مروارید چیست و انواع مروارید و خواص آن کدام است

مد و زیباییجواهرات

- 97/09/02
مروارید چیست و انواع مروارید و خواص آن کدام است

مروارید چیست؟


مروارید گوهری است که در اعماق اقیانوس ها رشد کرده و بدون نیاز به تراش و صیقل از زیبایی منحصر به فردی در میان جواهرات برخوردار است.کلمه مروارید ریشه ای لاتین داشته و ریشه آن از کلمه پرنا (perna) که نوعی صدف می باشد و همچنین سفارولا (sphaerula) به معنی کروری شکل گرفته شده است.مروارید توسط جانوران نرم تن که ما آن را صدف می نامیم و گاها توسط حلزون ها به وجود می آید.هنگامی که جسم خارجی وارد صدف شد، صدف به منظور دفع آن، موادی از خود ترشح می کند که از جمع شدن این مواد مروارید تشکیل می شود.به صورت تخصصی تر روند تشکیل یک مروارید به این صورت است که ماده ای شاخی به نام کنچیولین به صورت لایه های بسیار نازک و متحد المرکز دور هسته ای از جسم بیگانه ترشح می شود و روی آن را ماده ای به نام مادر مروارید که کربنات کلسیم می باشد، می پوشاند.

انواع شکل و رنگ مروارید


شکل اصلی مروارید گرد و کره مانند می باشد هرچند مروارید به شکل‌های دیگری نیز مانند گلابی و دکمه و حتی شکل‌های نامنظم هم دیده می‌شود.مروارید به رنگ های سفید، صورتی، نقره ای ، کرم ، طلایی، آبی ، سیاه می باشد. در آبهاي بسيار شور مرواريدهاي داراي رنگ كرم بسيار فراوان‌تر از ساير رنگها ديده مي‌شوند. مرواريدهاي حاصل از آبهاي شيرين تيره‌تر از انواع بدست آمده از آبهاي گرم هستند.
مروارید چیست و انواع مروارید و خواص آن کدام است

خواص درمانی و فواید و مزایا مروارید


سنگ مروارید علاوه بر ظاهر بیرونی زیبا و چشم‌نواز دارای خواص باطنی و اثرات درمانی بسیاری است و از گذشته‌های دور به عنوان جواهری گرانبها در میان زیورآلات استفاده میشده است. مروارید سنگی شفاف و براق است و در طب سنتی همانند خواص درمانی سنگ فیروزه، خواص درمانی زمرد و یاقوت از آن به عنوان مفرح قلب و روح، دور کننده امراض و درمان بسیاری بیماری‌های فکری و روحی یاد کرده‌اند. برای اشنایی با خواص درمانی مروارید و نحوه تشکیل این سنگ با ستاره همراه باشید.به طورکلی مروارید برای درمان بسیاری از بیماری های داخلی و ناراحتی‌های فکری و روحی مفید است. برخی از مهمترین خواص درمانی مروارید عبارتند از:
در سنگ درمانی از مروارید برای درمان بیماری های معده، قلب، جگر، جنون، بواسیر و یرقان استفاده میشود.
استفاده از مروارید برای بیماری های دستگاه مجاری ادارار و کلیه مفید است و به دفع سنگ کلیه کمک میکند.
استفاده از مروارید برای درمان خارشهای درونی مفید است، همچنین این سنگ زیبا برای درمان جوش، كورك و حساسیت پوستی بسیار موثر است.
تنظیم غدد درون ریز و کاهش التهابات دستگاه تناسلی در زن و مرد از دیگر خواص درمانی مروارید است.
از مروارید برای معالجه استفراغ، بوی بد دهان و سر درد در طب سنتی استفاده میشود.
همراه داشتن مرواريد جهت درمان بيماری های گواتر و غده های چربی مفيد است، به این منظور توصیه میشود یک قطعه مرواريد صيقل داده نشده را بر روی چاکرای پنجم (گلو) قرار دهيد.

مروارید های پرورشی


مرواریدهایی هستند که انسان به نحوی در رشد و پرورش آنها دخالت دارد و بر خلاف مرواریدهای طبیعی تنها از یک لایه خارجیNacre درست شده‌اند و هسته مرکزی آن از جنس کفه سخت صدف می‌باشد. از آنجایی که این دسته از مرواریدها با کمک انسان درست شده‌اند تماماً از جنس Nacre نبوده و زمان بسیار کوتاه‌تری صرف تولید و پرورش آن‌ها توسط صدف شده است، در نتیجه از قیمت‌های بسیار کمتری نسبت به مرواریدهای طبیعی برخوردار هستند.در قرن بیستم پرورش مروارید نیز رایج شد. برای تهیه مروارید پرورشی (که گاه مروارید مصنوعی نیز نامیده می‌شود) با سوراخ کردن پوسته صدف، یک قطعه مروارید بسیار کوچک را در درون صدف قرار می‌دهند تا جانور لایه‌هایی به دور آن ایجاد کند.مرواریدهای پرورشی به دو گروه مهم آب شور و آب شیرین و هریک به سه دسته تقسیم می‌شوند.

مروارید های پرورشی آب شور شامل:


1.مرواریدهای پرورشی Akoya که به قطر 2تا11 میلی‌متر هستند.
2.مرواریدهای پرورشی تاهیتی که به قطر 8تا14 میلی‌متر هستند.
3.مرواریدهای پرورشی دریای جنوب که به قطر 2تا18 میلی‌متر هستند.

مروارید های پرورشی آب شیرین شامل:


1.مرواریدهای پرورشی آب شیرین چین
2.مرواریدهای پرورشی آب شیرین ژاپن
3.مرواریدهای پرورشی آمریکا و کشورهای دیگر هستند.
مرواریدهای پرورشی آب شیرین می‌توانند اندازه‌ای به قطر 4تا 11میلی‌متر داشته باشند.

عوامل تأثیر گذار در کیفیت و قیمت مروارید ها


مرواریدها چه از نوع طبیعی و چه از نوع پرورشی می‌توانند، همانند سنگ‌های رنگی به رنگ‌ها و کیفیت‌های مختلفی در بازارهای جهانی یافت شوند که تأثیر به‌سزایی در قیمت آن‌ها دارد. چند عامل بر بهای مرواریدها تأثیرگذار است که عبارتند از:

اندازه مروارید


مرواریدهای بزرگ‌تر نسبت به نوع کوچک‌تر از قیمت بیشتری برخوردارند.

شکل مروارید


مرواریدها می‌توانند به اشکال متفاوتی تشکیل شوند ولی مرواریدهای گرد و غلطان از اشکال دیگر گران‌بهاترند.

رنگ مروارید


به دلیل آن که مرواریدها توسط گونه‌های مختلفی از صدف‌ها تشکیل می‌شوند و محل پرورششان متفاوت است، دارای رنگ‌های مختلفی هستند. برای مثال مرواریدهای Akoya با رنگ سفید و هاله صورتی و یا مروارید تاهیتی با رنگ بادمجانی از نمونه رنگ‌های گرانبهای مرواریدهای پرورشی هستند.

جلا مروارید


اگر مرواریدی از کیفیت و ضخامت Nacre خوبی برخوردار باشد، جلای آن مروارید هم افزایش می‌یابد.

کیفیت و ضخامت Nacre سطحی مروارید


هرچه سطح مروارید عاری از مشکلات سطحی باشد از کیفیت بهتری هم بهره‌مند بوده و در نتیجه از جلای بهتری برخوردار خواهد بود.کیفیت و ضخامت Nacre باعث افزایش جلا، استحکام و زیبایی مروارید می‌شود.

روش‌ های مراقبت از مروارید


مرواریدها از سختی پایینی برخوردار بوده و به همین دلیل باید در نگه‌داری آن ها دقت و از برخورد آن‌ها با اجسام سخت‌تر جلوگیری کرد. به همین علت آن‌ها را با جواهرات دیگر در یک مکان نگه‌ ندارید.مرواریدها متخلخل بوده و موادی مانند چربی، اسید و حتی عرق بدن را به خود جذب می‌کنند. به خاطر داشته باشید مرواریدها نباید با مواد آرایشی، عطر، اسپری مو و حتی عرق بدن تماسی داشته باشند چون باعث تغییر رنگ مروارید و یا حتی فاسد شدن آن‌ها می‌شود. بهتر است بعد از هر بار مصرف آن‌ها را با دستمال نرم تمیز کرده و به تنهایی در جای خود قرار دهید.از شستشوی مرواریدها با مواد شوینده، قرار دادن آن‌ها در معرض بخار جداً خودداری نمایید.بین مرواریدهایی که به صورت رشته می‌باشند باید حتماً گره‌هایی وجود داشته باشد تا از سایش مرواریدها به یکدیگر جلوگیری شود. به همین علت رشته‌های مرواریدهای طبیعی و پرورشی با کیفیت خوب دارای گره‌هایی مابین مرواریدها هستند.

عوامل ایجاد رنگ در مروارید


اصولا در ایجاد رنگ مروارید چهارعامل اصلی را می‌توان سهیم دانست:
1.وجود کانی نمک در آب دریا که بستگی به نوع خاکستر دریا دارد.مثلا فلز آهن رنگ قهوه‌ای، آزوریت رنگ آبی و اسمیتسونیت رنگ خاکستری به مروارید می‌دهد. مرواریدهای کرم یا حتی طلایی رنگ، اغلب درصد زیادی کربنات منیزیوم با اکسیدآهن و آلومینیوم دارند. مرواریدهای سفید درصد ناچیزی کربنات منیزیم داشته و تقریبا فاقد اکسیدآهن یا آلومینیوم هستند.
2.درصد شوری آب در رنگ موثر است. در آب‌های بسیار شور، رنگ مرواریدها همیشه کرم است.
3.اگر مقدار پلانکتون موجود در آب زیاد باشد، مرواریدها زمینه‌ای از سبز روشن خواهند داشت مانند مرواریدهای استرالیایی.
4.حرارت آب دریا نیز باعث افزایش سرعت اعمال متابولیسم در بدن حیوان شده و لایه‌های کربنات کلسیم ضخیم‌تر می‌گردد و به این دلیل بدون توجه به رنگ، شدت درخشش کاهش یافته و مروارید به صورت نیمه مات دیده می‌شود.به‌طور کلی رنگ مروارید می‌تواند همه نوع زمینه رنگین از سفید پاک تا سیاه را شامل شود. مروارید سیاه رنگ به علت عدم زمینه رنگی دیگری تشکیل می‌شود.

دلایل ایجاد بعضی از رنگ‌ ها به قرار زیر است:


صورتی: به دلیل تداخل پرتوهای نور در لایه‌های درونی.
سفید، نقره‌ای: در نتیجه بازتاب نور از لایه‌های درونی.
زرد، ارغوانی مایل به زرد و سیاه: به دلیل وجود عوامل رنگ‌زا در آلبومین بستر مروارید پرور.

مرواریدها به عنوان زینت در گردنبند مروارید، آویز مروارید، انگشترمروارید، گوشواره مروارید و دستبند مروارید مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که گونه مروارید خليج فارس يكي از باارزش‌ترين انواع مرواريد در جهان است.
advertising