لپتین چیست

پزشکی و سلامتپزشکی

- 97/10/13
لپتین چیستپروتئین لپتین (leptin) که شانزده کیلو دالتون وزن دارد به وسیله بافت چربی (سفید) در بدن انسان ساخته و در خون رها می‌شود و از راه‌های مختلف موجب کاهش اشتها و افزایش مصرف می‌شود، در واقع مانع زیاد چاق شدن ما می‌شود.

افرادی که وزن کم می‌کنند، میزان لپتین کاهش پیدا می‌کند، چرا که بدن سعی می‌کند با این کاهش وزن مخالفت کند و از ذخایر انرژی خود (بافت‌های چربی) محافظت کند.

لپتین بر دستگاه عصبی مرکزی، به ویژه هیپوتالاموس، اثر می کند، مصرف غذا را کاهش می دهد و افزایش مصرف انرژی را تحریک میکند (Webber, 2003 ).

لپتین به وسیله سلول های چربی تمایز یافته (adipocytes) تولی می شود، اگرچه تولید ان به وسیله بافت های دیگر مانند سلول های معده، عضله اسکلتی، کبد، جفت (Boratta etal 2002 )،قلب (Green etal, 1995 ) و سلول های گرانولوز و کومولوس اوفروس (granulose & cumulus oophrus در تخمدان انسان (Cioffi etal 1997) و غدد شیری سینه در انسان (smith – Kiraim etal 1998 ) و در بافت پوششی دستگاه گوارش (Buyse etal, 2004) نیز نشان داده شده است.

به علاوه مشاهده شده است که لپتین رابطه مثبتی با شاخصه ی چاقی مانند توده چربی بدن و شاخص توده بدن (BMI) دارد.

مصرف موادغذائی مختلف نیز می تواند بر ترشح لپتین اثر گذارد. بالتاسی و همکارانش (Baltaci) (2003) مشاهده نمودند که کمبود روی در بدن، تأثیر منفی بر غلظت لپتین خون دارد و مصرف مکمل های روی نتایج مثبتی را به همراه دارد.
advertising