نگاهی به سدان رهام محصول جدید سایپا

خودرولوکس

- 97/08/27
نگاهی به سدان رهام محصول جدید سایپاچندی پیش شرکت سایپا با معرفی خودرو جدید خود به نام رهام نام خود را بر سر زبانها انداخت جدیدترین دست‌پخت خودروسازی ایران برای صنعت و مردم کشور، یک سدان کامپکت با نام رهام است که توسط سایپا و براساس پلتفرم بومی، تولید خواهد شد رهام نامی فارسي است كه در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده آزاد و رها می‌باشد و استايل مدل سدان به عنوان اولين خودروي توليد شده از اين پلتفرم با الهام از شاهين ايراني طراحي شده است
نگاهی به سدان رهام محصول جدید سایپا
به ادعای مهندسین سایپا، در رهام علاوه بر استحکام و زیبایی، ایمنی بالا هم مدنظر بوده است؛ بنابراین ایمنی این خودرو در سطح استاندارهای جهانی بوده و امکان آزمایش آن در مراکز معتبر تست تصادف مثل یورو انکپ وجود دارد. گفته شده رهام می‌تواند در آزمون‌های تصادف این سازمان سه ستارهٔ ایمنی را کسب کند. امکانات ایمنی و رفاهی رهام، نسبتا قابل قبول است. این خودرو، دارای 2 کیسه هوا در مدل استاندارد و 6 ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود

همان‌طور که گفته شد، رهام روی پلت‌فرم جدید سایپا بنام SP100ساخته شده که از آن به‌عنوان اولین پلت‌فرم داخلی یاد می‌شود. به همین دلیل هزینهٔ قابل‌توجهی برای توسعهٔ این پلت‌فرم صرف شده تا امکان ساخت اولین خودروی کاملاً ایرانی فراهم گردد. درهرحال اگر این ادعاها صحت داشته باشد می‌توان گفت ساخت رهام گام مهمی به سمت جلو در صنعت خودروسازی عقب‌ماندهٔ ایران محسوب می‌شود.

رهام، فعلا با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری یا به طور دقیق‌تر،1650سی‌سی عرضه می‌شود که قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 154 نیوتن‌متر تولید می‌کند. این موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ، مشابهت زیادی با قوای محرک جدید، روی برلیانس H330 دارد و احتمالا، تحت لیسانس برلیانس چین در ایران تولید خواهد شد. رهام، با جعبه‌دنده دستی 5 سرعته یا گیربکس اتوماتیک 6 سرعته عرضه خواهد شد و بین 1260 تا 1330 کیلوگرم، وزن خواهد داشت. با این اوصاف، می‌توان پیش‌بینی کرد که خودروی ملی سایپا، در زمانی حدود 11 تا 12 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و مشابه برلیانس H330؛ نهایت سرعت 180 کیلومتر بر ساعت داشته باشد.

سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی 7 یا 10 اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی رهام در مدل‌های مختلف هستند.
advertising