رنو 5 خودرو کوچک و با کیفیت

خودروکلاسیک

- 97/08/27
رنو 5 خودرو کوچک و با کیفیترنو یکی از برند های خودرو ساز است که کما کان علاقه مندان زیادی در سرتاسر دنیا دارد شرکت خودروسازی رنو (Renault) سال 1899 میلادی توسط لوئی رنو، کارآفرین و صنعتگر فرانسوی به همراه برادرانش مارسل و فرناند تاسیس شد در سال 1355 سایپا اقدام به واردات خودروی رنو5 به صورت ساخته شده از فرانسه به ایران کرد البته 4 سال قبل از سال 55 دانشجویانی که در فرنگ تحصیل می کردند تعدادی رنو5 رو به کشور وارد کردند. اما از سال 1356 سایپا شروع به مونتاژ این خودروی کوچک فرانسوی کرد .بیشتر مدلهای سالهای 55 و 56 را گونه سه درب رنو۵ تشکیل می داد که بهترین و با کیفیت ترین مدلهای تولید شده رنو5 در ایران بودند
رنو 5 خودرو کوچک و با کیفیت
از سال 56 گونه 5 درب این خودرو هاچ بک نیز به سبد محصولات اضافه شد رنو ۵ در سطح جهان به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و محبوب جوانان جهان مطرح بوده و دارای رکوردی در حد 5/5 میلیون دستگاه فروش تا سال 1984 در بازارهای جهانی می باشد و جزو پر فروش ترین خودروی هاچ بک و کوچک در ایران نیز بوده است .
رنو5 با موتور 4 سیلندر، حجم موتور 1100 سی سی و توان تولید 49 اسب بخار قدرت و گشتاورش هم 80 نیوتون بر متر می باشد روانه بازار مصرف شد. این خودرو گیربکس4 دنده به جلو و 1 دنده به عقب داشت و بیشترین سرعتی که می‌شود با آن راند 140 کیلومتر در ساعت است. ترمزهای رنو 5 در جلو دیسکی و در عقب کاسه‌ای است.

فنربندی اکسل جلوی رنو از نوع بازوی جناغی دوگانه با فنرهای میله پیچشی هست که به صورت طولی نصب شده و فنر بندی عقب شامل بازوی دنباله ای مجهز به فنر های میله پیچشی میباشد.
در ایران سال‌ها شرکت خودروسازی سایپا مونتاژکننده رنو 5 بود و بعد در سال 1997میلادی آن را شرکت پارس خودرو خریداری کرد و نامش را به سپند تغییر داد.

سال‌ها بعد سپند 2 و سپند جوانان با تغییرات جزئی تولید شدند اما کیفیت رنوهای 5 اولیه را نداشتند. چنانکه افراد زیادی داشتن رنو5 دست دوم را به داشتن سپندهای جدید ترجیح می‌دادند. چندی بعد تولید سپند متوقف شد و جایش را به تولید پی کی داد که البته آن هم خودروی موفقی از آب در نیامد.
advertising