تاثیر استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/09/16
تاثیر استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون

نقش رنگ در دکوراسیون داخلی


رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.روانشناسی رنگ‌ها مبحثی بسیار عمیق است، مبحثی که هرچه بیشتر وارد آن شوید پی می‌برید که انتهایی برای آن نمی‌توان یافت… ترکیبات رنگی متفاوتی وجود دارد که هرکدام از آن‌ها می‌توانند نشانگر شخصیت افراد باشند. رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی استفاده می‌کنید هرکدام حرفی برای گفتن دارند و دقیقاً از رنگ‌های دکوراسیون می‌توان پی به شخصیت اصلی صاحب خانه برد. رنگ‌های متفاوت هر یک حالات متفاوتی را برای شما ایجاد خواهند کرد، برخی رنگ‌ها به شما آرامش را منتقل می‌کنند و برخی دیگر نیز ایجاد خشم و استرس خواهند کرد، فارغ از آنکه به چه رنگی علاقه‌مند هستید باید بدانید چه رنگ‌هایی می‌توانند در فضای داخلی شما ایجاد حالی خوب در ساکنین کنند و از فضای کوچک و یا بزرگ شما محیطی فرح بخش و شاد بسازند.
تاثیر استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون

تاثیر به کارگیری رنگ قرمز در دکوراسیون


قرمز یکی از رنگ‌های بسیار پر انرژی است، این رنگ برخلاف آبی ضربان قلب شما را بیشتر خواهد کرد و احساس شادی و هیجان زیادی را به شما منتقل می‌کند. استفاده از قرمز در اتاق خواب به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود اما اگر اصرار به استفاده از آن دارید بهتر است قرمز به صورت جزییات استفاده شود نه رنگی غالب، چراکه می‌تواند منجر به فعال شدن مغز شود و استراحت را از آن بگیرد.قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.
رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی باعث تهییج و تحریک می‌شود.

تاثیر به کارگیری رنگ زرد در دکوراسیون


رنگ زرد از دسته رنگ‌های شادی‌آور به حساب می‌آید و در بدن منجر به ترشح هورمونی خواهد شد که احساس خوشایندی را به شما منتقل می‌کند. این رنگ نشان از آفتاب دارد و برای هر محیطی استفاده از آن توصیه می‌شود. تنها نکته‌ای که برای استفاده از زرد باید بدانید این است که رنگ زرد باید به عنوان جزییات در فضای شما ایفای نقش کند و به صورت غالب یک انتخاب خوب نخواهد بود. رنگ زرد در کنار رنگ‌های خنثی بیشترین جلوه گری را خواهد کرد بنابراین می‌توانید در کنار زرد از رنگ‌های خنثی همچون سفید، کرم،خاکستری و … استفاده کنید.برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.نقش رنگ زرد در دکوراسیون داخلی شادی و همدردی است.

تاثیر به کارگیری رنگ سبز در دکوراسیون


رنگ سبز از دل طبیعت گرفته شده و دقیقه به اندازه طبیعت می‌تواند طراوت و شادی را به فضای شما اضافه کند. سبز در روانشناسی رنگ‌ها از دسته رنگ‌های استراحت دهنده به چشم به حساب آمده و این آرامش خاطر می‌تواند احساس شادمانی بیشتری را به شما منتقل کند. از آنجایی که رنگ سبز منجر به تمدد اعصاب و آرامش می‌شود توصیه می‌شود از این رنگ در اتاق خواب استفاده شود.سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز که رنگی بسیار دوست داشتنی و جذاب است نکته مهمی را همواره با خود یدک می‌کشد و آن تطبیق سریع و هماهنگی بالا با سایر رنگ‌ها است. به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است که می‌توان آن را به کار گرفت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

تاثیر به کارگیری رنگ آبی در دکوراسیون


آبی یک رنگ آرام است، رنگی که در عین سردی می‌تواند آرامش وصف‌ناپذیری را به شما منتقل کند. این رنگ فشار خون را پایین آورده و استرس را در شما کاهش خواهد داد. آبی رنگی سرد است و استفاده از آن در نقاط مختلف خانه به خصوص دیوارها می‌تواند منجر به سردی زیاد فضای شما شود، از این رو استفاده از آبی اگر به عنوان رنگی غالب انتخاب شده است در تناژهای با ته مایه رنگ‌های گرم بهتر است.رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

رنگ صورتی در دکوراسیون داخلی


صورتی از دسته رنگ‌های گرم و احساسی است، رنگی ملایم و دوست داشتنی که می‌تواند حس آرامش را به افراد منتقل کند. با آنکه بسیاری از افراد استفاده از صورتی را مناسب برای اتاق دخترانه می‌دانند، اما باید بدانید این رنگ قابلیت استفاده در هر فضایی را دارد. از آنجایی که رنگ صورتی استعداد در کوچک نشان دادن فضا دارد، بهتر است در محیط‌هایی از آن استفاده کنید که نور زیادی در آن جریان داشته و یا فضایی بزرگ است.

تاثیر به کارگیری رنگ سفید در دکوراسیون


این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.
advertising