راهنما انتخاب رنگ و سبک های مختلف دکوراسیون

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/08/25
راهنما انتخاب رنگ و سبک های مختلف دکوراسیونپس از انتخاب سبک دکوراسیون و تعیین مبلغی که می‌ خواهید به این کار اختصاص دهید، باید درباره انتخاب رنگ دکوراسیون تصمیم گیری کنید. می‌ توانید با دیدن عکس های مختلف در انتخاب رنگ راحت تر عمل کنید. با خواندن این نکات حرفه ای، به راحتی رنگ دکوراسیون خانه خود را انتخاب کنید یا تغییر دهید.
راهنما انتخاب رنگ و سبک های مختلف دکوراسیون

انتخاب رنگ دکوراسیون براساس علاقه شما


در نظر داشته باشید که علاقه داشتن به یک رنگ خاص، به معنی ایده ال بودن آن رنگ برای پروژه شما نیست. می‌ خواهید چه فضایی ایجاد کنید؟ می‌ خواهید فضایی شاد رو روشن ایجاد کنید یا تاریک و دنج؟ برای مثال اگر می‌ خواهید فضایی شاد و روشن ایجاد کنید، حتی اگر به رنگ قهوه ای علاقه داشته باشید نباید در طراحی دکوراسیون زیاد از آن استفاده کنید.باید مکان جغرافیایی و میزان روشنایی را نیز در نظر داشته باشید. در نقاط گرم و آفتابی بهتر است از رنگ های گرم و روشن استفاده کنید، چون تابش آفتاب باعث کاهش شدت این رنگ ها می‌شود، اما استفاده از این رنگ ها در نقاط ابری چندان مناسب نیست. گاهی بهترین رنگ ها را می‌ توان در طبیعت و مناظر اطراف پیدا کرد.با توجه به اشیائی که قبلاً خریداری کرده اید نیز می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را انتخاب کنید، به ویژه اگر این اشیا مثل یک اثر هنری یا قالیچه دستباف قیمت بالایی داشته باشند. اگر به این اشیا علاقه زیادی داشته باشید، احتمالاً از مشاهده اشیا همرنگ آن ها در بقیه نقاط منزل نیز لذت خواهید برد.

استفاده از الگوی تک رنگ در دکوراسیون (monochromatic) :


در این الگو تنها از یک رنگ استفاده می شود. برای جذاب تر کردن این الگوی رنگی می توان از تنالیته های مختلف رنگ مورد نظر با ترکیب آنها با سفید، سیاه و خاکستری استفاده کرد. استفاده از رنگ های خنثی مانند انواع کرم یا قهوه ای، در کنار رنگ اصلی کامل کننده این الگو می باشند. سیاه و سفید هم محلی برایی استراحت چشم می آورد. پس از آنها به عنوان نقاط تاکیدی الگوی انتخابی خود استفاده کنید. الگوی تک رنگ با ایجاد ارتباط بین اثاثیه و فضا، سادگی و آرامش بخش بودن را برای محیط به ارمغان می آورد. یکی دیگر از محاسن این الگو استفاده از بافت و نقوش مختلف در پرده یا روکش ملبمان است. بدون اینکه احساس خستگی و آشفتگی در محیط ایجاد شود.

استفاده از الگوی مکمل در دکوراسیون (complementary color scheme) :


یکی از ساده ترین الگوهای رنگی، الگوی مکمل است و آن استفاده از دو رنگ مکمل که در دو سر قطرهای چرخه رنگ قرار دارند، می باشند. معمولا یکی از رنگ ها به عنوان رنگ اصلی انتخاب می شود. و آن دیگری به عنوان رنگ دوم یا تاکیدی (accent) استفاده خواهد شد. به طور مثال ترکیباتی مثل قرمز و سبز، آبی و نارنجی، زرد و بنفش، از بهترین نمونه های الگوی مکمل می باشند. این الگو دارای کنتراست خیلی زیادی است و بنابراین بهتر است در سطوح کوچک یا برای جلب توجه یک المان بکار برده شود. بهتر است بیشتر از 60 درصد از فضا را به رنگ اصلی اختصاص دهیم. هر دو رنگ می توانند به یک نسبت با رنگ های خنثی ترکیب شده و استفاده شوند. انتخاب رنگ غالب بستگی به نور فضا دارد. مثلا اگر نور طبیعی خوب داشته باشیم، رنگ غالب را سرد انتخاب می کنیم و اگر نور طبیعی کمی داشته باشیم رنگ غالب از تن های گرم تر انتخاب می شود. استفاده از رنگ های خنثی را فراموش نکنید چرا که باعث ایجاد ارتباط بهتر در فضا و از خستگی چشم جلوگیری می کند.

انتخاب رنگ های مد روز برای دکوراسیون


پس از انتخاب رنگ ها، نوبت به انتخاب مکان استفاده از آن ها می‌ رسد که بستگی به بودجه و مکانی دارد که در آن راحت تر هستید. اگر بخواهید از رنگ های مد روز استفاده کنید، باید هزینه بیشتری بپردازید، هرچند ممکن است به سرعت این مد تغییر کند. همان گونه که امی لاف (Amy Luff) طراح معتقد است: تنها در صورتی باید از رنگ های مد روز استفاده کنید که واقعاً به آنها علاقمند باشید. اگر می‌خواهید دکور ماندگار تری داشته باشید، از مد پیروی نکنید یا رنگ های مد روز را تنها در اکسسوری ها و لوازم تزئینی بکار ببرید، چون عوض کردن آن ها ساده تر و کم خرج تر است.

استفاده از الگوی مکمل دو طیفی (split-complementtany color scheme) :


اگر شما الگوی مکمل را دوست دارید اما فکر می کنید انتخاب جسورانه ای برای شما خواهد بود، این الگو ملایمت بیشتری داشته و استفاده از آن مطمئن تر است. برای اجرای این الگو ابتدا رنگ اصلی خود را انتخاب کرده، به جای انتخاب رنگ مکمل دو رنگی را که در دو طرف رنگ مکمل قرارر دارند را انتخاب کنید. این انتخاب تعادلی خوبی را برای فضای شما ایجاد خواهد کرد، در این الگو نه تنها از جنبه های بصری رنگ های مکمل سود می برید، بلکه می توانید الگوی هماهنگ و یکپارچه داشته باشید بدون این که بخواهید از رنگ های خنثی زیاد استفاده کنید. بهتر است بجای استفاده از رنگ اصلی بطور خالص آن را کمی مات کرده و در کنار آن از رنگ های مکمل به عنوان نقاط تاکیدی روشن و درخشان بهره ببرید.

استفاده از الگوی مجاور در دکوراسیون(Analogous color scheme) :


الگوی مجاور از ترکیب 3 رنگ مجاور بر روی چرخه رنگ ایجاد می شود. به طور معمول از کنار هم قرار گرفتن دو رنگ اصلی و رنگ فرعی حاصل می شود. رنگ فرعی از ترکیب دو رنگ اصلی به نسبت مساوی ایجاد می شود. مثلا قرمز و زرد با نارنجی. قانون 10-30-60 برای این الگو نیز قابل استفاده است. رنگ اول به عنوان رنگ غالب، رنگ دوم برای تقویت رنگ اول و رنگ سوم تنها بصورت نقاطی در نظر گرفته می شود. جالب است بدانید که می توانید با استفاده از رنگ های خنثی نیز الگوی رنگی مشابهی ایجاد کنید، مثلا از کنار هم قرار دادن سه رنگ سفید، سیاه و خاکستری به جای رنگ های درخشان تر استفاده کنید.

میزان بودجه مورد استفاده در دکوراسیون


میزان بودجه شما در تعیین رنگ وسایل هم تاثیر گذار است. برای مثال اگر از توان مالی خوبی برخوردار باشید، می‌توانید رنگ لوازم پرخرجی مثل مبلمان را هم مطابق مد روز انتخاب کرده و بعدا آن ها را عوض کنید. اما اگر بودجه محدودی داشته باشید، باید به انتخاب رنگ لوازم کم خرج تر مثل لوازم تزئینی بسنده کنید. کاکوما می‌گوید: به نظر من مبلمان با رنگ خاص بسیار زیبا هستند، اما به خاطر قیمت بالا نمی توان آنها را به راحتی تعویض کرد. بنابرین باید مدتی طولانی از آن استفاده کنید. قبل از انتخاب رنگ دکوراسیون برای لوازم پرخرج این مساله را در نظر بگیرید که باید مدت طولانی با رنگ آن کنار بیاید.

الگوی مثلث متساوی الاضلاع (Triadic color scheme) :


انتخاب سه رنگ با فاصله های مساوی روی چرخه رنگ، الگوی مثلث خوانده می شود. سه رنگ اصلی زرد،آبی و قرمز بهترین مثال برای این الگو هستند، همین طور ترکیب رنگی بنفش،سبز و نارنجی بسیار چشم گیر و جذاب خواهد بود. اگر هر سه رنگ در این الگو بصورت خالص و دارای کنتراست زیادی باشند معمولا تنها در اتاق خواب کودکان یا اتاق های بازی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام استفاده از این الگو بخاطر شلوغ بودن، مراقب فضا های اطراف آن باشید، هرگز دو الگوی متفاوت از این نوع را در کنار هم استفاده نکنید. سعی کنید در محیط مجاور بیشتر از رنگ های خنثی یا الگوی تک رنگ استفاده شود.

استفاده از الگوی مربع در دکوراسیون(square color scheme) :


این الگو نیز از لحاظ تعداد رنگ شبیه به الگوی قبلی می باشد. با این تفاوت که بجای انتخاب دو جفت رنگ مقابل هم، رنگ های انتخاب می شوند که با فاصله مساوی روی چرخه رنگ قرار دارند. مثلا زرد، قرمز، نارنجی یا بنفش، سبز، آبی. این الگو از یک رنگ اصلی، یک رنگ فرعی و دو رنگ از گروه سوم تشکیل می شود. خلوص رنگ ها را با ترکیب دو تای آن ها با سیاه (shade) و روشن کردن دو رنگ دیگر (tint) تغییر داده و در محیط تنوع ایجاد کنید. همانند گروه قبلی به دمای رنگ ها توجه کنید. بهتر است دو رنگ سرد در کنار دو رنگ گرم قرار گیرد. علاوه بر آن دقت کنید که یکی از رنگ ها را به عنوان رنگ اصلی در نظر گرفته و بقیه رنگ ها به عنوان نقاط تاکیدی مورد استفاده قرار گیرد.

چگونگی توزیع رنگ ها در محیط


اشتباهی که اغلب طراحان در اجرای الگوهای رنگی انجام می دهند این است که به بالانس و توزیع رنگ های تیره و روشن در فضا دقت نمی کنند. این مسئله باعث برهم خوردن تعادل در فضا می شود. به این معنی که قسمتی اتاق تیره تر و سنگین تر به نظر رسیده و قسمت دیگر کم رنگ و محو، انگار به آرامی در حال دور شدن است. یکی از راه ها برای اجتناب از این مشکل، تقلید از مادر طبیعت است. استفاده از رنگ های تیره تر در کف (زمین)، رنگ های با تیرگی یا روشنی متوسط برای دیوارها (درختان و کوه ها) و رنگ های روشن تر و سبک تر برای سقف (آسمان) در نظر گرفته می شوند. به عبارت دیگر توزیع افقی رنگ ها در فضا تعادل چشم نوازی در فضا ایجاد خواهند کرد.

استفاده از الگوی مستطیل در دکوراسیون(tetradc color scheme) :


در الگوی مستطیل از چهار رنگ که دوبه دو با یکدیگر یک گروه مکمل را می سازند استفاده می شود. در این الگو، دمای رنگ نقش مهمی دارد، دقت کنید که حتما دو رنگ گرم و دو رنگ سرد داشته باشید. استفاده متناسب و مساوی از رنگ ها ( دو به دو) به محیط تعادل خواهد بخشید. به دنبال طرحی باشید که بتوانید به مجموعه ی رنگی خود اضافه کنید. آنها را تنها روی اشیا بکار ببرید. اگر همه مبلمان یا وسایل استفاده شده در محیط طرح دار شوند، اتاق بیش اندازه شلوغ به نظر می رسد و اشیا باهم اصطحکاک پیدا می کنند. برای فاصله گذاری در محیط، یک یا دو تکه از مبلمان را طرح دار و بقیه را ساده دار در نظر بگیرید.

به طور خلاصه می توان الگو های رنگی را به سه بخش تقسیم کرد:

الگوی درجات مختلف رنگی (tonal):


تنها از یک رنگ با تنالیته های مختلف (ترکیب با خاکستری) استفاده می شود و یا استفاده از تعداد بیشتری رنگ که همه آنها با یک تن همسان استفاده شده باشند.

الگوی هماهنگ (harmonious) :


انتخاب رنگ های مجاور روی چرخه رنگ که الگوی آرام بخش بوده و در طولانی مدت باعث خستگی و دل زدگی نمی شود. کنتراست این الگو پایین بوده و در فضاهای غیر رسمی تر مانند اتاق های خواب یا نشمین های خصوصی استفاده می شود.

الگوی مکمل (complementary) :


با انتخاب رنگ های مکمل این الگو کنتراست بالای خواهد داشت، که باعث سر زندگی و شادابی فضا می شود. کنتراست بالا در این الگوها ممکن است برای تعدادی از افراد در طولانی مدت قابل تحمل نباشد. از این الگوها بیشتر در فضاهای رسمی تر استفاده می شود.
advertising