راهنما خرید بخاری با توجه به متراژ و فضای خانه

مد و زیباییدکوراسیون

- 97/11/11
راهنما خرید بخاری با توجه به متراژ و فضای خانهبخاری یکی از دسته از وسایل گرمایشی است که از گذشته تا به امروز در خانه‌های ما حضورداشته و دارای انواع متفاوتی است. درگذشته که هنوز تکنولوژی پیشرفت آن‌چنانی نداشت اغلب بخاری‌ها نفتی و هیزمی بود اما امروزه انواع متفاوتی از بخاری در بازار وجود دارد که امروزه بیشترین استفاده برای بخاری‌های گازی است.

انواع بخاری برای منزل


بخاری‌های گازی دودکش دار یکی از بهترین گزینه‌ها برای استفاده در منازل هستند؛ و در هنگام خرید باید دقت کنید که این نوع از بخاری‌ها دارای برچسب انرژی A,B باشند. نوعی دیگر از بخاری نیز وجود دارد که بانام بخاری‌های بدون دودکش به فروش می‌رسند، باید بدانید که این نوع از بخاری‌ها به‌هیچ‌عنوان مناسب برای فضاهای کوچک و سربسته نیستند، بر روی بخاری‌ها بدون دودکش سیستمی بانام ODS وجود دارد که این سیستم مشخص می‌کند تا اگر اکسیژن محیط به 18 درصد کاهش بیابد باید جریان گاز قطع شود، وقتی میزان اکسیژن در فضای شما کاهش بیابد بخاری به‌صورت خودکار خاموش خواهد شد، زمانی که اکسیژن به حد موردنظر برسد این بخاری‌ها مجدداً روشن خواهند شد.
راهنما خرید بخاری با توجه به متراژ و فضای خانه

چه بخاری برای فضای خانه مناسب است؟


برای آنکه بدانید بخاری انتخابی شما توان گرم کردن محیط داخلی را دارد باید از چند عملیات ریاضی استفاده کنید. به شکلی که متراژ خانه‌تان را ضرب‌در 3 کنید، پس‌ازآن توانی که برای بخاری در نظر گرفته‌شده است را بر عدد 24 تقسیم کنید. اگر حاصل دو عدد به‌دست‌آمده با یکدیگر تفاوت چندانی نداشته باشد این به آن معناست که بخاری شما کاملاً مناسب برای فضای داخلی شما خواهد بود. به‌طور مثال برای یک‌خانه 70 متری ابتدا باید 70 را در 3 ضرب کنید که حاصل آن 210 خواهد شد. پس‌ از آن توان بخاری به‌طور مثال 4800 را بر 24 تقسیم کنید که حاصل آن 200 خواهد شد، مابین اعداد 210 و 200 به‌دست‌آمده تفاوت زیادی وجود ندارد و می‌توان گفت بخاری که انتخاب کرده‌اید کاملاً برای محیط داخلی شما مناسب است.

در خرید یک بخاری به نکات زیر دقت کنید :


1.بخاری را مطابق با متراژ خود انتخاب کنید، برای این منظور فرمول محاسبه در پاراگراف قبلی ذکر شد.
2.این بخاری خریداری‌شده باید حتماً دارای برچسب رده انرژی باشد.
3.بخاری‌های بزرگ‌تر به دلیل آنکه ورقه‌های آهنی بیشتری در ساخت خوددارند از قیمت بالاتری نیز برخوردارند.
4.بخاری‌ها حتماً باید دارای استاندارد باشند و در آن‌ها سیستم ترموکوپل قرارگرفته باشد.
5.میزان حرارت در بخاری‌ها دیواری کمتر است اما این نوع از بخاری‌ها جای کمتری را نسبت به بخاری‌های زمینی اشغال می‌کنند.
6.بخاری‌های برقی از دسته انواع بخاری مقرون‌به‌صرفه بشمار نرفته و مصرف انرژی بالایی دارند.
7.طول شلنگ گاز بخاری باید نهایتاً 120 سانتی‌متر در نظر گرفته شود.
8.زمانی که بخاری روشن است باید دودکش آن نیز داغ شده باشد در غیر این صورت یعنی مسیر هواکش بسته است و این بسیار خطرناک خواهد بود.
9.بخاری‌ها بسته به حجم و ابعاد و طرحی که دارند از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند. کمترین قیمت متعلق به بخاری‌های برقی است.

خرید بخاری با توجه به متراژ خانه


برای خرید بخاری باید به متراز خانه خود نیز توجه کنید ، مکانهای زیر 50 متر و دارای فضای باز میتوانند از بخاری های بدون دود کش دیواری استفاده کنند و مکانهای زیر 50 متر یا فضاهای بسته می توانند از بخاری های دیواری با دودکش و یا بخاری های زمینی با قدرت 5 هزار تا 6 هزار کیلو کالری استفاده کنند و در خانه های 50 تا 70 متری باید بخاری های 7 تا 9 هزار خریداری شود و در خانه های 70 متر به بالا بخاری با قدرت حرارتی 12 هزار به بالا باشد . بخاری های شومینه نیز برای سالن و پذیرایی خانه مناسب است . البته در برخی مواقع افراد در هنگام خرید مدل یک بخاری را با قدرت حرارتی اشتباه می گیرند این در حالی است که باید توجه داشت تا با هم اشتباه گرفته نشوند . توجه داشته باشید که : قدرت گرما دهی با عبارت (( کیلو کالری )) همراهی میشود و با مدل بخاری فرق دارد.

کدامیک از بخاری ها برای خرید با صرفه تر هستند ؟


برای اینکه پس از خرید ، هزینه های کمتری را برای تعمیرات و نگه داری متحمل شوید باید پیش از هر چیز به رده انرژی توجه کنید، رده انرژی همان خط های رنگی است که تا به حال بارها بر روی لوازم خانگی خود دیده اید ، اما معمولا در موقع خرید اصلا به چشمتان نمی آید.بله رده انرژی همان خط های موازی رنگی رنگی هستند که با حروف انگلیسی علامت گذاری شده اند،که دقت به آنها ، از مهمترین نکاتی است که باید در هنگام خرید به آن توجه کنید.چرا که بدون شک آنچه برای همه ی ما مهم است این که محصولی تهیه کنیم که به واسطه آن بتوانیم از حداقل انرژی مصرفی بیشترین استفاده را داشته باشیم.اما باید توجه داشت که این استفاده بهینه از انرژی ملزم به خرید از شرکتی است که در تولید محصولات خود به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده باشد. این به این معنی است که سازنده در تولید ، نسبت خروجی انرژی به ورودی انرژی را بالاتر از 70 درصد در نظر گرفته باشد.

بنابراین اگر بخواهید به اینکه سازنده بخاری مورد نظرتان تا چه میزان به بازدهی بخاری های تولیدی اش توجه کرده است ، پی ببرید باید به رده انرژی بخاری و در یک کلام بازده خالص تولید گرمای آن توجه کنید .البته رده انرژی به دلیل کمی جا در برخی از بخاری ها به صورت آن برجسب خط های رنگی که بر روی دیگر لوازم خانگی می بینیم دیده نمی شود و روی بخاری ها فقط رده انرژی همان بخاری نوشته شده است .حروف انگلیسی رده انرژی هرچه به ابتدای الفبای انگلیسی نزدیک‌تر باشد، نشان دهنده کمترین اتلاف مصرف است .پس پیشنهاد می شود تا وقتی که برای گرم تر کردن خانه خود و آماده شدن برای زمستان در روز تعطیل 5 شنبه با خانواده خود برای خرید بخاری منزلتان شال و کلاه کردید ، برای اینکه به نتیجه ای بهتر برسید اولا قید خرید کالا هایی را که رده بندی انرژی ندارند بزنید و ثانیا به سراغ محصولاتی بروید که حداقل رده انرژی آنها در ردیف های اول یعنی D و C باشد ، رده های A و B در ایران کمتر یافت می شوند.
advertising