روش آماده کردن شیر سویا خانگی

آشپزی و خوراکینوشیدنی

- 97/08/08
روش آماده کردن شیر سویا خانگیدانه های سویا به شکل لوبیاست و لوبیای سویا نام دارد. با خیس کردن دانه های لوبیای سویا در آب و خرد کردن و فشار دادن سویاهای خیس خورده مایعی بدست می آید که شیرسویا نام دارد. شما می توانید در منزل نیز آن را تهیه کنید.شیر سویا را می توان به مدت تقریبا یک هفته در یخچال نگه داری کرد.


مواد لازم برای تهیه شیر سویا در منزل:


یک پیمانه یا ۱۶۰ گرم سویا دانه سویا
هشت پیمانه آب (تقریبا ۱.۵ تا دو لیتر) آب
نمک به مقدار ناچیز (اختیاری) نمک
شکر قهوه ای به مقدار لازم (اختیاری) شکر

لوازم مورد نیاز جهت تهیه شیر سویا:


صافی
پارچه نخی
قابلمه
مخلوط کن(خرد کن)

طرز تهیه شیر سویا خانگی:


1.دانه ها را خوب بشویید، در کاسه قرار دهیه و به مقدار لازم آب بروی آن بریزید و به مدت ده ساعت بگذارید تا خیس بخورد. حداقل در طول این ده ساعت یک بار آب آن را عوض کنید. معمولا اندازه دانه ها پس از خیس خوردن تقریبا دو برابر می شود. برای اطمینان از خیس خوردن آنها، یک دانه ی سویا را برداشته و باید به راحتی بریده شود.
2.اگر مایلید دراین مرحله می توانید پوست دانه ها را بکنید در غیر این صورت به مرحله ی بعد بروید. سویا های خیس خورده را در بین کف دو دست خود قرار داده و به هم بمالید. این کار پوست دانه را نرم کرده پس تا زماینکه پوست جدا نشده به مالش ادامه دهید. سپس آنها را در آب قرار داده و به آرامی هم بزنید. پوسته ها بالا می آیند.
3.در این مرحله سویا ها را مخلوط می کنیم. بهتر است که دانه ها به سه اندازه تقسیم و هر کدام جداگانه خرد شوند. در هر بار به میزان دوتا سه برابر سویا های ریخته شده، آب می ریزیم و به مدت ۳ تا ۵ دقیقه آن ها را در دستگاه خرد می کنیم. در صورت خرد نشدن کامل دانه ها به این کار ادامه می دهیم. سپس مایع بدست آمده را از صافی(همراه با پارچه نخی بر روی آن) رد می کنیم. کمی طول می کشد که از صافی رد شود. به مدت دو دقیقه منتظر بمانید و سپس پارچه را جم کرده و فشاردهید تا باقیمانده ی شیر گرفته شود. توجه کنید که تفاله ی سویا(با نام اوکارا) پر خاصیت است و می توان در غذا ها و یا تهیه ی همبرگر از آن استفاده کرد.
4.قابلمه را روی شعله متوسط می گذاریم تا جوش بیاید. هر از گاهی به آرامی آن را هم می زنیم. حواسمان باشد که شیر سر نرود. زمانیکه شیر به جوش آمد، نمک، شکر و طعم دهنده را اضافه می کنیم. بعد از آن شیر را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی شعله ی کم می گذاریم تا بپزد
5.شعله را خاموش کنید و بگذارید تا شیر کاملا خنک شود. ممکن است لایه ای بر روی آن بوجود آید. آن را جدا کرده، می توانید خشک کنید و در غذا های دیگر استفاده نمایید و یا دور بیاندازید.
6.وقتی شیر به دمای اتاق رسید در یخچال نگه داری کنید. حتما قبل از آن لایه بوجود آمده را از آن جدا کنید
advertising