سوابق آتش سوزی در مدارس ایران

خواندنیتاریخ

- 97/09/28
سوابق آتش سوزی در مدارس ایرانآتش سوزی در مدارس ایران سابقه ای چند ساله دارد و تا کنون منجر به مرگ دهها دانش آموز و معلم و سوختگی بیش از 50 دانش آموز از سال 1376 تا کنون شده است. روایت ها درباره علل آتش سوزی در مدارس کشور متفاوت است اما آنچه که اکثر ناظران اجتماعی، رسانه ها و مسئولان آموزش و پرورش نسبت به آن توافق دارند، استفاده از بخاری نفتی و سیستم های گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور است. بسیاری از مناطق کشور در حال حاضر فاقد سیستم های گرمایشی مناسب هستند، به طوریکه از 500 هزار کلاس درس کشور 30 درصد یعنی 150 هزار کلاس همچنان از بخاری نفتی که گفته می‌شود استاندارد هست استفاده می‌کنند.اما اینکه با ابن همه فقر و نداشتن امکانات آیا تاسیس مدارس جدید الزامی است؟ عضو هیات مدیره انجمن بیماران سوخته گفت: آمار سوختگی در ایران هشت برابر متوسط جهانی است و حتی در قیاس با کشورهایی که ازنظر اقتصادی و اجتماعی مانند کشور ما هستند، وضعیت بدتری داریم.

آتش سوزی در مدرسه شهرستان شفت گیلان بهمن 1376


" 18بهمن1376ساعت 11صبح بر اثر وزش باد شدید و طوفانی بودن هوا بخاری کلاس دوم (یکی از مدارس شهرستان شفت گیلان) آتش گرفت و منجر به آتش سوزی کلاس شد و به دلیل اینکه اینکه در کلاس از درون دستگیره نداشت در داخل کلاس گیر افتادند و باعث کشته شدن بچه ها و خسارت های جانی فراوانی شد.
سوابق آتش سوزی در مدارس ایران

آتش سوزی در مدرسه روستای سفیلان آبان 1383


دانش آموزان روستایی محروم در لردگان استان چهارمحال بختیاری صبح زود در حالی وارد کلاسی می شوند که بخاری نفتی تنها منبع گرمایشی برای 13دانش آموز دانش آموز است. و منجربه کشته شدن معلم مدرسه و 13دانش آموز در این حادثه با درصد های متفاوت دچار سوختگی می شوند و دفترها،کتابها،نیمکت ها و دانش آموزان و آموزگارشان تبدیل به خاکستر می شود.در این آتش سوزی معلم مدرسه جان خود را از دست داد و دانش آموزان با درصد های متفاوت سوختگی با چهره ای متفاوت شده، هنوز بعد از 8 سال صحنه ای آن حادثه را به یاد دارند.

مدرسه شهید رحیمی درودزن آذر 1385


دانش آموزان کلاس دوم دبستان در کلاسی در مدرسه شهید رحیمی "درودزن" با یک بخاری علاالدین به جدال با سرما زمستان رفته اند. بخاری در میان کلاس دومی ها سرنگون می شود و شعله های آتش زبانه می کشد.8 دانش آموز در این حادثه دچار سوختگی شدید از ناحیه و سر و دست شدند. خبر در آتش سوختن 8دانش آموز در درودزن تا 15روز رسانه ای نمی شود. تا آنکه رییس سازمان بازرسی کل کشور در جلسه ای با حضور کارشناسان مسئول واحدهای ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان آموزش و پرورش استان‌‏های کشور،پرده از ماجرای آن آتش سوزی برمی دارد.
نخستین وزیر آموزش و پرورش دولت نهم که 7آذر 85 یعنی یک هفته پیش از در آتش سوختن 8دانش آموز در درودزن، گفته بود " اگر حادثه‌‏ای مانند مدرسه "سفیلان" در کشور رخ دهد، استعفا می‌‏دهم".

مرگ یک دانـش‌ آموز در آتش‌ سوزی خوابـگاه شبانه ‌روز در چاه رحمانان1389


بر اثر وقوع آتش‌سوزی در یک خوابگاه شبانه ‌روزی دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان یک دانش‌آموز جان خود را از دست داد

آتش سوزی در دبیرستان شبانه روزی وابسته به دانشگاه چابهار آبان 1390


این حادثه منجر به مرگ دو دانش آموز و سوختگی شدید سه دانش اموز دیگر شد. این اتش سوزی به دلیل اتصالی سیم های برق خوابگاه دانش آموزان رخ داد. در این حادثه دو دانش آموز به نام های 'قاسم حیرتی' و 'قنبر قریب' بر اثر استنشاق دود و سوختگی شدید در گذشتند و سه دانش آموز به نام های 'برهان الدین بلیده' ، 'فرشید درزاده' و 'جمال رئیسی' دچار سوختگی شدید شده و برای درمان ابتدا به زاهدان و سپس به تهران منتقل شدند. متاسفانه معالجات در مورد دو نفر از مصدومان حادثه موثر واقع نشد و متعاقبا برهان الدین بلیده و فرشید درزاده بر اثر شدت سوختگی جان باختند و به این ترتیب تعداد قربانیان این سانحه دلخراش به 4 نفر رسید. این حادثه ای منفرد و استثنایی نبود ، ساعت 2 بامداد 16 آبانماه 89 یعنی حدود یکسال پیش نیز براثر اتصال سیم های پوسیده برق، خوابگاه مدرسه شبانه روزی چاه رحمان نصرت آباد زاهدان آتش گرفت و دانش آموزی به نام «مراد نارویی» براثر خفگی ناشی از استنشاق دود جان سپرد و 14 تن مصدوم و مسموم شدند. استاندارد نبودن وسایل و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و فرسوده بودن سیستم تاسیساتی مدارس در 7 سال گذشته حوادث دردناکی را رقم زده است. به رغم اختصاص 4 هزار میلیارد تومان در سال 85 از محل صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی و تجهیز مدارس و اختصاص دو هزار میلیارد تومان در سال جاری دورنمای روشنی برای استاندارد شدن تجهیزات مدارس و مقاوم سازی ساختمان مدارس دیده نمی شود.

شین آباد آذر ماه 1391


ساعت 8 صبح چهارشنبه 15 آذر کلاس 45 نفره مدرسه ابتدایی دخترانه شین آباد 8 نفر غایب داشت و باقی دانش آموزان در کلاس درس حاضر شدند، بخاری نفتی کلاس درس شین آباد خاموش بود سرایدار مدرسه سعی در روشن کردن آن را داشت اما غیر استاندارد بودن بخاری نفتی، منجر به خام سوزی نفت و آتش گرفتن کلاس درس شین آباد و سوختگی 28 دانش آموز و فوت یکی از دانش آموزان این کلاس، سیران یگانه شد. درحالی که آموزش و پرورش غیر استاندارد بودن بخاری های مدرسه را تکذیب می کرد اما آتش نشانی و دانش آموزان با نظر آموزش و پرورش مخالف بودند

آتش سوزی در دبستان غیر دولتی اسوه حسنه آذر 1397


دو کودک دچار بیش از 90 درصد سوختگی شده اند و دو کودک دیگر با 70 درصد سوختگی دچار مشکلات تنفسی نیز هستند.
ساعت 9 صبح امروز مدرسه پیش دبستانی و دبستان دخترانه غیر دولتی اسوه حسنه دچار آتش سوزی شد که ماموران آتش نشانی 55 کودک را از مهلکه نجات دادند اما چهار کودک دچار سوختگی شدند.چراغ نفتی ، عامل حریق در مدرسه زاهدانواژگون شدن چراغ نفتی در پیش دبستانی و ابتدایی اسوه حسنه زاهدان موجب آتش سوزی شده است.
تنها 15 درصد مردم زاهدان بهره مند از نعمت گازسیستان و بلوچستان آخرین استان فاقد شبکه گاز کشور است که در اسفند 1395 به صورت رسمی خط انتقال گاز از ایرانشهر به زاهدان رسید اما بعد از گذشت 2 سال هم اکنون تنها 15 درصد از مردم زاهدان از نعمت گاز بهره مند هستند و وقوع این حوادث ، ضرورت گاز رسانی به مردم این استان را ضروری تر می کند.
advertising