آیا دستگاه های ویبرو و کمربندهای لاغری در کاهش وزن مؤثر هستند

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/10/27
آیا دستگاه های ویبرو و کمربندهای لاغری در کاهش وزن مؤثر هستندآیا دستگاه های ویبرو جای ورزش را می گیرند؟ تبلیغات دستگاه‌های ویبرو که برای تناسب اندام استفاده می‌شود، چقدر واقعی است؟ آیا دستگاه های ویبرو جای ورزش را می گیرند؟ با شروع سفر انسان به فضا در قرن بیستم، دانشمندان متوجه شدند تراکم استخوان فضانوردان در فضا به‌طور واضحی کمتر می‌شود. درمان با لرزش روشی بود که برای بازگرداندن تراکم استخوان آن ها در راه بازگشت به زمین به‌کار گرفته شد. از این‌جا بود که محققان به فکر افتادند از این روش برای درمان پوکی استخوان سالمندان استفاده کنند.

تحقیقات بیشتر در این زمینه نشان داد که ارتعاش می‌تواند با ایجاد یک کشش رفلکسی در عضله انقباض مداومی ایجاد کند. متخصصان شوروی سابق، از این اصل برای بالا بردن قدرت عضلات در ورزشکاران استفاده کردند تا این‌که در 1970 دانشمندان روسی دریافتند که این ارتعاش می‌تواند قدرت و انعطاف‌پذیری عضله را زیاد کرده و زمان بهبود درد پس از نرمش را کم کند. سپس محققان غربی وارد گود شدند و از این وسیله برای ورزش، بازتوانی و کاهش درد استفاده کردند. این قصه ادامه یافت تا امروز که انواع مختلفی از دستگاه‌های ویبرو ساخته شده که عمدتاً برای تناسب اندام و تقویت عضلات به‌کار می‌رود و تبلیغا تشان را در خیلی جاها می‌توان دید. اما آیا این وسایل واقعاً تأثیری در تناسب اندام دارند؟

متأسفانه در عمل، هیچ معیار صحیحی برای استفاده از این وسایل و کاربرد آن برای افراد مختلف وجود ندارد و اگر هم دارد، در مراکز ورزشی اجرا نمی‌شود. اگرچه مربیان در سالن‌های ورزشی حضور داشته و در مورد تعداد حرکات و کاربرد آن برای تناسب اندام راهنمایی لازم را ارائه می‌دهند اما معمولاً کارشناسی وجود ندارد که با توجه به وضعیت جسمی و سوابق بیماری‌های شما، در انتخاب دستگاه مناسب و بی‌خطر برای سلامت‌تان، شما را راهنمایی کند. در نهایت این خود شما هستید که باید انتخاب کنید برای لاغر شدن از کدام وسیله استفاده کنید. پس بهتر است درباره جدیدترین دستگاه ویبرو که موجب شگفتی خیلی از کاربران شده است، چیزهایی بدانید.

دستگاه های ویبرو و کمربندهای لاغری چگونه عمل می کنند؟


نکته‌ای که این وسیله را برای کاربران خود جذاب کرده این است که با تعداد جلسات تمرین کمتر و طی دوره کوتاه‌تری می‌توانند به هدف خود یعنی تناسب اندام برسند. این مسئله باعث شده استفاده از این دستگاه، به‌خصوص برای افراد پرمشغله و مادران بچه‌های کوچک و هرکس دیگری که وقت کمی برای ورزش دارد، بسیار وسوسه‌انگیز باشد. یکی از جدیدترین مدل‌های این دستگاه که ۲۰تا ۵۰ بار در ثانیه و در سه جهت لرزش ایجاد می‌کند، نیروی جاذبه‌ای که بر بدن وارد می‌شود را زیاد می‌کند. این دستگاه مانند ورزش‌های هوازی (ائروبیک) عمل نمی‌کند بلکه سیستم آن بیشتر مانند یک وزنه‌برداری بدون وزنه است. در حال تمرین به نظر نمی‌آید که چه‌قدر این ورزش سخت است، اما وقتی که شرشر عرق سرازیر شده، یا وقتی لرزش متوقف می‌شود تازه متوجه می‌شوی که پاها و تنه چه فشاری را متحمل شده‌اند!

فکر می‌کنید چه احساسی به شما دست بدهد وقتی بدنتان مانند ژله و با سرعت ۲۰ تا ۵۰ بار در ثانیه در سه جهت بلرزد؟ احساس خوشایندی نخواهد بود، اما اگر بدانید که با این لرزش به زیبایی و تناسب اندامی- که مدتهاست برای رسیدن به آن زحمت می‌کشید دست خواهید یافت، احتمالاً نظرتان عوض می‌شود. این دستگاه با استفاده از لرزش، عضلات را سفت کرده و حتی طرفدارانش معتقدند که برای افزایش انعطاف‌پذیری و قدرت بدن، بالا بردن عملکرد ریه و پاها، کاهش درد و فشار اضافی عضلات هم کاربرد دارد. حتی آن ها ادعا می‌کنند که این دستگاه می‌تواند عضله بسازد و پوکی استخوان را درمان کند.

با این حال عده‌ای از محققان از خطرات احتمالی این دستگاه از کمردرد گرفته تا تخریب غضروف‌ها خبر می‌دهند و حتی معتقدند لرزش‌های شدید می‌تواند به مغز هم آسیب برساند. این گروه از محققان می‌گویند علم هنوز آن‌قدر در این‌باره بررسی نکرده که در مورد عواقب درازمدت استفاده از این دستگاه نظر بدهد. البته سازمان فضایی آمریکا، ناسا، استفاده از دستگاه ویبرو را به عنوان ابزاری برای کاستن از اتروفی ماهیچه و از بین رفتن سلول‌های استخوانی در سفرهای طولانی فضانوردان در حالت بی‌وزنی، مورد بررسی قرار داده و متوجه شده که استفاده از صفحه لرزان می‌تواند فعالیت ماهیچه‌ها را زیاد کند اما این‌که آیا می‌تواند باعث افزایش سرعت دویدن یا پرش بلندتری در کاربران شود، هنوز مشخص نیست.

توضیحات دکتر درستی رئیس انستیتو تغذیه ی ایران در مورد دستگاه های ویبرو و کمربندهای لاغری


کمربندهای لاغری تنها باعث چروک و کوچک شدن اندازه ی سلول ‌ها به طور موقت می‌ شوند و تاثیری در کاهش وزن ندارند. دکتر درستی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا واحد علوم پزشکی ایران گفت: برخی از تجهیزات از جمله کمربندهای لاغری وجود دارند که ادعا می ‌شود استفاده از آن ها باعث لاغری می ‌شود، اما در واقع این کمربندها با وارد کردن شوک‌ های برقی خفیف به شکم فرد، گرمای موضعی در محل ایجاد کرده و باعث تعریق در ناحیه کمر و شکم می‌ شوند.

دکتر درستی تصریح کرد: این لاغری موضعی و چروکیده شدن سلول‌ ها باعث مرگ تعدادی از آن ها شده و به بدن فرد صدمه وارد می ‌کند.وی با اشاره به این که هیچ یک از این اعمال به طور واقعی نمی‌ تواند چربی‌ های موجود در شکم را بسوزاند، ادامه داد برای کاهش وزن واقعی، تغییر در شرایط زندگی و روش و مقدار مصرف غذا مورد نیاز است

توضیحات دکتر تیرنگ نیستانی در مورد دستگاه های ویبرو و کمربندهای لاغری


به طور کلی انباشت چربی در بدن به دلیل توازن انرژی در بدن رخ می‌دهد و در صورتیکه مقدار کالری بدست آمده از سوزاندن ماده غذایی در بدن بر پایه فعالیت روزانه بیشتر باشد، مازاد آن به توده چربی تبدیل و در بدن ذخیره می‌شود.وی افزود: توده چربی تنها با افزایش فعالیت روزانه و بر هم خوردن تعادل انرژی وافزایش سوخت و ساز بدن، به مرور زمان کاهش و از بین می‌رود. این متخصص تغذیه با اشاره به کمربندهای لاغری موجود در بازار تصریح کرد: کمربندهای لاغری موجود در بازار به دو صورت تکانه‌های الکتریکی و لرزش موضعی دور شکم با ادعای شکستن و دفع چربی‌ها وجود دارند.

وی ادامه داد: دسته اول کمربندهای لاغری، به دلیل تکانه‌های الکتریکی موجب تقویت ماهیچه‌ها می‌شوند و تأثیری در شکستن و از بین بردن چربی‌ها ندارندتقویت عضله به معنای کاهش بافت چربی نیست و برای از بین بردن این بافت باید فعالیت روزانه را افزایش و رژیم غذایی و میزان دریافت کالری را کاهش داد.

نیستانی گفت: دسته دوم کمربندهای لاغری لرزشی موضعی نیز در کاهش چربی‌ها تأثیری ندارند و برای این کار تنها به توازن منفی انرژی نیاز است البته در افرادی بافت چربی زیادی دارند و جریان خون در این بافت کم و نسبت به کاهش وزن مقاوم است لرزش این کمربندها می‌تواند به تسریع جریان خون کمک کند و فرد با رعایت رژیم غذایی مناسب و داشتن فعالیت بدنی مناسب می‌تواندکاهش وزن داشته باشد. این متخصص تغذیه اظهار داشت: این کمربندها از لحاظ پزشکی ممکن است باعث تقویت و افزایش جریان خون در بافت چربی شود ولی تاکنون مطالعه ای مبنی بر تأثیر این کمربندها بر لاغری نشده است. وی افزود: این ادعا که کمربندهای لرزشی باعش شکستن چربی ها می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و راهی برای دفع یا جذب چربی شکسته شده از طریق ادرار، مدفوعٰ، روده و تعریق وجود ندارد.
advertising