چگونه کفش چرم نبوک و جیر خود را تمیز کنیم

مد و زیباییسایر

- 97/10/08
چگونه کفش چرم نبوک و جیر خود را تمیز کنیمجیر از لایه‌ی زیرین پوست حیوان به دست می‌آید. نبوک از روی پوست حیوان که مو روی آن می‌روید به دست می‌آید. اشبالت هم از لایه‌ی زیرین پوست گاو به دست می‌آید. جیر، نبوک و اشبالت از چرم فول گرین (چرمی که لایه لایه نشده باشد) نازک‌تر است، بنابراین نگهداری از آن مشکل‌تر است. این چرم‌های پرزدار مستعد آلودگی و جذب گرد و غبار هستند و برای نگهداری و پاک‌کردن آنها باید نکاتی را رعایت کنید:

روش پاک کردن لکه از روی کفش جیر


به کمک یک وسیله تقریبا تیز مثل سوهان چوبی ناخن، خراشیدگی کفش جیرتان را برطرف کنید. دقت کنید کشیدن سوهان روی کفش را به آرامی انجام دهید. پس از آن برای احیای پرز کفش از یک مسواک استفاده کنید و یا از سوهان تنها در یک جهت استفاده کنید.پرزهایی که خوابیده‌اند را به کمک بخار بلند کنید. با استفاده از یک کتری آب جوش، کفش جیرتان را بخار دهید. پس از تمیز کردن کفش جیر و بخار دادن، آن را دور از گرما خشک کنید.
چگونه کفش چرم نبوک و جیر خود را تمیز کنیم

پاک کردن لکه روغن از کفش جیر


شما می توانیدبرای تمیز کردن لکه‌های روغن و چربی از پودر تالک یا آرد ذرت استفاده کنید.

روش پاک کردن لکه روغن از روی کفش جیر


ابتدا لکه را با یک دستمال کهنه نرم و سفید رنگ، مثل پارچه تیشرت بمالید. پودر تالک یا آرد ذرت را روی لکه بپاشید و بگذارید یک شب روی آن بماند. برای تمیز کردن کفش جیر و آرد ذرت از روی کفش از جاروبرقی و سر برس آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه جوهر از کفش جیر


با آب و سرکه می‌توانید لکه جوهر را از کفش‌تان بزدایید. برای تمیز کردن کفش جیرتان که جوهری شده، یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب سرد رقیق کنید. با استفاده از یک کهنه این محلول را روی لکه جوهر بمالید. حداقل نیم ساعت صبر کنید تا کفش خشک شود. باقی مانده سرکه و لکه را با یک برس مخصوص جیر تمیز کنید.برای پاک کردن لکه جوهری سمج از الکل استفاده کنید. اگر بعد از استفاده از مخلوط آب و سرکه برای تمیز کردن کفش جیر، لکه جوهری باقی مانده است، با یک گوش پاک‌کن الکل ضدعفونی (ایزوپروپیل الکل) را روی لکه بفشارید. با یک حوله الکل باقی مانده روی جیر را تمیز کنید. با برس زدن کفش جیرتان به آرامی باقی مانده الکل و لکه جوهر از روی کفش‌تان پاک خواهد شد.

نکات نگهداری و شستشو کفش چرم نبوک , اشبالت و جیر


از برس مخصوص چرم‌ های پرزدار استفاده کنید.
برای پاک‌کردن آب و چربی روی کفش ابتدا با یک دستمال خشک رطوبت آن را بگیرید سپس برای زدودن چربی روی آن پودر تالک (از محتویات پودربچه) بریزید.
برای خشک کردن رطوبت کفش فقط از هوای آزاد استفاده کنید.
درست است که محصولات چرمی تا حدودی ضدآب است ولی سعی کنید با کفش چرم خود زیر باران نروید و یا قبل از رفتن به زیر باران از اسپری ضدآب مخصوص کفش‌چرم استفاده کنید.
کفش چرم پرزدار خود را دور از آفتاب نگهداری کنید.
هر شش‌ماه یک‌بار از اسپری‌های مخصوص جیر و نبوک استفاده کنید.
برای پاک‌کردن برخی از لکه‌ها مانند لک خودکار از پاک‌کن‌های معمولی یا پاک‌کن مخصوص جیر استفاده کنید.
برای تمیز کردن کفش جیر از شستشوی بیش از حد و دفعات زیاد با برس خودداری کنید.
بعد از برس زدن منظم و مالش با پارچه، قسمت‌های کثیف کفش به طور کامل تمیز می‌شوند.
advertising