاثیر مخرب نوشابه بر سلامت بدن

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/08/29
تاثیر مخرب نوشابه بر سلامت بدن

نوشابه عامل افزایش فشار خون است


فشار خون بالا یک عامل خطرزا برای بیماری قلب و عروق است. دانشمندان معتقدند که شکر زیاد در خون باعث به هم خوردن حالت عادی رگ‌ ها و میزان نمک در بدن می‌ شود. نوشیدنی ‌های رژیمی که با شیرین کننده‌ های مصنوعی شیرین شده باشند، چنین خطری را ندارند. مالکان صنعت نوشابه ‌سازی می‌ گویند که محصولات آن ها در صورتی که به اندازه مصرف شوند، خطری ندارند. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید که نباید هفته ‌ای بیش از 3قوطی 355میلی لیتری نوشابه مصرف کرد.
در مجموع به‌ نظر می ‌رسید کسانی که مقدار زیادی نوشیدنی ‌های شیرین شده با شکر مصرف می‌ کردند، رژیم‌ های غذایی بدتری داشتند و احتمال اضافه وزن آن ها بیشتر بود. اما صرف ‌نظر از این مسئله، ارتباط آن با فشار خون حتی پس از احتساب عواملی مثل وزن و قد، قابل توجه بود.

نوشابه هضم غذا را با مشکل مواجه می ‌کند


تقریبا همه مواد و ترکیبات موجود در نوشابه مضر هستند و هیچ ماده مفیدی در آن وجود ندارد. نوشابه‌ های بی ‌رنگ هم اگر چه فاقد رنگ‌ های شیمیایی هستند، مضرات زیادی دارند و مصرف آن ها توصیه نمی ‌شود. وی با بیان این که مصرف نوشابه با هدف هضم غذا و یا به عنوان نوشیدنی همراه غذا به هیچ وجه توصیه نمی ‌شود، افزود: دستگاه گوارش بدن برای هضم غذا نیازی به نوشابه ندارد و نباید با هدف تسریع هضم غذا نوشابه مصرف کرد. برخی افراد هم نوشابه را به عنوان یک نوشیدنی و برای خنک شدن بدن مصرف می‌ کنند که به این افراد نیز توصیه می ‌شود نوشیدنی‌ های سالم را جایگزین کنند.افرادی که با مشکل ترشح زیاد و یا کم اسید معده مواجه هستند باید با مراجعه به پزشک و درمان دارویی این مشکل را حل کنند و مصرف نوشابه نه تنها تاثیری در این زمینه ندارد، بلکه می ‌تواند عوارضی هم به همراه داشته باشد.پس از مصرف غذاهای چرب اگر نوشابه و یا هر مایع دیگری مصرف شود، موجب رقیق شدن اسیدهای گوارشی می‌ شود و درنتیجه هضم غذا با مشکل مواجه خواهد شد.
مصرف آب، شربت‌ های طبیعی، دوغ و ماءالشعیر به همراه غذا نسبت به نوشابه مضرات کمتری دارد ولی مصرف این مایعات به همراه غذا نیز توصیه نمی ‌شود.
مواد غذایی پس از مصرف در درون معده از نظر دمایی تعدیل می ‌شوند و به دمای مناسب برای هضم می ‌رسند، این در حالی است که مصرف نوشیدنی ‌های سرد به همراه غذا، تعدیل حرارت مواد غذایی را مختل می ‌کند که در نتیجه آن هضم غذا با مشکل مواجه می ‌شود.

نوشابه خطر سکته را افزایش می ‌دهد


مصرف مداوم و منظم نوشابه، خطر ابتلا به سکته را تا 61درصد افزایش می ‌دهد.

نوشابه می تواند منجر به کاهش عملکرد کلیه شود


در یک مطالعه 11ساله دانشکده پزشکی هاروارد، بین 3،318زن، محققان دریافتند نوشابه خطر عملکرد کلیه ها را بالا می برد.

نوشابه ریسک ابتلا به دیابت را بالا می برد


میزان بالای شکر در نوشابه باعث فشار پانکراس می شود و به طور بالقوه آن را ترک می کند و نمی تواند نیاز بدن به انسولین را حفظ کند. نوشیدن یک یا دو نوشیدنی قندی روزانه خطر ابتلا به دیابت نوع 2را تا 25% افزایش می دهد.

قوطی های نوشابه با بی پی ای پوشیده می شود


قوطی نوشابه حاوی (بی پی ای)است، که از بیماری های قلبی گرفته تا چاقی و مشکلات تولید مثل، ارتباط دارد.

نوشابه باعث خشکی بدن می شود


کافئین ادرار اور است و تولید ادرار را بیشترمی کند و باعث می شود بیشتر ادرار کنید. وقتی سلول های بدن خشک می شوند، به سختی مواد مغذی را جذب می کنند و همچنین برای بدن دشوار می شود تا مواد زائد را از بین ببرند.

اسید در نوشابه مینای دندان را از بین می برد


آزمون آزمایشگاه در مورد اسیدیته نوشابه نشان می دهد مقدار اسید در نوشابه مینای دندان را از بین می برد. سطح پ هاش در نوشابه می تواند 2.5 باشد

نوشابه خطر ابتلا به کبد چرب را افزایش می دهد


نوشابه ها و هر نوشیدنی شیرین دیگر به بیماری کبد چرب مرتبط است.

نوشابه ها باعث آسم می شود


نتیجه ی تحقیقات ثابت کرده است مصرف نوشابه باعث آسیب به ریه و افزایش ریسک ابتلا به آسم می شود.

نوشابه با سردرد ارتباط دارد


سردرد هم یکی دیگر از عوارض نوشیدن نوشابه است.
advertising