بهترین فواید دویدن برای سلامت بدن

پزشکی و سلامتتناسب اندام

- 97/09/25
بهترین فواید دویدن برای سلامت بدنفواید دویدن تنها به سلامت روان خلاصه نمی شود، بلکه تأثیر بسزایی بر تقویت و سلامت بدن دارد. کنترل وزن، عضله سازی، کاهش فشار خون، کند شدن روال پیری و خواب بهتر از جمله فواید دویدن هستند. شاید خیلی عجیب باشد که دویدن روی افزایش مهارت کنترل و هماهنگی نیز مؤثر است چرا که هنگام دویدن بروی بعضی از جاده های غیر آسفالت، دونده باید تمام حواس و کنترل خود را حفظ کند تا احیانا” با موانعی همچون سنگ، ریشه های درختان و … برخورد نکند و این خود مهارت خاص نیاز دارد. حتی دونده های حرفه ای در مسیر های صاف و خط کشی شده باید کاملا تمرکز داشته باشند که از مسیر خارج نشوند.

دویدن با وجود اینکه یک ورزش ساده است و نیاز به امکانات زیادی ندارد اما فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. دویدن تأثیر زیادی در حفظ و تقویت سلامت روح و روان انسان دارد. طبق آمار بیشتر دونده های ورزشکار دارای روحیه ای شاد هستند و علت آن ترشح هورمون اندروفین است که باعث نشاط و شادابی می شود. یکی دیگر از تأثیرات این ورزش کاهش استرس است. شما هر جا که باشید کافیست یک جفت کفش مناسب دویدن به همراه داشته باشید تا نهایت استفاده را از دویدن ببرید. در این مطلب اینفوگرافی از ۱۰ فایده دویدن را برای شما آماده کرده ایم که به خوبی شما را با این ورزش محبوب آشنا می کند.

همانند بقیه ورزش‌ها، بهتر است قبل از دویدن ابتدا بدن را گرم کنید و سپس به آهستگی شروع به دویدن کنید. بهتر است ا ابتدا با سرعتی بدوید که در آن سرعت، هنوز قادر باشید با اطرافیان خود صحبت کنید. اگر به تازگی قصد دویدن دارید، همین روال را ادامه دهید تا زمانی که توانایی شما بالا می رود. سپس سعی کنید در هر بار دویدن، مدت زمان دویدنتان را یک تا دو دقیقه افزایش دهید تا زمانی که قادر باشید به مدت ۳۰ دقیقه، ۳ بار در هفته بدوید. سعی نکنید مدت زمان دویدنتان را بیش از ۱۰ درصد در هفته افزایش دهید، حتی اگر احساس خوبی از این کار داشتید. در پایان دویدن، سعی کنید گرما را به آرامی از بدنتان خارج کنید. این کار را می‌توانید با آهسته‌تر کردن تدریجی سرعتتان و در ادامه با یک دویدن آهسته و سپس پیاده‌روی انجام دهید تا زمانی که ضربان قلب و تنفس شما به حالت طبیعی باز گردد. سعی کنید وقتی که هنوز بدنتان گرم است، حرکات کششی را نیز انجام دهید

کمک به کاهش وزن


سوزاندن 705 تا 865 کیلو کالری در ساعت.تحرک شما در دویدن باعث سوزاندن چربی می شود.

سلامت روان


بدن مواد شیمیایی ترشح می کند که باعث خوشحالی می شود.

کاهش عوارض آسم


به تقویت ریه کمک می کند

جلوگیری از فشار خون بالا


گردش خون را بالا می برد و در حالی که به تناسب اندام شما کمک می کند موجب کاهش و حفظ فشار خون شما می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن


اگر اهل دویدن هستید از بیماری های عمومی و جزئی در امان هستید.

افزایش قدرت بدنی


دویدن علاوه بر افزایش قدرت و عضلانی کردن اندام تحتانی،تاندون و لیگامنت ها را نیز قوی می کند.

افزایش تراکم استخوان ها


بدن هنگامی که در تنش باشد،مواد معدنی ضروری به استخوان ها می فرستد تا آن ها را قوی کند.دویدن نیز یک موقعیت تنش زا برای بدن است.بنابراین به افزایش تراکم استخوانی در طول زمان کمک می کند.

افزایش قدرت و ثبات


با افزایش قدرت در لیگامنت،تاندون و عضلات، احتمال آسیب به مفصل ران،زانو و مچ پا کاهش می یابد.

مدیریت فردی


دویدن مساوی است با افزایش اعتماد به نفس و مدیریت عالی زندگی

کاهش آثار و عوارض دیابت


کمک به سلامت خون و حفظ سطح قند خون
advertising