مقایسه تفاوت های جواهرات طلا سفید با جواهرات پلاتین

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/28
مقایسه تفاوت های جواهرات طلا سفید با جواهرات پلاتین

ویژگی آلیاژ طلا سفید


همانطور که می‌دانید فلز طلا به علت چکش خوار بودن و شکنندگی می‌ بایست با سایر فلزات ترکیب و آمیخته شود تا استحکام آن افزایش یابد.با ایجاد این ترکیب آلیاژ هایی از طلا ایجاد می‌ شود.این آلیاژ‌ ها از ترکیب فلزاتی نظیر مس، نقره، نیکل و پالادیوم با طلا، حاصل می گردند.آلیاژ طلای سفید ترکیبی از فلزات طلا ، نیکل، پالادیوم ، نقره و روی بوده که دارای رنگ طبیعی خاکستری روشن است.
طلا + نیکل + پالادیوم + نقره + روی = طلای سفید

خصوصیات و ویژگی های پلاتین


یکی از کاربرد های اصلی پلاتین در ساخت زیورآلات است. مقاومت پلاتین در مقابل تیرگی و خوردگی بسیار بیشتر از طلاست و شکل پذیری آن هم بالاتر از طلا و نقره و مس است. از همین رو پلاتین گزینه مناسبی برای ساخت جواهرات محسوب می شود. جواهرات پلاتین عمولا با عیار 950از هزار 95درصد ساخته می شوند. پلاتین به صورت آزاد در طبیعت وجود دارد و معمولاً همراه دیگر فلزهای خانواده پلاتین یعنی پالادیم، روتنیم، رودیم، ایریدیم و اسمیم دیده می شود. همگی این ۶ عنصر ویژگی هایی شبیه به هم دارند و عناصری بسیار نادر هستند. پلاتین به صورت طبیعی یک فلز سفید رنگ است.بر عکس طلا که زرد رنگ است .پلاتین نیازمند این است تا فلزهای دیگری به آن اضافه شوند در هر حال این فلزات تنها 5درصد از کل آن را می سازند. مانند اریدیوم و روتنیم .پلاتین از طلا چگال تر است به این معنی که سنگین تر است در واقع تقریبا دو برابر وزن طلای 18 عیار را دارد.
مقایسه تفاوت های جواهرات طلا سفید با جواهرات پلاتین

ترکیبات آلیاژ طلای سفید


برای ایجاد جلا و براقی بر روی آلیاژ طلا سفید، از یک روکش رودیوم (RHODIUM) استفاده می گردد.این روکش در مدت 12 الی 18 ماه از بین می‌ رود و مجددا باید آن را تمدید کرد.در برخی از موارد در آلیاژ طلا سفید 18 عیار، بجای فلز روی از پالادیم استفاده می‌ شود.بر طبق درجه بندی خاص در تولید طلا 18 عیار سفید، می‌ بایست 750قسمت طلا، 50قسمت نقره و 200قسمت پالادیم و یا 750قسمت طلا، 135قسمت نیکل، 85قسمت مس و 30قسمت روی استفاده می‌ شود.

تفاوت طلای سفید و پلاتین


امروزه اکثر مردم از فلز پلاتین به عنوان طلا سفید یاد می کنند با اینکه تفاوت‌ های فاحشی در بین این دو فلز وجود دارد.پلاتین یک عنصر فلزی خشک و شکننده است، با هیچ فلز دیگری در اثر ذوب شدن مخلوط نمی شود. یعنی با هیچ فلز دیگری عیار نمی شود. وزن خالص پلاتین 21.30 است.طلای سفید در اثر حرارت دیدن سیاه می شود، ولی پلاتین سیاه نمی شود.
1.فلز پلاتین از مقاومت و وزن بیشتری نسبت به طلای سفید برخوردار می‌باشد.
2.پلاتین به طور طبیعی دارای رنگ سفید بوده و درخشندگی بیشتری از طلای سفید دارد.
3.پلاتین در مقایسه با طلا کمیاب تر بوده و به همین دلیل گرانبها تر است.
4.فلز پلاتین مقاومت بیشتری از خود در برابر کدر شدن دارا می‌ باشد.

معایب و مزایا طلا سفید


1.عیار طلای سفید کمتر از طلای زرد است، زیرا فلزاتی که برای طلای سفید به کار می رود با فلزاتی که برای طلای زرد به کار می رود تفاوت اساسی دارد.بالاترین درجه طلای سفید عیار 17 است که از ترکیب طلا و فلز پالادیم یا نقره ساخته و گاهی به آن پلاتین یا پالادیوم هم اضافه می شود.از آنجا که طلای سفید جلا و درخشندگی خود را بعد از مدتی از دست می دهد (مقاومت در برابر تیرگی) و نیز برای اینکه آن را سفید تر نشان دهند ، یک لایه فلز رودیم روی سطح آن اضافه می کنند که باعث درخشندگی آن مثل پلاتین و نقره که ذاتا فلزات سفیدی هستند می شود.

2.مقیاس اندازه گیری طلای سفید هم مانند زرد، همان گرم است. خواص و ویژگی های طلای سفید به میزان فلزات و نسبت های به کار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژهای مختلف طلای سفید برای اهداف مختلفی به کار می رود. مثلا آلیاژ نیکلی طلای سفید، سنگین و محکم است و برای درست کردن حلقه و زنجیر کاربرد دارد، در حالی که آلیاژ پالادیمی آن نرم و قابل انعطاف است و برای تولید جواهرات نگین دار ظریف به کار می رود.برای استحکام بخشیدن به طلا زرد معمولا از مس استفاده می شود، اما برای طلای سفید از نقره استفاده می شود.

3.هر دو از فلزات کمیاب و نادر هستند ولی پلاتین نایابتر است و این یعنی قیمتش بیشتر از طلا می باشد. در بازار های جهانی قیمت جواهر پلاتینی بین 2.5 تا 5برابر جواهر طلای سفید قیمت دارد . همچنین به علت دمای ذوب بالاتر پلاتین و مشکلات آن در ریخته گری و نیز نرم تر بودن ذاتی آن نسبت به طلای سفید که موجب سخت تر شدن کار روی جزئیات آن میشود قیمت آن بالاتر در نظر گرفته میشود .

ساختار انواع طلا سفید


معمولا از 3فلز طلای سفید , پلادیوم و پلاتین در جواهرات سفید رنگ استفاده می شود . طلای سفید 14k عیار و طلای سفید و پالادیوم 14k هر دو 58.5درصد طلای خالص دارند ولی ترکیبی از سایر فلزات برای دوام و رنگ سفیدتر هستند . در طلای سفید از مس , روی , نیکل و طلای زرد استفاده شده است . در حالی که در طلای سفید پالادیوم 14عیار از طلای زرد , پالادیوم , نقره و مس استفاده شده است و به علت نداشتن نیکل که مایه حساسیت بسیاری از مردم است مورد توجه قرار میگیرد . پالادیوم نسبت به پلاتین ارزان تر بوده ولی دوام بالاتری دارد . پالادیوم از خانواده پلاتین بوده و دوام بالا , مقاومت در برابر تیرگی و ضد الرژی بودن از ویژگی های اصلی آن است .کیفیت های مختلفی از طلای سفید از لحاظ رنگ وجود دارد کیفیت خوب طلای سفید ,سفید ملایمی است که نیاز به روکش رودیوم ندارد.کیفیت های پایین تر طلا سفید رنگ زرد متمایزی دارند که منحصرا و بدون روکش رودیم سفید به نظر نمی رسند.

وزن در قیمت پلاتین و طلای سفید تاثیر خواهد داشت؟


تاثیر وزن فقط در اینکه پلاتین در هر گرم گران تر از طلای سفید می باشد محدود نمی شود ، بلکه با وزن سنگین تر سبب می شود وزن کلی یک قطعه پلاتینی تقریبا دو برابر قطعه مشابه با طلا سفید شود بنابراین قیمت تفاوت زیادی را بین این دو ایجاد خواهد کرد.مشکل طلای سفید در این است که لایه رودیم که طلا را براق و سفید می کند در طول زمان از بین خواهد رفت یعنی رنگ سفید گاهی تغییر می کند و بیشتر شبیه رنگ کاهی می رود.
advertising