روکش رادیوم چیست و در زیورآلات چه کاربردی دارد

مد و زیباییجواهرات

- 97/10/28
روکش رادیوم چیست و در زیورآلات چه کاربردی داردرادیوم یک عنصر فلزی است که دارای خواص رادیو اکتیو نیز بوده و به همین دلیل از درخشندگی بالایی برخوردار است. این فلز از خانواده‌ی پلاتینوم و بسیار گران‌بها است و از آن در صنعت رنگ سازی و ایزوتوپ‌های پزشکی و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شود. به علاوه، با توجه به درخشندگی قابل توجهی که دارد در صنعت جواهر سازی و ساخت زیورآلات نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. از این فلز به عنوان روکش فلزات دیگری از جمله استیل و سنگ‌های قیمتی از جمله الماس نیز استفاده می‌شود. رادیوم یک فلز ضد حساسیت است. درنتیجه، افرادی که دچار آلرژی هستند به سادگی و با اطمینان خاطر می‌توانند زیورآلات آبکاری شده با رادیوم را به کار برند. روکش رادیوم از سیاه یا سبز شدن نقره جلوگیری کرده واصطلاحاً رنگ آن را ثابت می‌کند. این نوع روکش به نقره و سنگ‌های قیمتی همچون الماس، درخشندگی و جلای خاصی می‌بخشد و زیبایی و دوام آن‌ها را پایدارتر می‌نماید.
روکش رادیوم چیست و در زیورآلات چه کاربردی دارد

رادیوم این روکش دوست داشتنی


روکش رادیوم، اگر بر روی فلزی کشیده شود آن را براق تر و روشن تر نشان می دهد و اگر بر روی الماس و تراشه های شیشه ای کشیده شود آنها را درخشنده تر و بزرگتر نمایش می دهد. هیچ روکشی به اندازه روکش رادیوم نمی تواند فلزها و نگین ها را براق نشان دهد. اما نباید این نکته را از یاد ببرید که زیورآلات شما چه روکش رادیوم باشند و چه روکش طلا، باید به خوبی از آنها مراقبت کرد تا این روکش دوست داشتنی از بین نرود.

دلیل درخشش زیورآلات تایلندی


دلیل درخشش و سیاه نشدن برخی نقره‌ها از قبیل نقره‌ی مالزی یا تایلند هم همین است. به بیان ساده‌تر، نقره‌های ساخت کشور مالزی و تایلند معمولاً با رادیوم آبکاری شده‌اند. به همین خاطر، همواره براق و سفید بوده، سیاه نمی‌شوند.پس اگر به دنبال قطعه‌ی زیبایی از نقره هستید و می‌خواهید درخشندگی آن چشم‌ها را به خود خیره سازد باید نقره‌ی آبکاری شده با فلز رادیوم را انتخاب نمائید.

مراقبت از زیورآلات آبکاری شده با رادیوم


باید توجه داشته باشید که شستشوی زیاد، خصوصاً شستشو با مواد شوینده، روکش رادیوم را از بین برده و به مرور آن را کدر می‌کند. پس اگر تمایل دارید که برق و جلای شئ زینتی خود را حفظ نمائید از شستن زیاد آن خودداری نمائید. همان طور که گفته شد، اگر نقره‌ی آبکاری شده به خوبی نگه داری شود، دوام و جلای بیش‌تری خواهد داشت.

عمر روکش رادیوم چقدر است؟


1.روکش رادیوم اگر به خوبی صورت گرفته باشد، واقعا ارزشمند است. چراکه در اینصورت تا مدت ها جای خود را بر روی انگشتر، گردنبند و یا محصول شما حفظ خواهد کرد.
2.اگر محصول مورد نظر شما "انگشتر" است؛ باید بهتر و بیشتر از آن محافظت کنید. چراکه انگشتر زیورآلاتی است که همواره با پوست شما و محصولات شوینده در ارتباط است و اگر از آن به خوبی مراقبت نکنید، آن روکش دوست داشتنی رادیوم را از دست خواهید داد.
3.اگر زیورآلات شما رنگ طلایی دارد، باید بیشتر مراقب روکش رادیوم آن باشید. چراکه رنگهای نقره ای اگر روکش رادیوم خود را از دست بدهند باز هم دوست داشتنی هستند اما زیورآلات طلایی روکش رادیومشان را از دست بدهند، زیبایی آنها کمتر خواهند شد.

چطور روکش رادیوم را تشخصیص دهیم؟


توجه کنید که محصولاتی که روکش رادیوم دارند، عموما براق تر از سایر محصولات هستند و چشم ها را به خود خیره می کنند.

چطور محصولاتی که روکش رادیوم دارند را تمیز کنیم؟


برای تمیز کردن محصولات با روکش رادیوم، باید آنها را با یک دستمال که فقط کمی نمناک هستند پاک کنیم. توجه کنید که دستمال را محکم و بیش از حد بر روی محصولاتی که روکش رادیوم دارند نکشید. علاوه بر این می توانید از دستمال های پولیش نقره برای تمیز کردن این محصولات استفاده کنید.
advertising