نحوه تمیز کردن جواهرات و فلزات گران بها

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/11
نحوه تمیز کردن جواهرات و فلزات گران بهاصرف نظر از نوع جواهرات و زیورآلات خود، می توانید با استفاده از روش های ساده و مقرون به صرفه، آن ها را تمیز کنید و برق بیندازید. چیز هایی که برای تمیز کردن جواهرات و بدلیجات خود نیاز دارید، در اکثر آشپزخانه ها یافت می شود. با این حال، هر یک از جواهرات و زیورآلات خود را باید به شیوه ی خاصی تمیز کنید. در این مقاله، نحوه ی تمیز کردن طلا، نقره، مروارید، الماس، سنگ های قیمتی و زیورآلات آبکاری شده را که دارای سنگ های مصنوعی هستند توضیح می دهیم.

نحوه تمیز کردن و شستشو نقره


نقره را زیر شیر آب گرم تمیز کنید. از آب داغ برای تمیز کردن نقره استفاده نکنید. اگر می خواهید چندین نقره را تمیز کنید، هر یک از آن ها را جداگانه زیر آب گرم بگیرید. بعد از تمیز کردن نقره، آن را به دقت بررسی کنید و مطمین شوید که سنگ های آن نیفتاده است.بعد از آنکه نقره جات خود را با آب گرم شستوشو داید، آن ها را با یک پارچه نرم مخصوص جواهرات تمیز کنید تا براق شوند. برای پولیش نقره با استفاده از پارچه، از حرکات دایره ای و آهسته استفاده کنید. مطمئن شوید که تمام قسمت های نقره جات شما خشک شده است.اگر روش های قبلی موثر نبودند، می توانید از مایع تمیز کننده نقره استفاده کنید. تمیز کننده نقره را با استفاده از یک مسواک نرم به آرامی به نقره بمالید. در نهایت، نقره جات خود را با یک پارچه پولیش جواهرات که در جواهر فروشی ها موجود است تمیز کنید.می توانید به جای مایع تمیز کننده نقره، از پارچه های مخصوص پولیش نقره استفاده کنید.

نکات نگهداری از نقره


قبل از شنا یا سونا، نقره جات خود را درآورید. به خاطر داشته باشید که هوا و نور، نقره شما را تیره می کنند. موقع باغبانی و شستن ظروف، از انگشتر نقره استفاده نکنید. مواد شوینده و شیمیایی می توانند به نقره جات شما آسیب برسانند.اگر از زیورآلات نقره استفاده نمی کنید، آن ها را در جای مخصوص به خود نگهداری کنید تا تیره و دچار خط و خش نشوند.همیشه اول عطر بزنید و آرایش کنید و سپس جواهرات نقره را به تن کنید.
نحوه تمیز کردن جواهرات و فلزات گران بها

نحوه تمیز کردن و سشتشو طلا


دو فنجان آب گرم را با چند قطره مایع ظرفشویی داخل کنید و طلاهای خود را به مدت پانزده دقیقه در آن قرار دهید.پس از آنکه طلاهای خود را به مدت پانزده دقیقه در محلول قرار دادید، آن ها را خارج کرده و توسط یک مسواک نرم به آرامی تمیز کنید. سعی کنید از حرکات دایره ای و آهسته استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که برس های زبر، به طلاهای شما خط و خش می اندازد.سپس جواهرات طلا را زیر آب گرم بگیرید تا تمیز شود. طلاهای خود را به خوبی بشویید تا تمام بقایای چربی و آلودگی از آن جدا شود. پس از آنکه طلاهای خود را با آب گرم شستید، از یک پارچه نرم برای خشک کردن آن استفاده کنید. سپس طلای خود را در محل مناسب مثل جعبه جواهرات نگهداری کنید تا دچار خط و خش نشود.اگر روش قبلی برای تمیز کردن طلا موثر نبود، از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک، یک محلول قوی ست. از این رو باید به دقت از آن استفاده کنید. شش قسمت آب را با یک قسمت آمونیاک داخل کنید. طلا را حداکثر به مدت یک دقیقه در این محلول قرار دهید. اگر طلا را بیشتر در این محلول قرار دهید، به آن آسیب می رسد. سپس طلا را به خوبی با آب بشویید تا تمام بقایای آمونیاک از آن پاک شود. از این روش فقط برای تمیز کردن های اساسی استفاده کنید.اگر زیاد ار این روش استفاده کنید، طلای شما رنگ خود را از دست می دهد و به آن آسیب می رسد.قبل از استفاده از این روش، از جواهر فروش خود سوال کنید که آیا آمونیاک به طلاهای شما و سنگ های آن آسیب می رساند یا خیر.

تمیز کردن و شستشو الماس و سنگ های جواهر


ابتدا مطمئن شوید که سنگ ها در جای خود محکم هستند. بعضی اوقات، تنها چیزی که سنگ ها را نگه داشته است، بقایای چرک و چربی ست. هیچوقت سنگ های قیمتی را در سینک ظرفشویی یا امثال آن که امکان رد شدن سنگ از آن وجود دارد تمیز نکنید. اگر سنگ جواهرات شما شل شده است، ابتدا آن را نزد جواهرساز ببرید تا سنگ را برای شما محکم کند.

تمیز کردن و شستشو الماس و پلاتین


برای تمیز کردن الماس، یک فنجان آب را با یک چهارم فنجان آمونیاک داخل کنید. هیچوقت الماس را مستقیما در این محلول قرار ندهید. در عوض، یک مسواک را به این محلول آغشته کرده و الماس را با استفاده از آن تمیز کنید. سعی کنید تمام قسمت های جواهر خود را با مسواک تمیز کنید تا ذرات چربی از آن جدا شود. اگر فلز جواهر شما پلاتین است، این روش می تواند علاوه بر الماس، پلاتین را هم تمیز کند.مسواک شما باید فقط برای تمیز کردن جواهرات استفاده شود. از این رو نمی توانید از مسواکی که برای شستن دندان ها به کار می رود استفاده کنید.

تمیز کردن و شستشو جواهرات و سنگ های قیمتی


برای تمیز کردن سنگ های قیمتی دیگر مثل یاقوت سرخ و کبود، چند قطره مایع ظرفشویی را داخل دو فنجان آب بریزید.سپس جواهرات خود را به مدت بیست دقیقه داخل این محلول قرار دهید. می توانید به جای مایع ظرفشویی، از شامپو بچه استفاده کنید.پس از آنکه جواهر خود را با محلول مناسب تمیز کردید، آن را زیر شیر آب گرم بشویید تا تمام بقایای محلول و چرک و چربی از آن جدا شود. اگر چند جواهر را تمیز کرده اید، هر یک از آن ها را جداگانه و به خوبی با آب گرم شست و شو دهید. سپس الماس یا سنگ های طبیعی دیگر را روی یک پارچه نرم قرار دهید تا خشک شوند. پس از خشک شدن، آن ها را در یک محل امن و مناسب قرار دهید.اگر جواهر شما آن طور که می خواهید تمیز نشده است، از محصولات تجاری که برای تمیز کردن جواهر به کار می رود استفاده کنید. قبل از تمیز کردن جواهر، از جواهر فروش سوال کنید که آیا تمیز کننده ی مورد نظر برای جواهر شما مناسب است یا خیر.هر یک از تمیزکننده های تجاری، دارای راهنمایی مخصوص به خود هستند. از این رو قبل از استفاده از آن ها، راهنما را به خوبی مطالعه کنید.

تمیز کردن و شستشو مروارید طبیعی و پرورشی


چند قطره شامپو را با یک فنجان آب داخل کنید. تمام انواع شامپو برای این کار مناسب هستند. شامپو و آب را داخل یک ظرف دیگر بریزید و هم بزنید تا کف کند.مرواریدها را مستقیما داخل محلول قرار ندهید. در عوض از یک برس کوچک آرایش برای تمیز کردن مرواریدها استفاده کنید. برس آرایش را داخل محلول قرار دهید و مرواریدها را تک تک با آن تمیز کنید. همه ی قسمت های مروارید و حتا قسمت هایی که نزدیک نخ است را تمیز کنید.مرواریدها را با استفاده از یک پارچه مرطوب به آرامی تمیز کنید. سپس جواهرات مروارید خود را روی یک پارچه نرم قرار دهید و اجازه دهید تا به خودی خود خشک شود.مرواریدها شکننده هستند و مواد شیمیایی به آن ها آسیب می رسانند. همیشه اول عطر بزنید و آرایش کنید و پس از آن از جواهرات مروارید طبیعی یا پرورشی استفاده کنید. اگر مروارید شما در محیط های دود آلود قرار داشت، فورا آن را تمیز کنید.
advertising