روش های تشخیص نقره اصل و با کیفیت

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/30
روش های تشخیص نقره اصل و با کیفیت

ویژگی و خصوصیاتی که نقره اصل و با کیفیت دارد


نشانه های بسیاری وجود دارد، اما به هر حال یک جواهر با کیفیت باید دارای یکی از آن ها باشد.هر یک از این نشانه ها باید برای اصالت سنجیده شود.اگر جواهر آنتیک و قدیمی شما دارای نشانه ای نبود، آن را مورد ارزیابی قرار دهید.که در زیر به توضیح موارد پرداخته ایم.

نقره اصل دارای نشان حک شده است


از اولین مواردی که می توانید به بررسی آن بپردازید جستجوی علائم و نشانه های جواهر می باشد.این نشانه های جزئیات محتوای جنس مورد نظر را نشان می دهند.و اگر نشانه های دیگری موجود باشد، آن ها مشخص کننده معدن، طراح یا سازنده جواهر می باشد.این نشانه ها معمولا بر روی قلاب (گیره) گردنبند، داخل انگشتر، دستبند و گوشواره هک می شوند.مگر اینکه بیش از ۱۰۰ سال از هک شدن نشانه آن جواهر گذشته باشد.علائم رایج تشخیص نقره، عدد ۹۲۵ ، ۸۰۰ و حرف S نشاندهنده Silver یا Sterling می باشد.اغلب، اقلامی که به اسم نقره‌ی استرلینگ ارائه شده و به صورت بین المللی خرید و فروش می‌شوند دارای نشانی حک شده هستند. البته در برخی موارد خبری از نشان مذکور نیست. بنابراین برای اطمینان باید روش‌های دیگری را به کار برید.

چگونه عیار نقره اصل را بشناسیم؟


به کمک یک ذره‌بین قطعه‌ی خود را بررسی نمایید. معمولاً برخی اعداد بر روی نقره حکاکی می‌شوند. اعدادی از قبیل، ۹۲۵، ۹۰۰ یا ۸۰۰٫ این ارقام درصد نقره‌ی خالص آن قطعه را نشان می‌دهند. مثلاً وجود عدد ۹۲۵ به این معنی است که ۹۲٫۵ درصد قطعه‌ی مذکور از نقره‌ی خالص تشکیل شده است.

آزمایش نقره اصل با آهنربا


نقره همانند طلا، هر دوی آن ها خاصیت ضد آهن ربایی دارند.اگر یک سکه نقره به آهنربا برخورد کند یا تماس داشته باشد، به راحتی جدا می شود.برای ساخت جواهرات تقلبی و غیر اصلی از هر نوع آهن یا فولادی استفاده می کنند.این مورد باعث می شود تا جواهر تقلبی به راحتی شناسایی شود.فلزات دارای روی، مس، سرب و یا دیگر فلزات غیر مغناطیسی با این آزمون شناسایی نمی شوند.با استفاده از یک آهن ربای قوی قطعه‌ی مورد نظر را آزمایش کنید. نقره یک عنصر پارامغناطیس بوده و جذب آهن ربا نمی‌شود. یا این که تنها واکنش اندکی نشان می‌دهد. اگر قطعه‌ی شما جذب آهن ربا شد باید بدانید که از نوعی فولاد جلا دیده ساخته شده است. البته فلزات دیگری هم وجود دارند که شبیه نقره بوده و خاصیت آهن ربایی ندارند. پس همواره علاوه بر این آزمایش از روش‌های دیگر تشخیص نیز استفاده نمایید.

آزمایش یخ برای تشخیص نقره اصل


انجام آن ارزان و آسان است.به راحتی می توان تکه ای یخ از فریزر برداشت و جوهرات نقره را بررسی کرد.تمام چیزی که نیاز است انجام دهید این است که یخ را روی نقره قرار دهید.یخ باید بلافاصله ذوب شود؛ زیرا نقره بهترین هدایت گر حرارت برای تمام فلزات است.روش تشخیص نقره با استفاده از یخ تنها مناسب آزمودن سکه یا شمش نقره است و در مورد زیورآلات نقره کارایی چندانی ندارد. نقره بیش‌ترین خاصیت گرما رسانی را نسبت به فلزات و آلیاژهای معمول دارد. درنتیجه، می‌توانید تکه‌ای یخ را در دست بگیرید و روی قطعه‌ی نقره‌ی مورد نظر خود قرار دهید. در این صورت، درست مثل این که یخ را بر روی جسم داغی قرار داده باشید به سرعت ذوب می‌گردد.
روش های تشخیص نقره اصل و با کیفیت

صدای نقره اصل


وقتی بر روی جسمی که از جنس نقره است ضربه بزنید، صدای زیر و زنگ مانند زیبایی را خواهید شنید. در حالی که باقی فلزات و آلیاژها صدایی بم و گرفته ایجاد می‌کنند.

تست نقره اصل با مواد شیمیایی


در برخی موارد ناچارید که نقره‌ی مورد نظر خود را با مواد شیمیایی امتحان کنید. این کار را حتماً با دستکش انجام دهید. چرا که ماده‌ی شیمیایی مناسب برای این کار نوعی اسید است که می‌تواند پوست شما را بسوزاند. توجه داشته باشید که استفاده از این روش آسیب مختصری به قطعه‌ی شما وارد می‌کند. اگر احتمال می‌دهید که شئ مذکور گران‌بها باشد، باید برای آزمودن آن روش‌های دیگری را به کار برید.اگر نسبت به خلوص نقره‌ی مورد نظر تردید داشته و احتمال می‌دهید که با روکش نقره یا نوعی آلیاژ مواجه باشید. در این صورت، باید از سنگ محک نیز استفاده کنید تا فلز به کار رفته در زیر روکش را تشخیص دهید.

تست نقره اصل با مواد سفیدکننده (وایتکس)


در صورتی که محل کوچکی از قطعه‌ی خود را آغشته به مواد سفید کننده نمایید به سرعت سیاه می‌شود. توجه داشته باشید که این موضوع در مورد اشیائی که روکش نقره دارند هم صدق می‌کند.

تشخیص نقره اصل با بررسی وزن جواهر


مخصوصا زمانی که به ارزیابی النگو و زنجیر ها می پردازید حتما وزن جنس مورد نظر را ارزیابی کنید.به طور کلی، طلا و نقره فلزات سنگین تر از همتایان جعلی آنها مانند برنج و ترکیب قلع و سرب هستند.اگر شما زنجیری شبیه به زنجیر خود پیدا کردید که وزن بیشتری داشت و سنگین تر بود، زنجیر شما احتمالا جعلی یا توخالی است.جواهرات تقلبی معمولا حس بدی را به استفاده کننده خود انتقال می دهند.جواهرات مستحکم معمولا بسیار صاف، سنگین و سازگار هستند.
advertising