معرفی ابرخودرو مک لارن سنا 2019

خودرواسپرت

- 97/09/07
معرفی ابرخودرو مک لارن سنا 2019مک لارن جدید ترین هایپرکار خود را به احترام ویادبود راننده افسانه ای فورمول یک آیرتون سنا معرفی کرد این هایپرکار خارق‌العاده‌ای است که در وهلهٔ اول به‌منظور ارائهٔ لذت خالص رانندگی در پیست‌ها طراحی شده است. البته تمامی محصولات فعلی مک‌لارن لذت رانندگی بالایی دارند اما سنا چیز دیگری است. در این ماشین همه‌چیز بیشتر است. قدرت بیشتر، چسبندگی بیشتر و سبُکی بیشتر. پروژهٔ ساخت سنا حدود دو سال پیش آغاز شدسوپراسپرت سنا (McLaren Senna) جدیدترین عضو سری آلتیمت (Ultimate Series) مک‌لارن است که علاوه بر داشتن مجوز تردد جاده‌ای، کاملاً بر عملکرد بالا و رانندگی در پیست تمرکز دارد.
معرفی ابرخودرو مک لارن سنا 2019
برای ارتقا وبالابردن توانایی های این خودرو در این هایپراسپرت بریتانیایی از فیبر کربن به‌طور گسترده‌ای استفاده شده است. به‌عنوان‌مثال هریک از درهای سنا کمتر از تنها 10 کیلوگرم وزن دارند یعنی تقریباً نصف وزن 19 کیلوگرمی درهای مدل 720S. همچنین صندلی‌ها نیز هرکدام تنها 3.3 کیلوگرم وزن دارند که ممکن است چندان به نظر نیایند؛ اما شاید بیشترین تأثیر را در این زمینه بال سبک و مستحکم عقب داشته باشد که وزن آن کمتر از 5 کیلوگرم است اما می‌تواند تا 500 برابر وزن خود را تحمل کند.

مک‌لارن سنا طراحی غیر معمولی دارد؛ دلیل عمده‌ی این فرم، تمرکز تیم مهندسی مک‌لارن بر تولید سوپراسپرتی با بدنه‌ی تماماً آیرودینامیک و رویکرد «اولویت با عملکرد بهتر» است که در عین کاهش نیروی مقاومت هوا، به سیستم خنک‌کننده نیز کمک می‌کند. با نگاهی کوتاه به دیفیوزر دوگانه‌ی عقب، دریچه‌ی هوای بزرگ که به کف خودرو هدایت شده است و باله‌ی بزرگ عقب، می‌توان مطمئن بود که مک‌لارن سنا، ساعت‌های زیادی در آزمایش‌های تونل باد سپری کرده است. از دیگر نکات برجسته‌ی بدنه و ظاهر این سوپراسپرت، می‌توان به پنل شیشه‌ای موجود در هر دو در و ترمزهای سرامیک کربن که در آغوش تایرهای برند پیرلی (Pirelli) جا خوش کرده‌اند و ساخت هر کدام از آن‌ها تا 7 ماه زمان می‌طلبد، اشاره کرد.

سنا پیشرانهٔ 4 لیتریV8 بای‌توربوی آن 800 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور دارد و تجهیزات آئرودینامیکی آن نیز مجموعاً 800 کیلوگرم داون‌فورس تولید می‌کند که این نیروی عظیم خودرو را به زمین می‌چسباند. همهٔ این‌ها که به وزن خشک 1200 کیلوگرمی سنا اضافه می‌شود، نسبت قدرت به وزنی بهتر از P1 را ایجاد می‌کند؛ اما در این خودرو به‌ راحتی راننده کمتر توجه شده است زیرا تمرکز اصلی تنها روی توانایی‌های راننده جهت زدن سریع‌ترین دورها بوده است؛ بنابراین از این خودرو نباید انتظاری جز ارائهٔ سرعتی وحشیانه داشت.

چشمگیرترین ویژگی سنا قدرت فوق‌العادهٔ ترمزهای آن باشد. ترمزهایی که از نوع کربن سرامیکی بوده و ساخت آن‌ها ماه‌ها طول می‌کشد اما وقتی ساخت آن‌ها پایان یابد، سنا را از سرعت 200 کیلومتر در ساعت در تنها 100 متر به توقف کامل می‌رساند. این آمار حتی برای یک خودروی مسابقه‌ای هم کاملاً تهاجمی هستند اما برای خودروی جاده‌ای قانونی در یک‌کلام می‌توان گفت خارق‌العاده است؛ اما خبر بد برای علاقه‌مندان سنا اینکه مک‌لارن تنها 500 دستگاه از آن‌را تولید خواهد کرد که همگی پیش فروش شده است ابرخودروی مورد انتظار مک‌لارن با کد BP23 که به‌عنوان نسل بعد و جانشین مدل افسانه‌ای مک‌لارن F1 شناخته می‌شود، در سال 2019 رونمایی خواهد شد.
advertising