نگاهی به خودرو زرهی و تاکتیکی ارتش امریکا JLTV

خودروآفرود

- 97/10/24
نگاهی به خودرو زرهی و تاکتیکی ارتش امریکا JLTVارتش ایالات‌متحده در پی یافتن یک خودروی سبک تاکتیکی برای جایگزینی هاموی های به‌سرعت در حال پیر شدن خود بود و ارتش سه گزینه کلیدی برای انتخاب داشت: شرکت لاکهید مارتین، ای‌ام جنرال ال‌ال‌سی و اشکوش کورپ.یکی از دلایلی که پنتاگون به فکر پیدا کردن جایگرین برای HMMWV که 25 سال سابقه خدمت در ارتش امریکا را دارد ، افتاد این بود که این خودرو اساساً به عنوان یک گشتی طراحی شده بود و نه یک خودرو زرهی جنگی ولی ارتش مجبور بود آنرا به عنوان خودرو زرهی نیز استفاده کند.
نگاهی به خودرو زرهی و تاکتیکی ارتش امریکا JLTV
بنابر این پنتاگون در قرار داد خود برای ساخت این خودرو تاکتیکی مشخصاتی را تعیین کرده که هم یک خودرو گشتی باشد و هم خودرویی که توانایی اعزام به ماموریتهای جنگی را داشته باشد یعنی مقاومت بیشتری در برابر حملات از خود نشان دهد و همزمان تحرک پذیری و قابلیتهای HMMWV را نیز داشته باشد.آن دسته از خودروهای بیابانی جنرال‌موتورز که برای استفاده در ارتش ساخته می‌شوند، اختصارا هاموی (Humvee) نام دارند که به عبارت High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle اشاره دارد. جالب است بدانید که با وجود تعطیل شدن خط تولید هامر، سری هاموی همچنان توسط جنرال‌موتورز ساخته و به ارتش‌های جهان ارائه می‌شود

اما خودرو جایگزین JLTV توسط شرکت سهامی عام آشکاش تولید می‌شود. نام JLTV مخفف عبارت Joint Light Tactical Vehicle به معنی خودروی رزمی چند منظوره است. خودروسازی آشکاش در سال 1917با هدف ساخت انواع وسایل نقلیه‌ی مورد نیاز نیروهای نظامی آمریکا تأسیس شد و مقر اصلی آن در شهری به همین نام در ایالت ویسکانسین است. مدل‌های مختلف JLTV از سال 2005 تولید می‌شوند و جدیدترین نمونه‌ی آن، سال 2015طراحی شده است.

این خودرو زرهی سبک‌تر از دست‌پخت ای‌ام جنرال درآمده، حمل‌ونقل هوایی‌اش آسان‌تر است و حفاظت بیشتری نسبت به مین‌ها و بمب‌های کنار جاده‌ای دارد. علاوه بر این بردی طولانی‌تر دارد و طراحی بادوامش آن را گزینه‌ای مناسب برای حمل‌ونقل نیروها و تجهیزات می‌کند. JLTV از چرخ‌های 20اینچی، سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، سیستم سلاح روی برجک، سیستم سلاح‌های از راه دور، سیستم پرتاب موشک، موتور جنرال موتورز 6.6لیتری دورامکس دیزل V8 با 397اسب‌بخار (و مقدار نامشخصی گشتاور)، سیستم انتقال نیروی الیسون، ژنراتور برق آنبرد و زره محافظ 360 درجه‌ای بهره می‌برد.L-ATV های اشکوش نیرویی است که می‌توان در میدان جنگ روی آن حساب باز کرد، نیرویی که ایمن‌تر، دوربردتر و تطبیق‌پذیرتر از هاموی است و ایالات‌متحده آن را به چشم بهترین گزینه برای حفاظت سربازانش می‌بیند.

مهم‌ترین وجه‌تمایز خودروهای نظامی هاموی و JLTV با شاسی‌بلندهای شهری، در سیستم ‌های قدرتمند دو دیفرانسیل و توانایی فنی آن‌ها در حرکت روی مسیرهای خارج جاده است. یک هاموی مدرن می‌تواند از تپه‌ای با شیب 60درصد بالا برود و روی مسیری با شیب عرضی 40درصد حرکت کند، ضمن اینکه با اگزوز استاندارد در آب تا عمق 75سانتیمتر و با خروجی اگزوز سقفی، تا عمق 1.5متر به راحتی تردد می‌کند. هرچند جزئیات فنی JLTV محرمانه است؛ اما در مقایسه با توانایی‌های فنی هاموی که در بالا توضیح داده شد، برتر خواهد بود.خودروهای JLTV با سیستم تعلیق و فنربندی TAK-4i ارائه می‌شوند که شامل بخش‌های مستقل در جلو و عقب، به صورت دو جناقی ( Double-Wishbone) است و فشار کمک‌فنرهای آن از طریق یک سامانه‌ی الکترونیکی، به صورت دستی یا اتوماتیک قابل تنظیم خواهد بود.

خودروی JLTV، نه‌تنها در ناحیه‌ی سقف و نمای جانبی ایمنی زرهی قابل قبولی در کلاس خودروهای نظامی سبک دارد؛ از کف هم تقویت شده است تا در صورت مواجه با مین‌های امروزی، از سرنشینان خود محافظت کند. سطح زینی زیر JLTV، به صورت V شکل طراحی شده است تا موج انفجار و اثر ترکش‌های احتمالی را خنثی کند. ضمن اینکه شیشه‌های این خودرو از همه‌جهت ضد گلوله هستند. نسخه‌ی پایه از JLTV به مراتب بهتر از مدل‌های مختلف هاموی، قابلیت زرهی دارد، اما می‌توان با سفارش کیت بدنه‌ی موسوم به B-Kit، آن را به استاندارد حفاظتی B-Kit که مخصوص نفربرهای زرهی است، ارتقاء داد
advertising