نحوه طبخ خورشت خلال غذای اصیل کرمانشاه

آشپزی و خوراکیغذاها

- 97/08/05
نحوه طبخ خورشت خلال غذای اصیل کرمانشاهکسانی که خورش خلال بادام کرمانشاهی را خورده اند، خوب می دانند که یکی از خوشمزه ترین و بی نظیرترین خورش های ایرانی است. خورشی اصیل که پای ثابت مجالس رسمی کرمانشاه است.مواد اصلی تشکیل دهنده خورش خلال عبارت از گوشت خورشتی ، خلال بادام و زرشک هستند. در شهر کرمانشاه این خورش به همراه روغن کرمانشاهی تهیه می شود.

مواد لازم خورشت خلال کرمانشاه:


گوشت قرمز 300 گرم
زرشک 1 پیمانه
پیاز 1 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
گلاب 5 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده 1/2 پیمانه
خلال بادام درشت 250 گرم
چوب دارچین 2 تکه کوچک
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
لیمو عمانی 2 عدد

طرز تهیه خورشت خلال کرمانشاه


۱. پیاز را خرد کنید و زردچوبه بزنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود سپس گوشت خرد شده را اضافه کنید ، تفت دهید تا رنگ گوشت تغییر کند.
۲. پس از تغییر رنگ گوشت رب گوجه فرنگی را اضافه کنید ، چند دقیقه تفت دهید سپس ۴ لیوان آب بریزید و در قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم گوشت بپزد.
۳. خلال بادام را حدود ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس دهید تا نرم شود سپس ۵ دقیقه داخل زعفران دم کرده خیس دهید ( مقدار کمی زعفران را بسایید و در آب جوش حل کنید و ۱۵ دقیقه روی بخار اب قرار دهید تا دم بکشد و رنگ دهد ).
۴. وقتی آب خورش کم شد خلال بادام ، زعفران و چوب دارچین را اضافه کنید ( باید به اندازه یک بند انگشت روی خورش آب باشد ) ، حرارت را بسیار کم کنید و حدود ۳۰ دقیقه خورش را روی حرارت قرار دهید.
۵. پس از این مدت زرشک ، گلاب و کره را به خورش اضافه نمائید و ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت کم و در باز اجازه دهید خورش کاملا جا بیفتد ، پس از پایان پخت چوب دارچین را خارج کنید و نمک غذا را اندازه کنید سپس در ظرف بریزید و بهمراه برنج سرو نمائید.

نکات خورش خلال کرمانشاهی


1. برای این خورش بهتر است از گوشت گوسفند استفاده کنید ، اگر پس از پخت آب خورش زیاد بود کمی حرارت را بالا ببرید تا آب اضافی آن بخار شود.
2. دلیل استفاده از چوب دارچین بجای پودر دارچین به این علت است که رنگ خورش تیره نشود ؛ در صورت تمایل میتوانید چند عدد لیمو عمانی همراه با اضافه کردن خلال بادام اضافه کنید. حتما بعداز طبخ چوب دارچین را از خورش خارج كنید
3. اگر می خواهید خورش خوش رنگ شود بهتر است وقتی به جوش آمد کف روی آن را بگیرید.
4. زردچوبه اگر زیاد سرخ شود باعث تلخ شدن خورش میشود بیشتر از 20 ثانیه آن را سرخ نكنید.
4. خورش خلال یكی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار كرمانشاهی است.این غذا بسیار مقوی و پر انرژی بوده و طعم بسیار خوشایندی دارند به طوری كه اغلب افراد طعم آن را میپسندند .تهیه این غذا برای مجالس و میهمانی های رسمی پیشنهاد مناسبی است.
5. بهتر است از زرشک سیاه و روغن کرمانشاهی استفاده شود
advertising