چگونه از جواهرات مروارید خود نگهداری و مراقبت کنیم

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/11
چگونه از جواهرات مروارید خود نگهداری و مراقبت کنیمتمایل به استفاده از مروارید به ویژه در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.به طوری که جواهرات مزین شده به این سنگ معدنی دریا حتی در جعبه جواهر کسانی که قبلا معتقد بودند مروارید از مد افتاده است هم یافت می شود.صرف نظر از نوع جواهرات , مرواریدها نیازمند مراقبت ویژه ای هستند که اگر درست انجام نشود ممکن است به مات شدن سطح مروارید یا پوسته پوسته شدن و ترک سطح خارجی آن منجر شود.پس چگونه می توان زیبایی یک مروارید را حفظ کرد؟در ادامه چند نکته مفید را توضیح داده ایم:

راهنمای مراقبت و نگهداری از مروارید


1.جواهرات مرواریدی را در یک جعبه یا یک کیسه مخملی نگاه دارید.محل نگهداری دارای دمای ثابت و رطوبت معقول باشد.در کنار این ها نظافت مروارید را هم در نظر بگیرید.زیورآلات مروارید را درون کیسه‌های پلاستیکی نگذارید، بلکه همیشه آنها را درون جعبه یا پارچه ابریشمی که موقع فروش همراهشان عرضه می‌شود بپیچید تا سالم بمانند.

2.مروارید به عنوان یک متریال طبیعی بسیار نرم‌تر از دیگر سنگ‌های قیمتی است و به‌همین خاطر بسیار سریع‌تر هم خراش بر می‌دارد.پس جواهرات مرواریدی را در جعبه هایشان طوری قرار دهید که دانه ها با یکدیگر برخورد نکنند. هرگز مرواریدهای خود را با دیگر جواهرات در کنار هم نگهداری نکنید زیرا به‌راحتی خراش بر می‌دارند. حتی ممکن است سنگ‌های قیمتی به سطح مروارید آسیب وارد کند.مرواریدها را همراه با جواهرات دیگر نیندازید , فلز یا هر نوع سنگ به آسانی سطح مروارید را خراش می دهد.

3.از تماس مروارید ها با اسپری , عطر و کرم جلوگیری کنید.اول از مواد آرایشی خود استفاده کنید بعد از تمام شدن کار خود جواهرات را بیاندازید.همیشه پس از در آوردن زیورآلات ساخته شده از مروارید، آن را با دستمال نخی نرم تمیز کنید. همچنین بد نیست با محلول رقیق آب و صابون آن را بشویید و پس از خشک کردن در جعبه مخصوصش قرار دهید.

4.سرکه مروارید را نابود می کند , بنابراین اگر کمی سس سالاد روی انگشتر مرواریدتان ریخت , فورا آن بشورید.

5.اسید موجود در عرق بدن انسان، مروارید را از بین می‌برد و تخریب می‌کند. به همین دلیل سعی کنید از مروارید به‌گونه‌ای استفاده کنید که در تماس مستقیم با پوست شما نباشد.
چگونه از جواهرات مروارید خود نگهداری و مراقبت کنیم
6.توصیه می شود که گهگاهی محصولات مرواریدی را بشورید , البته هرگز از مایع ضدعفونی کننده , هرچند مخصوص مروارید باشد , استفاده نکنید.به جای آن مروارید ها را با آب گرم و صابون به کمک یک اسفنج نرم بشورید.همچنین می توانید از یک صابون با غلظت خیلی کم استفاده کنید.هرگز مروارید را با شوینده‌های شیمیایی نشویید زیرا باعث از بین رفتن درخشندگی سطح مروارید خواهد شد. به‌ویژه شوینده‌هایی که سفیدکننده یا آمونیاک در خود دارند.

7.در صورت آسیب کم به سطح مروارید میتوان با پولیش دادن (صیقل دادن) آن را به حالت اولیه اش بازگرداند.اگرچه بهتر است این کار را به یک حرفه ای بسپارید , خود شما هم می توانید با کمک یک پارچه نرم مخصوص جواهرات خراش های کوچک را از بین ببرید.این را هم در نظر بگیرید که با این کار در واقع یک لایه از سطح مروارید را از بین می برید و اگر صدف مروارید نازک باشد , ضرر بزرگتری هم به مروارید وارد خواهید کرد.

8.زنجیر گردنبندهای مروارید باید مرتب عوض شود, مخصوصا اگر از آن زیاد استفاده می کنید.بین هر دو مروارید باید یک گره وجود داشته باشد.این گره از ساییده شدن مروارید ها به هم , که سطح مروارید ها را خراب می کند ,خودداری می کند.همچنین این گره ها از پخش شدن مروارید ها به اطراف در صورت پاره شدن زنجیر جلوگیری می کنند.گردنبندهای مروارید هر چند سال یک بار باید باز شده و دوباره سرهم شوند. برای پیشگیری از ساییدگی بیشتر جواهرسازان دانه‌های مروارید را در نخ‌های ابریشمی به هم وصل می‌کنند.

9.از جواهرات مروارید خود زیاد استفاده کنید ، مروارید ها توجه را دوست دارند.

10.هرگز مروارید را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید زیرا حاوی مواد طبیعی و آب است و دمای زیاد موجب ترک خوردن و شکستن آن می‌شود.
advertising